به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، اردشیر کامکار یکی از چهره‌های تاثیرگذار موسیقی کشور در دهه‌های اخیر است.

کامکار درباره سال‌های فعالیتش در عرصه موسیقی گفت: چه در جایگاه نوازنده و چه در بحث آهنگسازی، به استفاده از تمامی ظرفیت‌های موسیقی ایراین یعنی موسیقی مقامی و محلی و موسیقی سنتی توجه داشته‌ام.

اردشیر کامکار که توانست در این سال‌ها چهره نوینی از ساز کمانچه را به نمایش بگذارد در ادامه گفت: برای پیشرفت ساز کمانچه سعی شده تا از همه توانایی‌های نهفته در این ساز استفاده شود و با اجراهای دقیق‌تر و شفاف و استفاده از امکانات صوتی و قدرت مانور بیشتر، ارتباط بهتری بین نوازنده و شنونده برقرار شود.

وی افزود: این نگرش جدید در زمینه نوازندگی ساز کمانچه منجر به اجراهای درخشان و دقیق در قالب سی دی، کنسرت و تکنوازی شده است که یکی از دلایل محبوبیت روز افزون این ساز است. کما اینکه در سال‌های اخیر افزایش تعداد هنرجویان و طرفداران ساز کمانچه در میان نسل جوان و همچنین تعداد رپرتوار‌ها و قطعاتی که برای کمانچه نوشته شده است دلیل همین مدعاست.

کامکار موسیقی را عشق و زندگی خود دانست و گفت: شاید به دلیل عشقی که به موسیقی دارم، هرگز به دنبال موضوعی خاص و یا نوگرایی تحت هر شرایطی نبوده‌ام، در عوض سعی کردم ساز کمانچه و قابلیت‌های آن را بیشتر بشناسم. تلاش کردم شناخت از این ساز را صرفا محدود به موسیقی سنتی نکنم و از ظرفیت‌های این ساز در موسیقی مقامی و محلی هم استفاده کنم. همواره کوشیده‌ام ساز کمانچه را درخشان و شفاف اجرا و آن را بیش از حدی که در گذشته بوده مطرح کنم.

اردشیر کامکار که از نوازندگان بنام ویولن هم محسوب می‌شود، ضمن اشاره به اهمیت خلق و خوی نیکو در عرصه هنر به خصوص موسیقی گفت: اخلاق رابطه مستقیمی با نوازندگی دارد. خلق و خوی یک نوازنده را می‌توان پس از مدتی از شیوه نوازندگی او متوجه شد، خودخواهی، خشم، مهربانی و بسیاری دیگر از خصوصیات یک نوازنده هنگام نواختن سازش عیان می‌شود.

وی با اشاره به شخصیت علی‌اصغر بهاری که نواختن کمانچه را نزد وی آموزش دیده است، گفت: استاد بهاری بسیار شخصیت مهربانی داشت و این مهربانی به خوبی در نواختن سازش هویدا بود به همین دلیل من پیش از یادگیری ساز، از ایشان اخلاق و منش یک هنرمند را آموختم و سعی کرده‌ام ایشان را الگوی رفتار حرفه‌ای خود قرار دهم چون هنرمندان الگوهای یک جامعه هستند و تاثیر شگرفی بر نسل‌های بعد از خود خواهند داشت.

این آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی درباره جشنواره موسیقی فجر و برگزاری مراسم تجلیل از هنرمندان گفت: در قدم اول بسیار خرسندم که برنامه‌ای در کشور برگزار می‌شود که هرچند برای چند روز توجه زیادی به موسیقی می‌شود و افراد زیادی به دیدن اجراهای موسیقی می‌روند. برگزاری این جشنواره‌ها نقش بسزایی در تبلیغ و رواج موسیقی بین مردم دارد. از سوی دیگر تشکر می‌کنم که برای برگزاری مراسم بزرگداشت هنرمندان از من یاد کردند.

اردشیر کامکار، محمدعلی بهمنی، فخرالدین فخرالدینی و مرجان قنبری مهر در مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره موسیقی فجر به پاس یک عمر فعالیتشان در عرصه فرهنگ و هنر کشور مورد تحلیل قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/