به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ارکستر سمفونیک آیسو (ایران-اتریش) در بخش جنبی این دوره از جشنواره روی صحنه خواهد رفت.

سرپرست ارکستر سمفونیک آیسو جشنواره موسیقی فجر را تریبون خوبی برای دیده شدن دانست و گفت: با حضور در جشنواره فارغ از پروسه‌های اداری تنها به اجرایمان فکر می‌کنیم.

مازیار یونسی درباره قطعاتی که در این اجرا روی صحنه می‌برند، گفت: سال گذشته قطعاتی از موسیقی مدرن و متعلق به قرن‌های بیستم و بیست و یکم را روی صحنه بردیم، اما امسال دو قطعه رمانتیک را اجرا خواهیم کرد که طبعا قدیمی‌تر هستند.

وی اظهار کرد: قصد داریم قطعات مولداوی ساخته بریتیش استفانیا را که خیلی، رمانتیک خیلی سخت و خیلی هم گوش‌نواز است را در جشنواره برای مخاطبان اجرا کنیم. ما برای اجرای قطعه خیلی تمرین کرده‌ایم.

یونسی افزود: همچنین بخش اول از اپرای معروف آرایشگر شهر سویل که به اورتور معروف است را روی صحنه می‌بریم. این اثر از ساخته‌های جواکینو روسینی بوده و شهرت و محبوبیتی جهانی دارد.

سرپرست ارکستر سمفونیک آیسو ادامه داد: رویکرد در جشنواره‌ها اینگونه است که یک قطعه از آهنگسازان معاصر ایران را هم روی صحنه ببریم. در این بخش دبل کنسرتوی فلوت و پیانو اثر استاد امین هنرمند آهنگساز و مدرس دانشگاه تهران و هنر را اجرا خواهیم کرد.

وی درباره فعالیت‌های ارکستر آی سو توضیح داد: ارکس‌تر آی سو از هفت سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و مهم‌ترین حامی‌اش انجمن فرهنگی اتریش در ایران است. این ارکس‌تر رهبر اتریشی دارد که سالی دو یا سه بار برای تمرین به ایران می‌آید و اجرا‌ها را رهبری می‌کند و در سایر موارد من رهبری ارکس‌تر را برعهده می‌گیرم.

یونسی اظهار کرد: ما نه فقط از نظر کیفیت موسیقایی بلکه به لحاظ به روز شدن سعی می‌کنیم به ارکسترهای روز جهان نزدیک شویم و دیدگاه‌ها و عملکردهای ارکسترهای بزرگ و مطرح دنیا را دنبال می‌کنیم.

وی درباره اعضای این ارکستر بیان کرد: گروه‌های سنی مختلفی در ارکس‌تر روی صحنه می‌روند، از نوجوانان نوازنده تا فارغ التحصیلان کار‌شناسی ارشد موسیقی در ارکستر حضور دارند و برخی از آن‌ها کسانی هستند که در ارکستر ملی و سمفونیک ساز می‌زده‌اند.

یونسی افزود: حس میان اعضای گروه مثال زدنی است. کم تجربه تر‌ها می‌آموزند و با تجربه‌ها هم بدون هیچ تنگ نظری به آن‌ها میدان می‌دهند. در واقع می‌توانم بگویم کارکا هم جنبه آموزشی دارد و هم یک فعالیت حرفه‌ای هنری محسوب می‌شود.

سرپرست ارکستر سمفونیک آیسو اظهار کرد: از سال سوم فعالیتمان در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته‌ایم و می‌توانم بگویم جشنواره واقعا فرصت خوبی برای اجراست. این جشنواره امکانی برای دیده شدن است. از پروسه‌های اداری اجرا راحت هستیم و تنها به اجرایمان فکر می‌کنیم.

وی به حق‌الزحمه نوازندگان اشاره کرد و گفت: ما ۶۵ نوازنده روی صحنه می‌بریم، از نظر مالی جشنواره هر قدر هم بپردازد به نوازنده‌های ارکستر‌ها چیزی نمی‌رسد اما همه بدون چشم داشت مالی می‌آیند و انتظاری هم ندارند. بنابراین باید دست نوازنده‌هایی را که روی صحنه می‌روند بوسید که بدون هیچ چشم داشت مالی تنها به داشتن یک اجرای خوب و حفظ کار ارکسترال در ایران فکر می‌کنند.

یونسی این مشکل را از ناحیه سیاستگذاران موسیقی در کشور دانست و اظهار کرد: حمایت بیشتر در توان جشنواره نیست، ما برخورد بسیار خوب و همکاری خوبی از مسئولان جشنواره دیده‌ایم، آن‌ها هر قدر در توانشان بوده در همه زمینه‌ها به ما کمک کرده‌اند.

موسیقی بودجه و حمایت بیشتری می‌خواهد، این کار در عهده جشنواره نیست و سیاست گزاران موسیقی باید به آن توجه کنند.

مدیر هنری و رهبر اصلی ارکستر سمفونیک آیسو، کریستین شولز است که درحال حاضر مدیر ارکس‌تر سمفونیک وین هم هست و سال‌هاست به عنوان نوازنده ویولنسل این ارکس‌تر نیز فعالیت می‌کند.