سرویس موسیقی هنرآنلاین: رافائل میناسکانیان در پنجمین شب جشنواره موسیقی فجر برای اجرای رستال پیانو در تالار وحدت به صحنه رفت.

میناسکانیان نوازنده پیشکسوت پیانو است که اولین کنسرت خود را در 10 سالگی برگزار کرد. او اولین هنرمندی است که رسیتال پیانو کلاسیکش از تلویزیون ایران پخش شد. این هنرمند 74 ساله که در دوران جوانی شاگرد امانوئل ملیک اصلانیان بود سال‌ها است به آموزش موسیقی در دانشگاه‌های هنر می‌پردازد.

اولین بخش از این کنسرت به اجرای "پارتیتا شماره 4" اثر یوهان سباستین باخ اختصاص داشت. این سوئیت دارای 7 بخش است و بخش‌های آهسته و تند پشت سر هم در آن قرار گرفته‌اند. فضای آرام ابتدای این قطعه در بخش‌های بعدی با ضربات محکم بر کلاویه‌ها تغییر می‌کرد.

پس از پایان این قطعه نوبت به اجرای "سونات در لا مینور" اثر فرانتز شوبرت رسید. این سونات در سه بخش به اجرا درآمد و میناسکانیان گاه آرام و با طمأنینه و گاه با حرکات سریع و ضربه‌های قوی به اجرای این قطعه پرداخت.

بخش دوم کنسرت به اجرای قطعاتی از فردریک شوپن اختصاص داشت، آهنگسازی که بسیاری از آثار خود را برای پیانو خلق کرده است. پولونز شوپن اثری تک بخشی است که با حالتی با وقار و سنگین اجرا شد. پس از آن نوبت به اجرای نکتورن رسید، قطعه‌ای کند که برای تکنوازی پیانو خلق شده است. اجرای اسکرتزو آخرین بخش از این کنسرت بود و قطعه‌ای با فضای شاد و ملودیک برای تماشاگران به اجرا درآمد.

میناسکانیان مانند همیشه با صلابت و قدرت تمام به اجرای قطعات پرداخت، در حالی که تعداد زیادی از جوانان و نوجوانانی که به نظر می‌رسید هنرجویان پیانو هستند با دقت ناظر اجرای او بودند و سرانجام میناسکانیان در میان تشویق پر شور آن‌ها صحنه را ترک کرد.