به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، بخش نهایی برنامه "هزار صدا" در ژانر موسیقی موسیقی پاپ با داوری افشین یداللهی، فوادحجازی، مانی رهنما و حامی‌، رسیتال پیانوی فریدون ناصحی با اجرای قطعاتی از فرانتس لیست از آهنگسازان دوره رمانتیک و همچنین اجرای کنسرت کوارتت کاسته در فرهگسرای نیاوران برگزار خواهند شد.

اجرای فریدون ناصحی، شب فرانتس لیست

رسیتال پیانوی فریدون ناصحی با اجرای قطعاتی از فرانتس لیست از آهنگسازان دوره رمانتیک چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.

ناصحی که پیش از این کنسرت‌های متعددی را در فرهنگسرای نیاوران برگزار کرده بنا دارد در کنسرت پیش روی خود قطعاتی از فرانتس لیست با عنوان راپسودی اسپانیول، لید: شوبرت ارل کونینگ، لا کامپانلاو مفیستو والس را برای علاقمندان به آثار این آهنگساز آلمانی بنوازد.

فرانتس لیست زادهٔ ۲۲ اکتبر ۱۸۱۱ از بزرگ‌ترین آهنگسازان دوره رمانتیک است. وی موسیقی را نزد آنتونیو سالیری فراگرفت. فرانتس لیست را بزرگ‌ترین نوازندهٔ پیانوی دوران خود و بلکه همه دوران‌ها خوانده‌اند. بعضی منتقدان در تاریخ موسیقی کلاسیک چنین مقامی را به آهنگسازان دیگری مانند شوپن و راخمانیف هم بخشیده‌اند، اما این دسته از هنرمندان تنها نوازندهٔ آثار خود بوده‌اند و برای اجرا در مجامع عمومی بسیار کم ظاهر می‌شدند، علاوه بر این شوپن خود به برتری نوازندگی لیست اعتراف کرده و گفته‌است که آرزو داشته کار‌هایش را بتواند به خوبی لیست بنوازد. برامس یکی دیگر از ستایشگران لیست معتقد بود کسی که هنر نوازندگی او را ندیده باشد چیزی از نوازندگی پیانو نمی‌داند.

رسیتال پیانو "فرانتس لیست" فریدون ناصحی در تاریخ۱۶ اردیبهشت ماه ساعت ۲۱ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌گردد و علاقمندان جهت تهیه بلیط می‌توانند با شماره‌های ۰۹۱۲۳۷۹۳۸۹۵و ۲۲۸۰۳۶۳۱ تماس حاصل نموده و یا به سایت تیوال مراجعه نمایند. گفتنی است نوبت بعدی کنسرت فریدون ناصحی با اجرای قطعاتی از "فرانتس لیست" در تاریخ ۳۱ اردیبشت ماه خواهد بود.

بخش نهایی برنامه هزارصدای موسیقی پاپ

بخش نهایی برنامه هزارصدای موسیقی پاپ به منظور شناسایی نفرات بر‌تر، شنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت ۱۶ در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

در این برنامه دکتر افشین یداللهی کار‌شناس ترانه، فواد حجازی کار‌شناس بخش آهنگسازی و تنظیم و مانی رهنما و حمید حامی ‌کار‌شناسان بخش خوانندگی و آواز خواهند بود.

هشت خواننده برگزیده از برنامه‌های سال ۱۳۹۳ در بخش مقدماتی هزارصدا، در دور نهایی این برنامه حضور خواهند یافت و با هم رقابت می‌کنند تا هیات داوران و تماشاگران حاضر در سالن، برترین‌های برنامه هزارصدای سال ۹۳ در بخش موسیقی پاپ را انتخاب کنند. همچنین خواننده جوان جنوبی، عمران طاهری، به عنوان خواننده مه‌مان در پایان برنامه قطعاتی را اجرا خواهد کرد.

گفتنی است هزارصدا برنامه‌ای برای کشف و معرفی استعدادهای موسیقی و خوانندگی در دو زمینه موسیقی پاپ و موسیقی دستگاهی ایران است که با حمایت بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران برگزار می‌شود و مدیریت آن بر عهده آرش نصیری است. این برنامه پس از برگزاری دور نهایی، مطابق روال عادی در سال جدید ادامه پیدا خواهد کرد و هر ماه یک برنامه در بخش پاپ و یک برنامه در بخش موسیقی اصیل ایرانی اجرا خواهد شد.

اجرای کوارتت کاسته

کنسرت " کوارتت کاسته" روزهای جمعه و شنبه 18 و 19 اردیبهشت ماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می رود.

گروه موسیقی "کاسته" با نوازندگی احسان صدیق:گیتار، پیتر سلیمانی‌پور: ساکسفون، مازیار یونسی :پیانو و آوا وهمچنین روزبه فدوی:کوبه ای تاکنون کنسرت های موفقی را در وین، براتیسلاوا و بوداپست برگزار کرده و در شهریور ماه سال 93 برای دومین بار در تهران در قالب کنسرت های نشر موسیقی هرمس در فرهنگسرای نیاوران به مناسبت 15 سالگی تاسیس به روی صحنه رفته است.

گروه موسیقی "کوارتت کاسته" در اواخر سال 91 توسط احسان صدیق تشکیل شد.موسیقی این گروه مبتنی بر خلاقیت گروهی و انفرادیِ اعضایش است و قالب آن از ریتم محلی تا ساخته های آزاد را شامل می شود.این گروه موفق موسیقی تمایل به خلق آثاری دارد که بازتابنده نگاه امروزی شان به موسیقی جهان باشد. در واقع "کوارتت کاسته" گذر خود از میان موسیقیِ دهه 70 میلادی تا رقصهای محلی، از موسیقی آوانگارد سده بیستم تا موسیقی جَز معاصر را با چاشنی بداهه نوازی، به ساختاری شنیداری تبدیل می کند.

کنسرت " کوارتت کاسته" 18 و 19 اردیبهشت ماه ساعت 21 در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار می گردد و علاقمندان جهت تهیه بلیط می توانند با شماره 22221873 تماس حاصل نموده و یا به سایت تیوال مراجعه نمایند.

کنسرت بانوان "بوی گندم"

گروه موسیقی سنتی بوی گندم (ویژه بانوان) به سرپرستی و خوانندگی اعظم صانعی ۱۵ اردیبهشت ماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‌رود.

قطعاتی که این گروه برای کنسرت خود در نظر گرفته‌اند همانند کنسرت ۱۲ دی ماه این گروه شامل آثاری از بزرگان موسیقی ایران از جمله عباس شاپوری، حبیب الله بدیعی، پرویز یاحقی، انوشیروان روحانی، مهدی خالقی، علی تجویدی، جهانبخش پازوکی، ناصر چشم آذر و... خواهد بود.

اعظم صانعی متولد ۱۳۳۸ در تهران آواز را نزد اساتید پر آوازه موسیقی ایران همچون محمد نوری، صدری و شاپور رحیمی فراگرفته است. وی که سابقه اجرا با گروه کر محمد جلیل عندلیبی را در سال ۱۳۹۱ در تالار وحدت در کارنامه خود دارد در اولین دوره جشنواره موسیقی بانوان موفق به کسب مقام در رشته خوانندگی گردیده است.

محمد جلالیان و احمد عشقی که آهنگسازی و تنظیم قطعات این کنسرت را برعهده دارند، هردو از فارغ التحصیلان دانشگاه هنر در رشته موسیقی می‌باشند.

نوازندگان گروه موسیقی بوی گندم عبارتند از؛ فروغ فضلی: نوازنده پیانو، ماه سیما فلاحی: نوازنده فلوت، روناک معماری طیبه کیومرثی و هلیا محمد ولی: ویولن، آرمیتا سلیمی طاری: تار، یاسمن فرهنگ‌پور: کوبه‌ای، سمیرا قاسمی، سمیرا جلالیان و مریم اسدی: همخوان و اعظم صانعی خواننده و سرپرست گروه.

کنسرت گروه موسیقی سنتی بوی گندم (ویژه بانوان) در تاریخ۱۵ اردیبهشت ماه ساعت ۲۱ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌گردد و علاقمندان جهت تهیه بلیط می‌توانند با شماره‌های ۸۸۶۶۲۱۳۰- ۰۹۳۵۵۰۱۴۵۶۱ تماس گرفته و یا به سایت ایران کنسرت مراجعه نمایند.