سرویس موسیقی هنرآنلاین: نهمین جشنواره موسیقی نواحی شب گذشته بعد از چهار روز با اجراهای موسیقی‌های بومی در باغ فتح‌آباد کرمان به پایان رسید.

در این جشنواره که از تاریخ 17 تا 21 اردیبهشت در شهر کرمان برگزار شد، 170 هنرمند در قالب 41 گروه از سراسر کشور در باغ شاهزاده ماهان، تالار خانه شهر، پارک مادر، سینما تک هتل پارس و باغ‌موزه هرندی کرمان برگزار شد. بخش اصالت راویان، اجراهای پیشکسوتان، اجراهای عمومی، سینمای مستند، بخش نشست‌های تخصصی موسیقی و اجراهای شهرستانی از جمله بخش‌های جشنواره موسیقی نواحی بود.

اجراهای گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان، شوروم به سرپرستی رسول علیجانی و آوای موج به سرپرستی محسن آقایی جزو اجراهای پرشور این برنامه بودند.

جشنواره امسال پرشورتر بود

رسول علیجانی سرپرست گروه شوروم از شهر رشت که در مراسم اختتامیه جشنواره تجلیل شد، درباره حضورش در این اجرا گفت: طبق فراخوان اعلام‌شده ما ویدئویی از اجرای خود را به دفتر موسیقی ارسال کرده و بعد از تأیید به جشنواره دعوت شدیم.

وی افزود: ما در روز اول این جشنواره روی صحنه رفتیم و به عقیده خودم یکی از بهترین اجراهای جشنواره بود. در کل به نظرم من جشنواره امسال پرشورتر بود.

او ادامه داد: گروه شوروم با ارائه سبکی جدید، سعی بر ارتقاء موسیقی گیلان داشته و والاترین هدفش، نهادن میراثی برای آیندگان بوده و زین پس نیز خواهد بود. شاهین خالق‌پرست اطهری نوازنده دایره و کمانچه، حمید گوهرنیا به‌عنوان خواننده، فرزاد شریفی بداغی به‌عنوان نوازنده تشت و کاسه و بنده (رسول عیلجانی) به‌عنوان نوازنده نقاره و سرپرست گروه در این برنامه رونی صحنه رفتیم.

علیجانی در پایان هم گفت: ما در این بخش پنج قطعه "آها بگو"، "یه قل دو قل"، "آواز دیلمانی"، "دراز تو منه جان"، "جانه زن مار" و "کنوس کله" از شادمانه‌های استان گیلان برای حاضران در سالن اجرا کردیم.

به جوان‌های نواحی بیشتر توجه کنید

محسن شریفیان سرپرست گروه لیان درباره این جشنواره گفت: به طور کلی گروه ما در هر جشنواره‌ای که (چه داخل کشور و چه خارج کشور) شرکت می‌کند در چارچوب ضوابط آن جشنواره عمل می‌کند. یعنی هم می‌توانیم فقط راوی صرف موسیقی گوشه‌های منطقه خودمان باشیم و هم می‌توانیم موسیقی منطقه خودمان را به روایت خودمان ارائه بدهیم. همواره نیز در طول این سال‌ها تلاش کردیم تا آثاری را ارائه کنیم که بتواند هر چه بیشتر به موسیقی منطقه‌مان کمک کند و در عین حال مخاطب را نیز شگفت‌زده کند.

وی افزود: من همیشه گفتم و باور دارم که جوان‌ها سرمایه‌ی اصلی موسیقی نواحی هستند و اگر نبض جوان‌ها برای موسیقی نواحی و منطقه‌ خود نتپد این موسیقی رفتنی است و باید فاتحه آن را خواند. البته تردیدی نیست که احترام به پیشکسوتان باید رعایت شود اما نه به این قیمت که از جوان‌ها غافل شد.

جشنواره نواحی اتفاق خوبی است

محسن آقایی سرپرست گروه آوای موج هم درباره اجرای خود و گروهش در نهمین جشنواره موسیقی نواحی گفت: بدون اغراق می‌گویم که سالن اجرای ما پرازدحام بوده و استقبال خوبی از اجرا صورت گرفت.

وی افزود: ما در یک برنامه 15 دقیقه‌ای جنگنامه آیین بوشهری، دمام زنی، عروسی بوشهری و در کل رسومات مخصوص موسیقی این بخش از ایران را روی صحنه بردیم. به نظر شخصی من جشنواره نواحی یک اتفاق خوب برای گروه‌های جوانی مثل ما است.

او اضافه کرد: اعضای گروه ما متشکل از: محسن آقایی: نی انبان، علی عباسی: خواننده، مهدی گلستان: دم دم، سید علیرضا فرحی بزرگ: ضرب و تمپو، سید سهند امامزاده‌ای: دایره، سید سیاوش مهیمنیان آزاد: تمپو، امیر حسین ماهینی: عود، سعید گلابتون: تمبورین و فرهاد گلگون: دمام است. آقایی در پایان هم گفت: برنامه کاری برای سال پیش رو داریم، آلبوم تصویری آوای موج که متشکل از سه کنسرت ما در سالن‌های آزادی، ایوان شمس و نیاوران است منتشر شده و در این آلبوم پیشکسوتان چون محمود جهان نیز حضور دارند. تور کنسرت‌های خارج از کشور ما نیز مرداد و شهریورماه امسال برگزار خواهد شد.