سرویس موسیقی هنرآنلاین: موسیقی آذربایجانی همیشه مظلوم واقع شده و با وجود توانایی فراوان و قابلیت و قدمتی که دارد، هیچ وقت آنطور که شایسته‌ است مورد تقدیر قرار نگرفته‌ است.

گروه ریحان به خوانندگی آیهان (هاشم اسلامیان) مدت‌هاست با رویکردی متفاوت در حوزه موسیقی آذربایجان فعالیت می‌کند. این گروه اخیرا در تالار وحدت دو اجرای موفق داشت. به همین بهانه در هنرآنلاین میزبان هاشم اسلامیان خواننده، یاشار آذرتاش مدیر گروه و میرطاهر مظلومی کارگردان هنری این گروه شدیم.

قبل از هر چیز برسیم به دو شب اجرای موفق، اما پر حاشیه در تالار وحدت؟

آیهان (هاشم اسلامیان)، خواننده: دو شب خیلی زیبا در زندگی من خلق شد که تا عمر دارم فراموش نخواهم کرد، البته شب اول یک سری مشکلات با سیستم صوتی و بقیه مسائل به وجود آمد و درگیری‌هایی ایجاد کرد، اما آنقدر محسوس نبود که بتواند اجرا را تحت شعاع قرار دهد. با وجود این اجرای خوبی داشیم، ولی شب دوم از هر لحاظ که فکر کنید از نور، صدا و.. نسبت به شب اول خیلی بهتر بود. به طوری که احساس کردم تا از روی سن خارج نشوم امکان ندارد مردم سالن را ترک کنند! آخرین قطعه اجرایی در برنامه‌مان "ریحان" بود که مدت آن ۸ دقیقه بود. با این وجود دوست هنرمندم حسن جوهرچی من را کنار کشیدند و خواهش کردند یک قطعه دیگر هم اجرا کنم. من هم با کمال میل پذیرفتم، اما این پایان ماجرا نبود. مردم باز هم درخواست قطعات بیشتری می‌کردند که همین مسائل قوت قلب خوبی برای ما بود.

این حواشی چی بود، فقط مختص به سالن می‌شد؟

آیهان: تقریبا بله، روز اول ما مجوز حرکات فولکلوریک را گرفته بودیم، اما صبح‌‌ همان روز مجوز این حرکات لغو شد. من نه به خاطر خودم بلکه به خاطر مردمی که هزینه کرده بودند بسیار ناراحت بودم. این را هم بگویم که حاضر بودم اجرای خودم را لغو کنند، اما این بچه‌ها که با خانواده‌هایشان در وضعیت بد آب و هوایی از شهرهای مختلف آذربایجانی آمده بودند، حداقل بتوانند یکی دو حرکت هم که شده اجرا کنند که در ‌‌نهایت با وساطت دوستان حل شد، اما بخش دوم مشکلات سیستم صوتی تالار بود که با وجود گران بودن برای موسیقی‌های لایت سنتی تدارک دیده شده بود و من تنها با یک مانتیور کار می‌کردم. شما خودتان آن شب در سالن حضور داشتید و اگر توجه می‌کردید دائما با اتاق فرمان درگیر بودم! خیلی از سایت‌ها این را بر مبنای استرس من گذاشته بودند در صورتی که این استرس ناشی از تسلط نداشتن من روی اجرا نبود بلکه مسائل اینچنینی مطرح بود. نکته دیگر اینکه من خواننده پلی‌بک نیستم. من زنده می‌خوانم و اگر استرسی هم بوده به خاطر این اتفاقات و آن حس مسئولیتی بود که روی دوش‌های من بود.

یکی از مسائل دیگر حضور دو تامین کننده مالی برای یک اجرا بود؟ چرا؟

یاشار آذرتاش، مدیر گروه: نه اینطور نیست، دکتر امیر آزادی‌جویان که جراج پلاستیک هم هستند به خاطر دوستی در یک جلسه درخواست اسپانسر شدن را مطرح کردند و بعد از موافق ما وارد کار شدند. بعد از موافقت کار ساخت بنر‌ها آغاز شد و همه برورشور‌ها و این بنر‌ها که کم هم نبودند آماده شده بودند که یک روز مانده به اجرا یک دفعه ایشان اعلام کردند که قصد تبلیغات را دیگر ندارند و دوست دارند فقط یک اسپانسر بدون هرگونه تبلیغات باشند. راستش را بخواهید در ابتدا ما باور نکردیم و درست روز اجرا وقتی که هیچ یک از این بنر‌ها نصب نشد ایمان آوردیم که واقعا این کار را نکردند. طرف دیگر ما شرکت ققنوس به مدیریت آقای توتونچیان بود که با ما دوستی چهارساله داشت و هر سری که درخواست اجرا در تهران می کردیم ایشان می‌گفتند که تا آیهان آمادگی لازم را پیدا نکرده است دست نگه داریم. در ‌‌نهایت این اتفاق افتاد. ایشان بدون ادعا آمدند و برای ما به عنوان یک پشتیبان معنوی و برنامه ریز در کنسرت حضور به عمل آوردند و انصافا هم برنامه‌ریزی خوبی کردند که جا دارد یک تشکر ویژه هم از ایشان هم از آقای آزادی‌جویان داشته باشیم.

بازیگران زیادی در این کنسرت شرکت کردند. سوال من این است که این همه مهمان برای یک سئانس کنسرت را چطور دعوت کردید و دیگر اینکه آیا مهمانان به خاطر رودربایستی با آقای مظلومی به این برنامه آمده بودند؟

آذرتاش: شخصیت آقای مطلومی اینطور نیست. ایشان به خاطر دوستی با آیهان بدون هیچ‌گونه ادعا و چشم‌داشتی شبانه روز برای ما تلاش کردند و ایمان داشتند که آیهان ایشان را رو سفید خواهد کرد. تعدادی از هنرمندان با خود آیهان دوستی قدیمی داشتند و یک سری دیگر از دوستان آقای مظلومی بودند که منت گذاشتند و دعوت‌ها را پذیرفتند. یک نکته را هم متذکر شوم که پیش از برنامه یک سری بلیت برای این عزیزان هنرمند فرستاده بودیم که برخی از آن‌ها بلیت‌های ما را پس فرستاده بودند و خودشان با هزینه شخصیشان بلیت تهیه کرده و به این کنسرت آمدند. واقعا این لطف جبران‌نشدنی است، به عنوان مثال آقای علی دایی خودشان بلیت تهیه کرده بودند، اما به خاطر تداخل با یک برنامه عذرخواهی کردند. اکبر عبدی عزیز هم جزو مهمانان ویژه ما بودند که به خاطر کسالت نتوانستند خودشان را به این برنامه برسانند.

از گروه‌ ریحان بگویید؟

آیهان: از بد تولد گروه شروع می‌کنم. فعالیت ما از سال ۷۹ با افرادی که در این رشته تحصیلات عالیه داشتند آغاز شد. کار تیم‌وورک در ایران بسیار مشکل است و تحت تاثیر اتفاقات حاشیه‌ای فراوان بخصوص در حوزه مسائل مادی قرار می‌گیرد، اما خوشبختانه اعضای گروه ما به این شکل نبودند و همیشه دوستی‌های ما بر مسائل دیگر پیشی گرفته است.

شنیده شده بود که یک نوازنده آذربایجانی (باکویی) در گروه حضور داشت؟

آیهان: نه، این درست است که تمام نوازنده‌های ما آذری بودند، اما از باکو یا کشورهای دیگر نبودند.

و اینکه پوستر کنسرت شما تاکید زیادی بر شاد بود فضا داشت. این در حالی که کنسرت قطعات آرام هم داشت.

آذرتاش: من از شمایی که در کنسرت هم بودید سئوال می‌کنم که چند درصد اجرا شاد بود؟

تقریبا ۹۰ درصد شاد بود.

آذرتاش: خب، خودتان قضاوت کنید، رپرتوار اجرایی، اجرای یک قطعه اسلو بود و اگر می‌خواستیم کلا کنسرت و قطعات را روی آهنگ‌های شاد بنا کنیم آن ارزش لازم را هم از بین می‌برد.

آیهان: قطعات اسلو در برنامه اجرایی من نبود و درخواست مردم بود که من پذیرفتم و اجرا کردم.

این درست که موسیقی آذربایجان قطعات ماندگار زیادی دارد، اما آیا بهتر نبود بنا را روی اجرای قطعات جدید می‌گذاتشید تا کنسرت تکراری نشود؟

آذرتاش: این تقصیر ما نبود. اصرار بر این است که همین قطعات اجرا شوند و قطعات جدید کسب اجازه‌شان مشکل است.

آیهان: باور کنید در این نوع موسیقی تعداد آهنگ‌هایی که بتوانند ماندگار شوند خیلی کم است و ریسک بزرگی می‌خواهد در نتیجه اکثرا ترجیح می‌دهند قطعات تکراری بخوانند یا نهایتا از روی کارهای ترکیه‌ای کاور کنند.

پس به همین علت است که ترکیه ۵۰۰ موزیسن فعال دارد اما آذربایجان نه؟

آیهان: انتقاد شما کاملا وارد است، در آلبومم سعی کردم تمام قطعات شاد و به روز باشند و تا جایی که امکان داشت قطعات آرام نباشند، اما فراموش نکنید که خلق آثار جدید ریسک خیلی بالایی می‌خواهد و باید یک سری افراد پیش‌مرگ شوند تا یک اثر ماندگار شود.

آذرتاش: من در نشست خبری قبل از کنسرت اعلام کردم که با وجود آیهان، انحصار شکسته می‌شود. گوش مردم ما به موسیقی کوچه بازار عادت کرده است و در کنسرت‌ها می‌خواهند تمام انرژیشان را تخلیه کنند. به عنوان مثال قطعه "ساری گلین" را ما با دو نوع تنظیم متفاوت اجرا کردیم، اما مردم باز‌‌ همان تنظیم قدیمی را بیشتر پسندیدند. ما باید گوش مردم را با موسیقی‌های مختلف آشنا کنیم.

در صحبت‌‌هایتان از آلبوم جدید گفتید؟

بله آلبومم با نام "مارال" در مرحله ساخت قرار داشته و تا حد زیادی کارهای آن انجام گرفته است که احتمالا خرداد سال دیگر منتشر خواهد شد.

آقای مظلومی شما تا این لحظه فقط سکوت کردید، از اجرا برایمان بگویید.

میرطاهر مظلومی، کارگردان هنری: ترجیح دادم دوستان صحبت کنند. در این کنسرت به عنوان کارگردان هنری حضور داشتم و از این بابت خیلی خوشحالم که با چنین گروهی که عشق به کار را در اولویت قرار دادند کار می‌کنم، این گروه آنقدر به کارشان عشق داشتند که در برخی موارد از جیبشان هزینه کردند، با اینکه در موسیقی دست‌های پنهان وجود دارد، اما این گروه خاضعانه و صادقانه بدون پارتی و پشتوانه ذره‌ذره عاشقانه کار کردند و موفق هم بودند.

استقبال چطور بود؟

مظلومی: استقبال خانواده موسیقی و سینما بسیار خوب بود، با وجود آن همه مهمان ما ۲۶۰ هنرمند دیگر هم داشتیم که متاسفانه میسر نشد دعوتشان کنیم و از همینجا از همه این دوستان عذرخواهی می‌کنم. از طرفی یک سری دیگر هم خواستند بلیت بخرند، اما واقعا دیگر بلیتی نمانده نبود که خریداری کنند. این استقبال بی‌نظیر ما را تحریک کرد کنسرت را تمدید کنیم، حتی اسپانسرهای زیادی روی کار آمدند و درخواست همکاری دادند.

پس باید منتظر تاریخ تمدید باشیم؟

اگر خدا بخواهد برای سال دیگر در وزارت کشور یا‌‌ همان تالار وحدت سه شب دیگر اجرا خواهیم داشت

همه این‌ها تنها تعریف و تمجید بود یعنی هیچ مشکلی وجود نداشت؟

مظلومی: مشکل که بود، اما نه به آن شکلی که فکر کنید، تنها اشکال در سیستم صدا بود که در شب دوم با زحمات آقای مقدم رفع رجوع شد.

به عنوان کارگردان هنری برای اجرای بعدی چه رویکردهایی در پیش گرفتید؟

مظلومی: ما به دنبال ذائقه‌های مختلف و متفاوتی هستیم و از تمام حضار و هنرمندان طی نظرخواهی سوالاتی را مطرج کردیم که با کمک این‌ها بتوانیم در اجرای بعدی خلاقانه‌تر و متفاوت‌تر حضور پیدا کنیم.

هدف نهایی این گروه چیست؟

مظلومی: این گروه خیلی دنبال رقابت نبوده و بیشتر دنبال رفاقت هستند و این را هم می‌دانند اگر امروز در تالار وحدت با آرامش روی سن می‌روند به خاطر خون‌هایی است که ریخته شده و "ریحان" نسبت به آن‌ها احساس مسوولیت می‌کند و قصد دارد برای این عزیزان به هر شکلی با اجرای یک قطعه گوشه‌ای از فداکاری‌‌هایشان را جبران کند. این را هم اضافه کنم که "ریحان" در این کنسرت تنها نبود و اگر دست یاری کسانی مثل معاونت اجتماعی شهرداری تهران حجت الاسلام والمسلمین امرودی، آقایان علی اکبری و دکتر کامیاب و البته جناب وزیر محترم و آقای مرادخانی عزیر نبود، ما نمی‌توانستیم این دو شب را به این خوبی سپری کنیم و از تمام این دوستان تشکر ویژه می‌کنم به ویژه جناب آقای سعیدی‌پور که پا به پای گروه زحمت کشیدند.

سوالی که مطرح است اینکه در دنیا آذری‌زبان‌های زیادی هستند، چرا تور خارجی برگزار نمی‌کنید؟

آیهان: اتفاقا به این فکر افتادیم و برای ترکیه دو شب اجرا در نظر گرفته شده است. البته فعلا تصمیم دارم تمام وقتم را صرف آلبوم کنم، به خاطر این کنسرت خیلی از کارهای آلبوم غافل ماندم و باید زود‌تر کار آن را تمام کنم.

بعد از اتمام آلبوم به ترکیه سفر می‌کنید یا قبل از آن؟

آیهان: تمام تمرکزم را معطوف آلبوم می‌کنم و بعد از اتمام به ترکیه سفر خواهم کرد و بعد از سفر هم برای رونمایی آلبوم بازخواهم گشت.

سوال دیگری که خیلی مطرح بود سخنرانی‌های طولانی در اجرا بود؟ به نطرتان کمی کسل کننده نبود؟

آیهان: بله حق با شماست شاید کنسرت جای سخنرانی نباشد، اما من اعتقاد دارم برخلاف دیگر کنسرت‌ها نباید اسپانسر‌ها به عنوان یک ابزار دیده شوند و باید این تابو شکسته شود. به همین خاطر این صحبت‌ها انجام شد و فکر نمی‌کنم ۵ دقیقه زمان زیادی باشد.

به عنوان سوال پایانی در کنسرت بعدی هم باز حرکات فولکلوریک خواهید داشت؟

آیهان: اگر بتوانیم صدرصد، من عاشق این حرکات هستیم و معتقدم نشانگر تمدن و فرهنگ ما است.