سرویس موسیقی هنرآنلاین: گروه همنوازان سایه از گروه‌های موفقی هستند که تا به حال فعالیت‌های زیادی در موسیقی اصیل داشته‌اند اما آنطور که باید به آن‌ها پرداخته نشده نبود که با اجرای زیبایی این گروه ۲۵ دی در فرهنگسرای ارسباران داشت فرصت را غنیمت شمردیم و گفتگویی کوتاه با امین اکبرپور سرپرست، تنظیم کننده، آهنگساز و نوازنده ترتیب دادیم که ماحصلش را در ادامه خواهید خواند:

از سایه برایمان بگویید؟

گروه سایه از سال ۷۸ تشکیل شد و چندین دوره نیز کار کرد، دوره اول آن به بازسازی آثار چاووش در دانشکده هنر، دوره دوم بازسازی موسیقی محلی مناطق دزفول و شوشتر بود که ماحصل آن انتشار آلبوم‌های با نام‌های "گلفرش"، "گلبانگ"، "دلبانگ" و "نوبانگ" بود و دوره سوم هم بازسازی موسیقی قدیمی ایرانی در قالب یادواره، اساتیدی چون: نورعلی برومند، درویش خان، عبدا.. دوامی، غلامحسین بیکچه خانی و.. مربوط می‌شد.

فعالیت‌های شما فقط به این دوره‌ها و بازسازی آثار موسیقی اصیل ایرانی ختم شد؟

خیر، دوره جدید فعالیت‌های گروه به اجرای آثاری که ساخته بنده بود معطوف شد.

منظورتان انتشار آلبوم است؟

بله، آلبومی با نام "سروشان" با صدای محسن کرامتی و علیرضا حاجی طالب که توسط نشر "آوا خورشید" منتشر و پخش شد.

در مورد محتوای "سروشان" بیشتر توضیح دهید؟

من در هر دستگاه و آواز موسیقی ایرانی براساس کوک‌ها و فرم‌های مختلف موسیقی دست به ساختن و خلق آثاری زده‌ام. در فرم موسیقی دستگاهی کوک ماهور (دو) آلبوم "سروشان" و در فرم موسیقی قدیمی در کوک ماهور فا آلبومی با نام "اشارات" و در فرم گوشه‌های مهجور راک و ساقی نامه دو آلبوم با همین عناوین در دست انتشار دارم.

ظاهرا چندی پیش هم یک اجرا داشتید؟

در تاریخ ۲۵ دی ماه امسال در فرهنگسرای ارسباران با همراهی محسن کرامتی و علیرضا حاجی طالب اجرایی داشتیم.

اگر ممکن است اعضای سایه را نام ببرید؟

حتما، شهرام صارمی (کمانچه)، محمد باقر زینالی (کمانچه)، زمان خیری (نی)، یاشار مهاجری (سنتور)، مرضیه ریوند (بم تار)، مجید علیزاده (تنبک)، سیاوش کریمی‌نژاد (دف، دایره و دمام)، خودم هم نوازنده تار، آهنگساز، تنظیم کننده و سرپرست گروه هستم.

در این اجرا چه قطعاتی را اجرا کردید؟

این اجرا در دو بخش یکی یادواره بیکچه خانی در دستگاه همایون چندین کار از این استاد اجرا شد و در بخش دوم هم اجرای "سروشان" در دستگاه ماهور که شامل مقدمه، ضربی دلکش براساس ردیف میرزا عبدا.. بود، علاوه بر این دو تصنیف از علیرضا حاجی طالب که با مقدمه و تنظیم اینجانب صورت گرفت. از مختصات بارز این کار استفاده از گوشه‌ها دشتی و مثنوی ماهور بود همچنین اجرای متنوع دو خواننده (کرامتی و حاجی طالب) که جلوه بیشتری پیدا کرده بود.

نام آلبوم جالب است انتخاب این نام دلیل خاصی دارد؟

انتخاب این نام براساس قطعه و تصنیفی بود که علیرضا حاجی طالب برای تولد پسرش سروش با شعری از امیر خاکسار ساخته بود و از آنجایی که نام فرزند استاد کرامتی هم سروش بود در نتیجه نام "سروشان" را روی آن گذاشتیم و تصنیف "گل خند" هم از ساخته‌های بنده بود که برای تولد دخترم ماهور با شعری از امیر خاکسار و رنگ ساناز براساس رنگ ناز استاد وزیری تقدیم به همسرم است.

مسلما مهمان‌های ویژه به تماشای این اجرا نشسته بودند؟

در شب اجرا مهمانان محترمی مثل استاد علی اکبر شکارچی، بهرام باجلان، ایرج نعیمایی، جهانشاه صارمی، داود فیاضی، مهران مهرنیا، رضا صدرالدینی، احمد میر هاشمی افسانه جهانگیری، نازلی جهانگیری، محمود مخدوم حضور داشتند.

باز هم به فکر برگزاری کنسرت هستید؟

بله در طی مذاکراتی که با ارشاد و انجمن موسیقی شهرهای خوزستان، اهواز و دزفول داشتیم به امید خدا تا پایان امسال چندین اجرا را احتمالا در این شهر‌ها برگزار خواهیم کرد.