سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری موسیقی شاد آذربایجانی ریحان با صدای هاشم اسلامیان صبح امروز در تالار وحدت با حضور میرطاهر مظلومی (کارگردان)، یاشار آذرتاش (مدیر برنامه) حجت مبذول (تنظیم‌کننده) و هاشم اسلامیان (خواننده) برگزار شد. در ابتدا یاشار آذرتاش (مدیر برنامه) این گروه از اجراهای مختلف این گروه در شهرهای تبریز، زنجان، ارومیه و ترکیه خبر داد و گفت: این اولین بار است که این گروه افتخار اجرا در تهران (تالار وحدت) را دارد که جای بس خوشحالی دارد.

در بازیگری به معنای واقعی سکوت نداریم

میرطاهر مظلومی بازیگر سینما و تلویزیون که در این کنسرت در نقش کارگردان قرار دارد درباره این اجرا گفت: اصولا در بازیگری چیزی به معنای سکوت وجود ندارد و سکوت را باید از موسیقی آموخت چرا که این ریتم موسیقی است که به دنیای هنر معطوف شده و به آن رنگ و لعاب می‌بخشد.

مظلومی افزود: حضورم در این گروه که عاشقانه قصه‌های فولکلوریک را به زبان آذری بیان می‌کنند بسیار ارزشمند بوده و حضور خود من در این گروه از روی عشق است، اجرای حرکات فلکلوریک این برنامه توسط گروه خردسال بین رده سنی ۵ تا ۷ سال انجام می‌شود که هر یک از آن‌ها به تنهایی یک ارتش بازیگری هستند.

اجرا در تالار وحدت افتخار بزرگی است

هاشم اسلامیان با نام هنری (آیهان) درباره این دو شب اجرا نیز گفت: اجرا در تالار وحدت برای من فخر بزرگی بوده که حضور میرطاهر مظلومی استاد بازیگری به عنوان دست راست من بر ابهت این مسئله افزون شده است.

وی همچنین درباره گروهش ریحان گفت: این گروه در سال ۷۹ با ۱۲ نفر اعضای تحصیلکرده در موسیقی آغاز شد و در داخل و خارج از کشور اجراهای موفقی را پشت سر گذاشتیم اما اجرا برای اولین بار در تالار وحدت یک لذت دیگر دارد.

موسیقی آذربایجان سینه به سینه منتقل شده است

در ادامه حجت مبذول تنظیم‌کننده این گروه درباره موسیقی آذربایجان گفت: نکته مهمی که در موسیقی آذربایجان وجود دارد این است که سینه به سینه متقل شده تا به اینجا رسیده و در موسیقی که قرار است در این دو شب اجرا کنیم تمامی ساز‌ها کاملا استفاده شده و هارمونی خاصی از صداهای غربی و آکوستیک با همراهی موسیقی آذربایجانی همراه خواهند شد.

او افزود: در خیلی دیگر از اجراهای موسیقی آذربایجانی سازهایی مثل گیتار باس فقط به صورت دکوری در صحنه وجود دارد اما ما از تمام ساز‌ها در این کنسرت به نحو احسنت استفاده خواهیم کرد و به شما این اطمینان را می‌دهم تمامی قطعا به صورت کاملا دقیق و علمی نت شده‌اند.

اجرای حرکات آیینی توسط کودکان خردسال

یاشار آذرتاش (مدیر برنامه) هم درباره کلیت این اجرا گفت: حدود ۱۶ قطعه برای اجرا داریم که از میان این قطعات ۴ قطعه به صورت با کلام و بی‌کلام همراه با حرکات آیین کودکان خردسال بین رده سنی ۵ تا ۷ سال به صورت فولکلوریک اجرا خواهند شد. این قطعات از میان قصه‌های فولکلوریک نامی آذربایجانی با تنظیم متفاوت و شکلی نو در این کنسرت اجرا خواهند شد که از میان آن‌ها می‌توان به "پری باخ" یا "ساری گلین" اشاره کرد، جالب است بدانید که قطعه "ساری گلین" در همه جا به صورت اسلو دیده شده که با تنظیم خاصی که آقای مبذول روی آن صورت دادند به شکل کاملا شاد اجرا خواهد شد.

آلبوم مارال در راه است

آیهان (هاشم اسلامیان) درباره آلبوم خود گفت: این آلبوم چندین سال است که کلید خورده و ۹ قطعه دارد که غلامرضا صادقی در آن نقش اصلی را ایفا کرده و فضایی کاملا شاد داشته و نام مارال را برای آن انتخاب کردیم اما هنوز برای انتشار آن زمان دقیقی را نمی‌توانیم اعلام نماییم.

وی همچنین درباره نام "آیهان" توضیح داد: نام من را همیشه در همه جا به شکل اشتباه تلفظ می‌شود در نتیجه تصمیم گرفتم نام "آیهان" به معنای حاکم ماه را برای خودم انتخاب نماییم.

تالار وحدت مختص درجه یک‌هاست

در پایان نشست میرطاهر مظلومی گفت: به نظر من موسیقی آذربایجان تاریخ مصرف نداشته و همیشه برای همه حتی کسانی که این زبان را متوجه نمی‌شوند تازگی دارد.

او در پایان گفت: همیشه در تالار وحدت اجراهایی که درجه یک هستند برگزار شده و این گروه نیز اگر به این درجه نرسیده بودند امکان نداشت بتوانند امروز در اینجا اجرا داشته باشند.

انتهای پیام/