سرویس موسیقی هنرآنلاین: پرواز همای، ارکستر فیلارمونیک کردستان، سیر، گروه دگردیس و... یکشنبه 25 بهمن در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر برنامه اجرا می‌کنند.

ارکستر فیلارمونیک کردستان / یکشنبه 25 بهمن‌ماه ساعت 18:15 / تالار رودکی

ارکستر فیلارمونیک کردستان به سرپرستی مهدی احمدی در سال 1384 تأسیس شده و تا به حال توانسته بیش از 84 نوازنده را عضوگیری کند. این ارکستر سابقه همکاری با بزرگانی چون لوریس چکناواریان و ارسلان کامکار را دارد و در دو دوره دیگر از جشنواره موسیقی فجر نیز حضور داشته است. ارکستر فیلارمونیک کردستان در حال حاضر حدود 60 نفر نوازنده و 21 نفر گروه کر دارد. در اجرای این ارکستر در عصر روز یکشنبه در تالار رودکی، ارسلان کامکار به عنوان کنسرت مایستر در کنار مهدی احمدی خواهد بود.

ارکستر فیلارمونیک کردستان برای اجرای خود در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر، اجرای قطعاتی از بتهوون، شوستاکوویچ، راخمانینف، ویوالدی، حمیدرضا اردلان و چهار قطعه بر اساس موسیقی کردی را در نظر گرفته است.

کنسرت "سیر" / یکشنبه 25 بهمن‌ماه ساعت 18:15 / تالار وحدت

"سیر" نام آلبومی است که در سال 1380 با آهنگسازی و نوازندگی مسعود شعاری و با همکاری کریستف رضاعی در سبک موسیقی سنتی و تلفیقی منتشر شد. اکنون مسعود شعاری و کریستف رضاعی قرار است آثار آلبوم موسیقی "سِیر" را در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر اجرا کنند. البته شعاری و رضاعی برای اجرای این کنسرت تنها نخواهند بود، بلکه ارکستر سمفونیک تهران و بردیا کیارس نیز آن‌ها را در این اجرا همراهی خواهند کرد. حضور، سیر، شور عشق، سوز و گداز و فرح‌انگیز نام پنج اثر طولانی آلبوم "سِیر" هستند که در یکشنبه عصر در تالار وحدت به اجرا درخواهند آمد.

کریستف رضاعی درباره اجرای یکشنبه خود با همراهانش این‌گونه توضیح می‌دهد: این رویداد باعث خوشحالی است که می‌توانیم سال‌ها پس از انتشار آلبوم "سیر" و تجربه‌ای که پشت سر گذاشته‌ایم، این اثر را روی صحنه هم اجرا کنیم. کنسرت پیش رو، سفری خواهد بود که بر اساس موسیقی‌های مختلف و آلبوم "سیر" صورت می‌گیرد. قطعاتی مثل حضور، و شور عشق با یک بازسازی ارکسترال در این اجرا روی صحنه خواهند رفت. اثر شور عشق به ‌صورت طولانی‌تر اجرا خواهد شد و مسعود شعاری هم در این اجرا بداهه‌نوازی سه‌تار خواهد کرد.

گروه دگردیس - گروه تندر / یکشنبه 25 بهمن‌ماه 18:15 / فرهنگسرای ارسباران

فرشاد رمضانی از آهنگسازان و خوانندگان سبک موسیقی راک است که از سال 1381 به همراهی اعضای گروه خود که "دگردیس" نام دارد، درصدد آماده کردن مجموعه آلبوم خود به نام "شیدایی درون" بوده است. او در نهایت در سال 1393 و پس از حدود 12 سال توانست این مجموعه را که شامل دو آلبوم "شیدایی درون 1 و 2" است، منتشر کند. آهنگساز آلبوم اول این مجموعه "کاوه یغمایی" و آهنگساز آلبوم دوم "بصیر فقیه نصیری" است. گروه "دگردیس" برای اولین بار در عصر روز 25 بهمن‌ماه، اجرای خود را به جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای ارسباران خواهد آورد.

رمضانی درباره‌ اجرای پیش روی گروه "دگردیس" و قطعاتی که اجرا خواهند کرد، گفت: به لحاظ نحوه اجرای قطعات، انتخاب ما از میان دو آلبوممان صورت می‌گیرد. این دو آلبوم ازلحاظ سبک تفاوت‌هایی را باهم دارد، اما در انتخاب قطعات سعی کرده‌ایم آهنگ‌هایی را گزینش کنیم که به هم وصل و مرتبط باشند. شاید برخی قطعات به ‌صورت کامل اجرا نشوند و در قالب موسیقی اینسترومنتال به موسیقی دیگر وصل شود و حیات جدیدی به خود بگیرد. سعی داریم حداقل تا یک ربع - بیست دقیقه‌ی اول کاری انجام بدهیم که مخاطب اجازه‌ی دست زدن پیدا نکند.

"تندر" نام گروهی باسابقه در موسیقی راک و تلفیقی است که در سال 1378 به همت سرپرست، آهنگساز، نوازنده و خواننده گروه، اردوان انزابی پور تأسیس شده است. آثار این گروه تماماً به زبان انگلیسی بوده که از این حیث اولین گروه رسمی راک به زبان انگلیسی محسوب می‌شوند. گروه "تندر" تاکنون بیش از 30 کنسرت برگزار کرده است که آخرین کنسرت آن‌ها در ایران به خرداد 93 در مجموعه اریکه ایرانیان بازمی‌گردد و امسال برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر شرکت خواهد کرد. اجرای این گروه در عصر روز یکشنبه 25 بهمن‌ماه در فرهنگسرای ارسباران در یک سئانس مشترک و پس از اجرای گروه "دگردیس" خواهد بود. سایر اعضای این گروه را نیز محمد برزیده نوازنده گیتار الکتریک، آیدین انزابی پور نوازنده درامز و کاوه وزیری نوازنده گیتار بأس تشکیل می‌دهند.

گروه "مستان" / یکشنبه 25 بهمن‌ماه ساعت 18:15 و 21 / سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران

گروه "مستان" نام گروهی است که در سال 1383 به همت پرواز همای خواننده و جمعی از نوازندگان موسیقی سنتی کشور تأسیس شد. این گروه فعالیت‌های خود را از آن سال با انتشار چند آلبوم و برگزاری تورهای فراوانی در شهرهای داخلی کشور و در شهرهای خارج از کشور پیش گرفت اما بعد از پنج سال فعالیت در عرصه رسمی موسیقی کشور، ممنوع‌الفعالیت شد و از آن پس اجراهای پرواز همای به همراه گروهش، به حضور در سالن‌های خارج از کشور محدود شد. اما پرواز همای در سال جاری و پس از هشت سال توانست یک‌بار دیگر مجوز فعالیت و اجرای موسیقی در سرزمین خودش را بگیرد و از آن پس، گرچه چند اجرای او با وقفه مواجه شد، اما توانست چند کنسرت برگزار کند که آخرین آن در شهر کرج برگزار شد. و حالا گروه "مستان" به همراه خواننده آن گروه "پرواز همای"، از ساعت 18:15 و 21 یکشنبه 25 بهمن‌ماه طی دو سئانس، در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی در خلال جشنواره موسیقی فجر از مخاطبانشان میزبانی خواهند کرد.

رسیتال پیانو رافائل میناسکانیان / یکشنبه 25 بهمن‌ماه ساعت 21 / تالار وحدت

رافائل میناسکانیان نوازنده و مدرس پیانو متولد تهران در سال 1320 است. او نوازندگی پیانو را نزد امانوئل ملیک اصلانیان فرا گرفت و نزد استادانی چون ایوب زرکو، کارل اولریش اشنابل و ایلونا کابوش در امریکا، ایتالیا و انگلستان به تکمیل تجربه پرداخت. وی از سال ۱۳۵۷ به عنوان تک‌نواز با ارکستر مجلسی صداوسیما و ارکستر مجلسی انگلستان همکاری می‌کند و اکنون در دانشگاه تهران به آموزش پیانو مشغول است. میناسکانیان طی سال جاری در دو ماه اردیبهشت و دی در تالار وحدت به اجرای رسیتال پیانو پرداخت که علیرغم آنکه اجراهای او به خواست خودش از ساعت 15:30 آغاز می‌شد، اما با استقبال و فروش خوبی همراه می‌شد. پس از استقبال خوب از رسیتال‌های میناسکانیان در سال جاری در تهران، او یکشنبه‌شب 25 بهمن‌ماه از ساعت 21، یک‌بار دیگر در تالار وحدت برنامه خود را اجرا خواهد کرد و در این رسیتال به اجرای قطعاتی از باخ، شوبرت و شوپن خواهد پرداخت.

گروه "شجاعت حسین‌خان" / یکشنبه 25 بهمن‌ماه ساعت 21 / برج میلاد

شجاعت حسین‌خان نوازنده سی‌تار اهل کشور هندوستان است که برای اهالی موسیقی در ایران، نام آشنایی به شمار می‌آید. شجاعت حسین‌خان، فرزند استاد ولایت خان، از سی‌تارنوازان بسیار برجسته هندوستان است. حسین‌خان در گروه چند قومیتی "غزل" با کیهان کلهر نوازنده به نام کمانچه ایران همکاری کرده است. غیر از این دو، اعضای دیگر گروه "غزل" را سواپان چادهوری وسواپان چات هوری نوازنده طبلا از هند تشکیل می‌دهند. آثار این گروه، تلفیقی از موسیقی شمال هند و موسیقی سنتی ایرانی است. آلبوم "باران " از گروه غزل در سال 2004 میلادی نامزد دریافت جایزه گرمی بهترین موسیقی سنتی ملل شد.

شجاعت حسین‌خان در سراسر دنیا اجراهای مختلفی را برگزار کرده و یکی از مطرح‌ترین هنرمندان سرزمین هند در دنیا به شمار می‌رود. او تاکنون در سالن‌های مهمی ازجمله "کارنِگی هال" در نیویورک،" کانگراس هال" در برلین و "رویال آلبرت هال" در لندن روی صحنه رفته است و همچنین در سال ۱۹۹۹ در ارکستر سمفونیک ادمونتون به عنوان سولیست روی صحنه می‌رفت. حسین‌خان در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر، یکشنبه‌شب 25 بهمن‌ماه و از ساعت 21، برای اولین بار طی یک اجرای زنده در کشور ایران به روی صحنه خواهد رفت.

گروه "بمرانی" - گروه شهریار مسرور / یکشنبه 25 بهمن‌ماه ساعت 21 / فرهنگسرای ارسباران

"بمرانی" نام گروهی به سرپرستی مانی مزکی است که از سال 1388 با اجرا در کافه‌ها و سپس گروه‌های تئاتر و کنسرت‌های خیریه، در میان جوانان محبوب شد. این گروه طی چند سال آلبوم محبوب با نام "مخرج مشترک" منتشر کرده و به اجراهای مختلفی پرداخته است. اعضای این گروه را علاوه بر مانی مزکی به عنوان سرپرست و نوازنده سازدهنی، بهزاد عمرانی به عنوان خواننده و نوازنده گیتار ریتم، جهانیار قربانی نوازنده گیتار الکتریک، آرش عمرانی نوازنده پیانو و کیبورد، کیارش عمرانی نوازنده گیتار باس و آبتین یغماییان نوازنده درام و کاخُن تشکیل می‌دهند. گروه "بمرانی" در اولین اجرای خود در جشنواره موسیقی فجر، به اجرای قطعاتی از آلبوم "مخرج مشترک" و چند قطعه جدید از آلبوم جدید خود خواهند پرداخت.

شهریار مسرور از پیشتازان موسیقی بلوز در کشورمان است که تاکنون دو آلبوم موسیقی منتشر کرده است. مسرور ابتدا با انتشار موسیقی متن فیلم "بهشت از آن تو" به جامعه موسیقی شناسانده شد و سپس بعد از چندین سال دوری، آلبوم موسیقی "گاهی وقتا" را منتشر کرد. او حالا برای اولین بار به همراه گروه ارکستر خود در جشنواره موسیقی فجر به اجرا خواهد پرداخت. اجرای گروه شهریار مسرور در یک سئانس مشترک با اجرای گروه "بمانی"، یکشنبه 25 بهمن‌ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد. این گروه با توجه به زمان کوتاه‌تر برنامه آن‌ها، شش قطعه با نام‌های بیدار، باهم و یک‌صدا، ماه آبی، تنهایی، بی‌قرار، تهران و دو کار انگلیسی را اجرا خواهند کرد. اعضای گروه شهریار مسرور را به جز خود او، علیرضا شمس اسکندری، آرین کشیشی، فؤاد اله قمشه‌ای و فرشاد نجاتی تشکیل می‌دهند.