سرویس موسیقی هنرآنلاین: موسیقی از هنرهای دیرین است که در سراسر دنیا علاقه‌مندان بشماری دارد. این هنر تأثیرگذار ریشه در فرهنگ هر ملت دارد. زبان موسیقی، زبانی است بین‌المللی که احتیاج به مترجم ندارد و همه آن را می‌فهمند و از آن لذت می‌برند.

موسیقی ایرانی، از دیرباز هنری سر آمده بوده که هم در میان مردم رواج داشته و هم در حریم دربار. موسیقی در بیشتر اوقات، هنری است که به مردم آرامش بخشیده و لذت خاصی به آنان می‌دهد. این هنر ارزنده و تأثیرگذار، همواره در کشور با پستی و بلندی‌ها و مشکلاتی روبرو بوده که به موسیقی و اهالی آن ضربه زده و می‌زند. متأسفانه برخی از اهالی موسیقی خود آتش‌بیار معرکه شده‌اند و گاه خواسته یا ناخواسته آسیب‌هایى به این هنر زده و می‌زند.

آنچه مهم است زنده بودن و پویایی موسیقی است. بنابراین تمام تلاش‌ها باید این هدف را دنبال کنند. موسیقی هنری است پرمخاطب که باید در قالب کنسرت‌های مختلف برای مردم اجرا شود. موسیقی زنده، هم برای اهالی آن و هم دوستداران، لذت خاصی دارد. برای همین اکثر کنسرت‌ها در سالن‌های پر روی صحنه می‌روند. متأسفانه در سال‌های اخیر، کنسرت‌های موسیقی به دلایل مختلف ازجمله گاه اختلاف‌نظرهای برخى نهادهای قانونی و گاه گروه‌های خودسر به تعطیلی کشیده شده‌اند. این مهم در شهرستان‌ها نمود بیشتری دارد. هرچند تعداد کنسرت‌های لغو شده به‌مراتب کمتر از کنسرت‌های برگزار شده است، اما چنین اتفاقی با وجود وزارت ارشاد به‌عنوان متولی و دیگر نهادهای قانونی نباید اتفاق بیفتد، مگر در موارد خاص که آن هم از طرق قانونی باید پیگیری شود. در حال حاضر چشم همه اهالی موسیقی و دوستداران آن به سند موسیقی کشور دوخته شده است. زیرا اگر این اتفاق خجسته بیفتد بسیاری از مشکلات عرصه موسیقی حل خواهد شد. حضور شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهادهای موسیقی و اهالی آن در تنظیم سند بسیار مؤثر است. زیرا این سند باید مورد توافق همه باشد، از نهادهای قانونی گرفته تا اهالی موسیقی. اگر غیر از این باشد، دوباره در روی همان پاشنه خواهد چرخید.

معاون پارلمانی وزارت ارشاد معتقد است سند موسیقی کشور فصل الخطاب اجرای کنسرت‌هاست. این حرف به نظر درست می‌آید، اما به شرطی که این سند مورد موافقت همه قرار گرفته و به‌صورت قانون تصویب شود. برای اجرای یک کنسرت، نهادهای مختلفی باید حضور داشته باشند، از وزارت ارشاد گرفته تا نیروی انتظامی. بنابراین سند موسیقی کشور باید تأمین‌کننده خواست همه باشد. در حال حاضر این سند هنوز به‌طور کامل تدوین نشده است، زیرا دقت نظر خاصی را می‌طلبد. اگر هم تدوین شود باید به تصویب برسد که این خود پروسه خاصی را می‌طلبد. تازه بعد از تصویب هم باید تفاهم با وزارت کشور و نیروی انتظامی صورت بگیرد. امیدواریم این سند به‌صورت جامع تدوین و به‌عنوان قانون تصویب شود تا هر سازمان و هر شخصی نتواند در امر کنسرت‌ها دخالت کند. اگر این سند به‌صورت قانون دربیاید، همه ملزم به رعایت آن هستند و تغییر دولت‌ها نیز نمی‌تواند تغییر زیادی در اصل آن پدید آورد. چشم همه اهالی موسیقی و طرفداران این هنر تأثیرگذار به این سند دوخته شده، کاش به‌واقع هم این سند موسیقی کشور فصل الخطاب اجرای موسیقى در کشور باشد و مسائل چالش‌برانگیز این هنر مهم را براى همیشه حل کند.