سرویس موسیقی هنرآنلاین: حمید بهروزی‌نیا تار را از 8 سالگی نزد عموی خود حسین بهروزی‌نیا شروع کرد و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی زیر نظر محمدرضا ابراهیمی ادامه داد. سپس وارد هنرستان موسیقی شده و از محضر استادان خوب هنرستان، آقایان حمید شجاعی و محمدرضا ابراهیمی بهره برد. بهروزی‌نیا بعد از اتمام هنرستان تار را نزد هوشنگ ظریف، ارشد طهماسبی، آیدین علیانسب و داریوش پیرنیاکان ادامه داد و تنبک را نیز زیر نظر سیامک بنایی فراگرفت.

بهروزی‌نیا در سال 74 مقام دوم جشنواره موسیقی و در سال 75 مقام اول جشنواره موسیقی را در بخش تک‌نوازی کسب کرد. از همان سال در کنسرت‌های بسیاری در ایران، کشورهای آسیایی، اروپا و کانادا با گروه‌های جوان، اخوان، طلوع، سالک، قلندر، چوپی، خنیا، تال، قمر و لوتوس به عنوان نوازنده و آهنگساز فعالیت داشته است.

در کارنامه کاری حمید بهروزی‌نیا سرپرستی و آهنگسازی گروه لوتوس نیز به چشم می‌خورد که از نمونه کارهای این گروه آلبوم فرزند ایران به خوانندگی سینا سرلک را می‌توان نام برد که در سال 89 از طرف خانه موسیقی نامزد بهترین آلبوم سال شد. این آهنگساز همچنین عضو گروه‌های بین‌المللی نظیر Melody For Dialogue است.

به بهانه فعالیت‌های بهروزی‌نیا در سال‌های اخیر با او گفت‌وگو کرده‌ایم:

آقای بهروزی‌نیا در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

در حال حاضر مشغول کار با گروه لوتوس هستم. در این گروه سینا سرلک به عنوان خواننده، نوید دهقان نوازنده کمانچه، بابک غسالی بربط، علیرضا گرانفر سنتور، تنبک فرهاد صفری، دف شهریار نظری و من به عنوان آهنگساز، نوازنده تار و سرپرست گروه مشغول کار و تمرین هستیم. بعد از ماه صفر در شهرستان‌ها کنسرت خواهیم گذاشت و درصدد آن هستیم که در تهران هم بتوانیم در یک سالن بخصوصی کنسرت بگذاریم. در ضمن من با گروه قمر هم مشغول کار هستم و با آقای نوربخش بعد از محرم و صفر تور کنسرت شهرستان‌ها را خواهیم داشت.

گویا در خارج از کشور هم برنامه‌ای در پیش دارید؟

بله، بنده عضو 2 گروه بین‌المللی نیز هستم که در تاریخ 22 دسامبر (دوم دی‌ماه) کنسرتی را در پاریس خواهیم داشت. این گروه زیر نظر یونسکو است و از 35 کشور موزیسین در آن حضور دارند. از ایران نیز من و آقای نیما نیک طبع که نوازنده دف و سازهای کوبه‌ای هستند حضور خواهیم داشت. من هم در این گروه تار و سه‌تار خواهم نواخت. این کنسرت هر ساله در یک کشور برگزار می‌شود و با ارکستر سمفونیک آن کشور برنامه خواهد داشت. برای مثال سال گذشته در شهر نانجینگ در چین و با ارکستر سمفونیک چینی‌ها برنامه داشتیم. امسال ده سالگی این گروه و هفتادمین سالگرد تأسیس یونسکو است که کنسرت سال جاری در شهر پاریس و با ارکستر سمفونیک پراگ برنامه‌ریزی‌شده است. از چند روز قبل اجرا ما به محل برگزاری کنسرت رفته و تمرین‌های لازم را انجام خواهیم داد.

کارهای آلبوم به کجا کشید؟

در حال حاضر مشغول کار آهنگسازی آن هستم. البته آلبوم من هنوز به مرحله ضبط نرسیده است.

در آلبومتان با چه کسانی همکاری کرده‌اید؟

آلبوم جدیدم به صورت ارکسترال است و سازهای ایرانی فراوانی به کار رفته که ممکن است در مراحل بعدی سازهای کلاسیک را نیز به آن اضافه کنم. البته این آلبوم همچنان در مراحل اولیه بوده و هنوز خواننده آن هم مشخص نیست.

می‌خواهم در مورد اهمیت مطبوعات در موسیقی کشور صحبت کنید. نقش روزنامه‌های کثیرالانتشار و سایر نشریات در موسیقی را چقدر مهم می‌دانید؟

واقعیت این است که اگر بخش رسانه نبود، ما به عنوان هنرمند تا به حال این کار را رها کرده بودیم. رسانه نقش رساندن و شناسایی آثار ما به گوش مخاطبان را دارد و اگر این پل ارتباطی قطع شود، ما باید تنها برای دل خودمان کار کنیم و مشخصاً آثارمان به شنونده نخواهد رسید. از این رو بخش مهمی از کار ما وجود رسانه‌ها بوده تا پشت صحنه آلبوم و کنسرت‌های ما را به مردم برساند که این امر قسمتی از سنگینی فعالیت ما را به دوش عوامل رسانه می‌اندازد. رسانه‌ها بخش بسیار مهمی هستند که مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند تلویزیون باشد. متأسفانه تلویزیون کمکی نمی‌کند و این اصلاً خوشایند نیست. هرگز خوشایند نیست که یک ایرانی تفاوت تار و سه‌تار را نداند.

چه اهدافی را باید دنبال کرد تا نیازهای یک موزیسین برطرف و به پیشرفت موسیقی کمک شود؟

برخی از خبرگزاری‌ها را می‌بینم که در آن‌ها باندبازی فراوانی وجود دارد که باید به این قضایا رسیدگی شود. عوامل رسانه باید همه را به یک چشم ببینید و میزان حمایتشان را متعادل‌تر کنند. از طرفی معتقدم رسانه‌ها مسائل سیاسی را نباید به فعالیت هنرمندان و موسیقی کشور دخالت دهند و باید مسئله موسیقی را شسته‌رفته و در چارچوب همان حیطه هنری‌اش به نظر مردم برسانند.

به عنوان یک هنرمند به رسانه‌ها حس اعتماد دارید یا ممکن است احساس کنید که رسانه‌ها بیشتر به دنبال پررنگ کردن یک خبر هستند تا از آن به عنوان یک تیتر استفاده کنند؟

خبرگزاری‌هایی نظیر خبرگزاری شما هستند که من شخصاً اخبارم را برای انتشار به آن‌ها می‌رسانم. این چنین رسانه‌هایی اعتمادم را جلب و از من حمایت کرده‌اند و من از آن‌ها ممنون هستم و مطمئناً در ادامه هم با آن‌ها همکاری خواهم کرد. خبرنگار و یا خبرگزاری‌هایی هم بوده‌اند که گفته‌های من را تغییر داده و گفته‌هایم را به نحوی دیگر جلوه می‌دهند. طبیعتاً به این‌گونه خبرگزاری‌ها اجازه انتشار اخبارم را نخواهم داد.

هر کسی اگر در کارش حرفه‌ای باشد. مقوله‌های دوستی و کار را جدا می‌کند. من در کار خودم، با دوستانم فعالیت می‌کنم و با انسان‌های غریبه هم همکاری داشته‌ام. مهم آن است که من سعی کرده‌ام در محیط کار همه را به یک چشم ببینیم. دوستی در چارچوب فعالیت موسیقی از آن لحاظ می‌تواند مؤثر باشد که دو دوست، شاید بتوانند حرفشان را یکرنگ‌تر به شنونده‌شان تحویل دهند.