سرویس موسیقی هنرآنلاین : نشست خبری کنسرت ارکستر نیلپر به رهبری نوید گوهری و مدیریت احسان تارخ صبح سه شنبه 19 خردادماه در تالار وحدت برگزار شد.

نیلپر کاملاً خصوصی است

در ابتدای نشست نوید گوهری رهبر ارکستر درباره رزومه ارکستر نیلپر گفت: ارکستر نیلپر یک ارکستر خصوصی است که قریب به 10 سال است که مشغول فعالیت حرفه‌ای در عرصه موسیقی است و در این سال‌ها همیشه جریان ساز و پیشرو بوده است. این ارکستر در طول سال‌ها فعالیت خود، هنرمندان جوان بسیاری را به عرصه حرفه‌ای موسیقی معرفی نموده است که قریب به اتفاق آنان امروز در سطوح بالای حرفه‌ای مشغول به فعالیت موسیقایی هستند.

گوهری ادامه داد: همچنین همکاری با نوازندگان جوان به عنوان سولیست و امکان حضور آنان در صحنه‌های رسمی موسیقی نیز بخش دیگر از اهداف من و همکارانم در این ارکستر را شامل شده است. اجرای آثار معاصر، ثبت اجراهای رسمی از آهنگسازان معاصر، رعایت کامل قانون کپی‌رایت بین‌المللی، توجه به هویت درونی ارکستر از طراحی لوگو تا طراحی پوسترهای تبلیغاتی هر کنسرت و... همه و همه امروز ارکستر نیلپر را به یک ارکستر شاخص در عرصه موسیقی تبدیل کرده است.

 

این رهبر ارکستر درباره اجرای خردادماه هم گفت: اما در رابطه با کنسرت خردادماه باید بگویم که همراه با ارکستر نیلپر رپرتوار متفاوتی را نسبت به سال‌های اخیر روی صحنه خواهم برد. رپرتواری از موسیقی دوره روکوکو و رمانتیک، من معتقدم که هر ارکستر نظامند و حرفه‌ای باید بتواند موسیقی‌های مختلفی را به لحاظ سبکی و اجرایی در رپرتوار خود بگنجاند و بتواند تعداد تمرینات خود را به حداقل و تعداد اجراهای خود را وسعت ببخشد.

رهبر ارکستر نیلپر در آخر هم اضافه کرد: خداروشکر تا به امروز در دو بخش تمرینات و اجراها توانسته‌ایم به اهداف‌مان نزدیک شویم، ما در شش ماه اول سال 4 کنسرت را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به ترتیب در ماه‌های اردیبهشت، خرداد، مرداد و شهریور انجام خواهند شد. اما در رابطه با مساله رپرتوار ارکستر نیلپر در دو سال اخیر به صورت متمرکز روی رپرتوار موسیقی معاصر و حتی به صورت خاص‌تر بر روی موسیقی آهنگسازان بلوک شرق تمرکز داشته است و سعی دارد تا در برنامه‌های آینده خود علاوه بر اجرای رپرتوارهای استاندارد کلاسیک و رمانتیک به بخشی از رپرتوار معاصر در دیگر نقاط دنیا بپردازد.

اسپانسرهای مالی همگی به تبلیغات می‌اندیشند

احسان تارخ مدیر ارکستر هم درباره این کنسرت گفت: همانطور که می‌دانید سیستم‌های مالی از مهم‌ترین عوامل حیات جریان‌های موسیقایی هستند و متاسفانه اسپانسرهای مالی همگی یا به تبلیغات می‌اندیشند یا به تعداد مخاطب! این ارکستر هم مانند دیگر ارکسترها از لحاظ مالی کاملاً مستقل کار کرده و هیچ‌گونه حمایتی از هیچ نهادی ندارند در حقیقت نیلپر با کمبود حمایت مواجه هستیم.

تارخ در آخر گفت: تمام هزینه‌های گروه از منبع فروش بلیت تأمین خواهد شد و در حال حاضر حیات ارکسترهای مستقل مانند نیلپر وابسته به حمایت مخاطبین و حامیانش خواهد بود.

نوید گوهری در پاسخ به سؤال خبرنگار هنرآنلاین مبنی بر حضور علی رهبری در این کنسرت پاسخ داد: ایشان در اجرای قبلی حضور داشتند اما اگر اشتباه نکنم جمعه گذشته به وین سفر کرده‌اند و امکان حضورشان در این اجرا نیست.

کنسرت ارکستر نیلپر به رهبری نوید گوهری، مدیریت احسان تارخ و سولیست فلوت کلاریز کشاورز با اجرای آثاری از کارل فیلیپ امانوئل باخ، بنجامین بریتن و گوستاو هولست روزهای 23 و 24 خردادماه در تالار رودکی روی صحنه خواهد رفت.