سرویس موسیقی هنرآنلاین: استیون هاوکینگ دانشمند انگلیسی، بعد از هنرنمایی در سریال "سیمپسون‌ها" و فیلم "مونتی پایتون"، این روزها قرار است با اجرا در فستیوال گلاستنبری یک بار دیگر به دنیای موسیقی چشمک بزند.

کیهان‌شناس برجسته بریتانیایی که داستان زندگی‌اش اخیرا دستمایه یک فیلم برنده اسکار شده است، قرار است امسال در بخش "کیدزفیلد" این فستیوال شرکت کند. وب سایت فستیوال در پیامی اعلام کرده که هاوکینگ به عنوان میهمان ویژه در گلاستنبری حضور خواهد داشت.

کیدز فیلد بخشی از فستیوال موسیقی گلاستنبری و بزرگ‌ترین فستیوال کودکان است که به بچه‌های زیر 12 سال اختصاص دارد. حضور کودکان در کیدزفیلد و استفاده از برنامه‌های شاد و متنوع آن رایگان است. یکی از برنامه‌های پرهیجان کیدزفیلد امسال اجرای شعبده‌باز معروف "دینامو" است که بچه‌ها شدیدا به تب و تاب انداخته است.

آخرین شب فستیوال هم به نام "شب راکرهای کهنه‌کار" نام‌گذاری شد. در میان هنرمندان معروف عرصه موسیقی که حضورشان در گلاستنبری قطعی شده نام "فارل ویلیامز"، "گروه فلورنس اند مشین" و "مارک رانسون" قطعی شده است.

فستیوال موسیقی گلاستنبری امسال از 24 تا 28 ژوئن در "سامر ست" انگلستان برگزار خواهد شد.

این رویداد بزرگترین فستیوال موسیقی در دنیا محسوب می‌شود که هر سال در مزرعه‌ای در شهرستان گلاستنبری واقع در جنوب غرب انگلستان برگزار می شود. فستیوال موسیقی که از اوایل دهه 70 میلادی به همت یک مزرعه جوان ایجاد شده است که در آغاز شامل چند کنسرت با فقط دویست نفر تماشاگر بود که بلیت‌هایش را به قیمت یک پوند خریده بودند. امروز این کنسرت‌ها سه روز به طول می‌انجامدو بلیت‌هایش 220 پوند قیمت دارد و 120 هزار نفر از سراسر دنیا به دیدن این جشن بزرگ موسیقی می‌روند. گروهی در دنیا نیست که آرزوی شرکت در این جشنواره را نداشته باشد. بلیت‌های جشنواره تنها چند ساعت پس از آغاز فروش، فروخته می شوند.

پروفسور هاوکینگ که "ادی ردمین" نقش او را در فیلم "تئوری همه چیز" بازی کرده بود، چندان با صحنه و نورافکن بیگانه نیست و هرازگاه پا از عالم فیزیک نظری بیرون گذاشته، سری به دنیای هنر زده است. او پیشتر با هنرنمایی در اپیزودی از سریال "پیشتازان فضا"، صداپیشگی در سریال "سیمپسون‌ها" به جای نقشی شبیه خودش و همچنین با ساخت سمپلی برای آلبوم گروه پینک فلوید دنیای هنر را مفتخر کرده است!

 

هاوکینگ از سال 1964 (22 سالگی) مبتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بوده و از هر گونه تحرک عاجز است؛ نه می‌تواند بنشیند، نه برخیزد، و نه راه برود. حتی قادر نیست دست و پایش را تکان بدهد یا بدنش را خم و راست کند و حتی توانایی سخن گفتن را نیز ندارد. هاوکینگ از سیستم جدیدی که با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده برای صحبت کردن استفاده می‌کند. بیماری ای ال اس باعث تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم دستگاه عصبی مرکزی فرد می‌شود، به همین دلیل صدای او آهنگی روباتیک دارد. پروفسور هاوکینگ اذعان می‌کند که صدایش گرچه هنوز کمی روباتی است اما تاکید می‌کند که به دنبال صدایی "طبیعی‌تر" نیست". او می گوید: "این صدا حالا به نشانه من تبدیل شده و حاضر نیستم آن را با یک صدای طبیعی با لهجه بریتانیایی عوض کنم." او می افزاید که شنیده کودکانی که به صدای کامپیوتری نیاز دارند ترجیح می‌دهند صدایی شبیه به او داشته باشند.

منبع: تلگراف مترجم: عاطفه بزرگ نیا