سرویس موسیقی هنرآنلاین: این نوازنده باسابقه کمانچه در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: ما اصل کار را رها کرده‌ایم و به مسائل حاشیه‌ای پرداخته‌ایم. در مورد جنس صدایی، شیوه ساخت، اندازه استاندارد و زاویه اتصال دسته به کاسه‌ی کمانچه هیچ اتفاق نظری وجود ندارد. کتابی هم در مورد کمانچه ننوشته‌ایم و جایی هم مثل خانه کمانچه برای گردهمایی کمانچه‌نوازان و بررسی خصوصیات این ساز نداریم. با این همه چه لزومی دارد بخواهیم کمانچه را به اسم ایران ثبت کنیم.

وی ادامه داد: بهتر است ابتدا مسائل ریشه‌ای مان را حل کنیم و بعد پیگیر چنین چیزهایی باشیم. بحث موسیقی در ایران نابسامان است. بسیاری از هنرمندان به شدت مشکلات اقتصادی دارند و ما با موضوع اقتصاد در هنر همچنان بیگانه‌ایم. خیلی‌ها برای امرار معاش مجبورند در سفره‌خانه‌ها ساز بزنند. مثلا خود من به جای اینکه مشغول پژوهش و ضبط ردیف و چنین کارهایی باشم ناچارم وقتم را صرف تدریس کنم.

وی موضوع حلال و حرام بودن موسیقی را هم یکی دیگر از مشکلات ریشه‌ای موسیقی در ایران عنوان کرد و گفت: بعد از 60 سال نوازندگی هنوز نمی‌دانم کار من ثواب است یا خطا. اینها موضوعات مهمتری است.

منتظری با بیان اینکه " کمانچه را سازی جهانی می‌دانم و نه ایرانی" تصریح کرد: به هر جای دنیا که رفتم ساز کمانچه را در شکل و شمایلی متفاوت دیده‌ام. من در ثبت ساز کمانچه به نام ایران در یونسکو شرکت نکردم چون آن را سازی جهانی می‌دانم و نه ایرانی. من با چنین فعالیت‌هایی موافق نیستم.

منتظری در پایان از ضبط کار جدیدی به خوانندگی حسین علیشاپور خبر داد و در این خصوص گفت: آهنگسازی این کار را کوروش شاهانی انجام داده و بهزاد عبدی هم آنرا تنظیم کرده است. بخش ارکستری این آلبوم در اوکراین و بخش تکنوازی در ایران ضبط شده است. این آلبوم کاری‌ست در مایه‌های افشار و ماهور و هنرمندانی چون جناب هوشمند عبادی، سلمان سالک و خود آقای شاهانی در آن حضور دارند و امیدواریم بتوانیم در اردیبهشت ماه آن‌را منتشر کنیم.