به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، اساتید کمانچه بعد از مشاهده اجراها در سومین روز از آغاز این جشنواره در بخش کمانچه به اظهار نطر درباره روند اجراها پرداختند.

سونوریته کمانچه جوانها به سمت ساز استاد بهاری می رود

نکته مهمی که در نهمین جشنواره موسیقی جوان دیدم این بود که سنوریته کمانچه این جوانان به سمت سنوریته ساز استاد بهاری می رود.

علی اکبر شکارچی عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش کمانچه گفت: گروه«الف» بسیار برایم تحسین بر انگیز بود. وقتی می گویند ردیف پیچیده و غیر قابل هضم برای جوان ها است و به درد بزرگسالان می خورد ولی همانطور که همه شاهد بودند اجراهای این نوجوانان و جوانان واقعا پربار و غنی بود.

این استاد کمانچه نوازی در ادامه افزود: مشخص است این شرکت کنندگان در بخش کمانچه نوازی نهمین جشنواره موسیقی جوان بسیار با شوق نوازندگی این ساز را یاد گرفته اند و از نظر ریتم و به لحاظ اجرا بسیار دقیق نواختند. این نشان می دهد که موسیقی ما این انعطاف پذیری را دارد که در سنین مختلف از آن استفاده ببرند نوازندگی و آهنگسازی و خلاقیت داشته باشند.

وی همچنین عنوان کرد: دو گروه«ب» و «ج» به نسبت دوره های قبل که من شاهد آنها بودم به سمت درک ریتم و ردیف می روند و واقعا ردیف را می فهمند. به اهمیت ردیف پی برده و آن را با حس می زنند. می دانند ریتم هایی که در ردیف می آید تا چه حد می تواند اهمیت داشته باشد. این موضوع نشان می دهد که این نوازندگان جوان و نوجوان هم مربیان خوبی دارند و هم خودشان علاقه به این مطالب دارند.

علی اکبر شکارچی ادامه داد: نکته مهمی که در این جشنواره دیدم این بود که سنوریته سازهای این جوانان به سمت سنوریته ساز استاد بهاری می رود. صدادهی خوشایند و مکث ها و سکوتهایی که در کار این بچه ها دیدم بسیار تحسین بر انگیز بود. همچنین استفاده از امکانات صوتی ساز کمانچه که در گذشته کمتر مورد توجه قرار می گرفته در بین این جوانان دیده می شود. همه اینها نشان دهنده این است که کمانچه نوازی به سمت اجراهای بهتر و خلاقیت بیشتر خو اهد رفت.

در مجموع آنچه در نهمین جشنواره موسیقی جوان دیدم هم در بخش قطعات ضربی و هم اجرای گوشه های مختلف ردیف حرکت رو به تعالی و رو به رشد و بالندگی در بخش نوازندگی ساز کمانچه را شاهد بودیم. جوان های ما خوشبختانه به قدری خوب بودند به ویژه در بخش«الف(گروه سنی 10 تا 14 سال)» واقعا از ته دل خوشحال بودم و باورم نمی شد چنین استعدادهایی می بینم.

سطح نوازندگان کمانچه بهتر شده است

سطح کیفی نوازندگان نسبت به سابق که ما بودیم بسیار بهتر شده و به نظرم واقعا این بچه ها با استعداد هستند و خوب می نوازند منتهی باید از این بچه ها مراقبت شود تا در مسیر درست رشد کنند.

داوود گنجه ای عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش کمانچه گفت: سطح کیفی نوازندگان نسبت به سابق که ما بودیم بسیار بهتر شده است و به نظرم واقعا این بچه ها با استعداد هستند و خوب می نوازند. منتهی باید از این بچه ها مراقبت شود تا در مسیر درست رشد کنند و در آینده جزو بهترین های موسیقی ما بشوند.

این استاد کمانچه نوازی در ادامه افزود: جوان ها و نوجوان هایی که در این جشنواره موفقیتی کسب می کنند نباید به این عنوان ها اکتفا کنند و باید بدانند که این آغاز راه است و به شکل جدی تری کارشان را ادامه بدهند.

وی همچنین عنوان کرد: دست اندرکاران فرهنگی کشورمان نیز می بایست توجه ویژه ای به این نسل جدید که پر انرژی و با انگیزه و با استعداد هستند داشته باشند. قطعا توجه به این جوان ها باعث می شود در آینده ما نوازندگان و هنرمندان بسیار شاخص و خوبی داشته باشیم.

این عضو هیئت داوران نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش کمانچه ادامه داد: برایم جالب بود که جوان های ما به ردیف احترام می گذارند و می دانند که پایه موسیقی ایرانی ردیف است؛ همچنین این بچه ها به خوبی از عهده اجرای قطعات ضربی بر می آیند که واقعا اجراهای جالبی را شاهد بودیم.

داوود گنجه ای در بخش دیگری از سخنانش گفت: به طور قطع ما چشم انداز بسیار روشنی در زمینه موسیقی کشورمان خواهیم داشت و نسل با استعدادی را در عرصه موسیقی خواهیم دید.

آینده کمانچه نوازی ایران روشن است

اگر نوازندگان نسل جوان ما همین گونه پیش بروند 10 سال بعد نوازندگان غول و خیلی خوبی در عرصه کمانچه نوازی خواهیم داشت.

اردشیر کامکار عضو هیئت داوری نهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش ساز کمانچه گفت: دیدن نوازندگان جوان کمانچه برای من خیلی خوشایند بود . همگی آنها خیلی خوب ساز زدند خصوصا بچه های 10 الی 12 ساله در واقع نوازندگی شان فوق العاده بود ولی ما به ناچار مجبوریم یک نفر را برای هر سه جایگاه اول تا سوم انتخاب کنیم .

وی ادامه داد: نوازندگان نوجوان و جوان سطح شان خیلی بالا بود حتی در رده سنی بالاتر نیز همگی خوب بودند به طوری که قضاوت را برای ما سخت کرده بود.

اردشیر کامکار با اشاره به نکات مثبت جشنواره جوان بیان داشت : از نکات مثبت این نوجوان ها و جوان ها این بود که تکنیک ها بالاتر رفته و همه سعی می کنند رقابت سازنده با هم داشته باشند و این جشنواره این انگیزه را در بچه ها بوجود می آورد که سطح خودشان را بالاتر ببرند . اما از سوی دیگر باید جوانهای بیشتری جذب شوند . ما کسانی را داریم که خیلی خوب ساز می زنند و نیامده اند.

این عضو هیئت داوری نهمین جشنواره موسیقی جوان در خاتمه خاطر نشان کرد: اگر نوازندگان نسل جوان ما همین گونه پیش بروند 10 سال بعد نوازندگان غول و خیلی خوبی در عرصه کمانچه نوازی خواهیم داشت.