سرویس موسیقی هنرآنلاین: ماهان بهرام‌خان 6 سال پیش با انتشار آلبوم "من هنوز" پا به عرصه رسمی موسیقی کشور گذاشت. بهرام‌خان با پیشینه موفق غیررسمی که با گروه "0111" تجربه کرده بود مجوز گرفت و فعالیت رسمی خود را از سرگرفت. توقع می‌رفت بهرام‌خان با ولع بیشتری به فعالیت رسمی خود ادامه دهد اما میان آلبوم اول و دومین آلبومش که چند هفته پیش منتشر شد، وقفه‌ای 6 ساله افتاد. حالا بهرام‌خان پس از 6 سال سکوت در مسند خواننده و تنظیم‌کننده با آلبوم "01:11" به عرصه رسمی موسیقی بازگشته است. بهرام‌خان از معدود خوانندگان پاپ است که تنظیم‌کننده خوبی است و او را با بسیاری از با تجریه‌ها مقایسه می‌کنند. با این خواننده جوان به گفتگو نشستیم که می‌خوانید.

آقای بهرام‌خان علت کمرنگ بودن‌تان در این چند سال چه چیزی است و در این مدت به چه کاری مشغول بودید؟

مدتی بود که نمی‌شد آلبوم را منتشر کرد و تنها کاری که در این مدت می‌توانستم انجام بدهم این بود که روی تولید قطعات بیشتر تمرکز کنم و ترک‌هایی که تاریخ‌شان گذشته بود و پتانسیل هیت شدن را نداشتند با قطعات تازه‌تر جایگزین کنم و روی این حساب تغییراتی هم ایجاد و سعی کردم که تجربه خودم را در بخش‌های مختلف و تجربه‌هایی که از تک ترک‌ها و بخش‌های مختلف کسب کرده بودم را به آلبوم تزریق کنم. در این 3-4 سال وقفه‌ای که در انتشار آلبوم افتاده بود به نحو احسن استفاده کنم.

در همه این سالها بهتر نبود که تک ترک پخش می‌کردید تا این ذهنیت برای مخاطب ایجاد نشود که ماهان بهرام خان کم کار شده؟

همین قصد رو هم داشتم اما دیدم که تک آهنگ خیلی کار خاصی نمی‌کند، 2 ماه طول می‌کشید که یک تک آهنگ تولید شود که مردم هم دوست داشته باشند اما به محض اینکه کار به دستشون می‌رسید فکر می‌کردند که آلبوم هم بسته شده و همه انتظار آلبوم داشتند. من هم دیدم به جای اینکه وقتم را صرف تولید تک آهنگ کنم تمام زمانم را بگذارم برای آلبوم و تک آهنگ‌هایی که بعد از آلبوم قرار است منتشر شود.

رابطه شما در این چند سال با مخاطبانتان چطور بوده؟

من اصولا اهل شلوغ کاری نیستم مخصوصا اگر محصولی هم نداشته باشم یا کاری تولید نکرده باشم خیلی اهل این نیستم که خودم را اکتیو نشان بدهم روی همین حساب در حد خبر و تک ترک و چند تا تیتراژی که بود طبیعتا حرف خاصی با مخاطب نمی‌توانستم بزنم ولی با این حال برای خودم خیلی جالب بود که در این بازار شلوغ اگر یک خواننده موفق یک یا دو سال کار نکند خیلی از طرفدارانش فراموشش می‌کنند اما برای من اینطور نبود و مخاطبین من را ترغیب به تولید آلبوم می‌کردند.

چقدر خودتان را به سلیقه مخاطب نزدیک کرده‌اید؟

زمان آلبوم من هنوز خیلی کار سخت بود چون تازه از گروه جدا شده بودم و اولین کار مستقل من بود اما با تک آهنگ‌هایی که بعدا منتشر کردم، احساس می‌کنم مخاطبین در جریان قرار گرفتند که کار قرار است به چه صورتی منتشر شود و فکر می‌کنم در این آلبوم از نظر نزدیک شدن به سلیقه مخاطبین به نزدیک‌ترین حد ممکن نسبت به آلبوم قبلی رسیده‌ام.

مخاطب چه جایگاهی برای شما دارد؟

مخاطب محور هستم و طرفدارانم برایم مهم هستند اما محصول هم برایم مهم است.

دلیل جدائی شما از گروه چه بود؟ فشار مالی بود یا دوست داشتید مستقل کار کنید؟

نه بحث مالی نبود تصمیم داشتم مستقل کار کنم.

نظر شما در مورد فضای موسیقی پاپ چیست؟ آیا از این فضا راضی هستید یا فکر می‌کنید افت پیدا کرده؟

راجع به فضای موزیک تصمیم‌گیری را باید به مردم سپرد؛ اما من راجع به خودم صحبت می‌کنم در پخش این آلبوم وقفه افتاد و باید آلبوم خوبی می‌شد؛ اما آلبوم "من هنوز" که سال 87 منتشر شد به گفته تمام کسانی که آلبوم را گوش دادند آلبوم خوبی بود، حتی آلبومی هم که بعد از "من هنوز" تولید شد و قرار بود دو سال بعد از آن آلبوم منتشر شود به نوعی مکمل "من هنوز" بود، هم آلبوم خوبی بود و هم اتفاق بزرگی و می‌توانست سکوی پرتابی برای من باشد که این اتفاق نیفتاد، ولی به اعتقاد شخص من، هر آلبومی که منتشر می‌شود کار خواننده را سخت‌تر می‌کند و همانطور که انتظار مخاطب بالا رفته است باید به سلیقه مخاطب هم احترام بگذارد به خاطر اینکه مخاطب به راحتی می‌تواند با یک سرچ ساده در اینترنت بهترین موسیقی را با بهترین کیفیت گوش کند پس ناخودآگاه مقایسه‌ای هم صورت می‌گیرد و می‌گویند به خاطر امکاناتی که ما داریم نمی‌توانیم به استاندارد جهانی برسیم. ولی خوب اینطور هم نیست که بگوییم اصلا نمی‌توانیم برسیم و نزدیک هم نیستیم اما با این حال به نظرم با اینکه بهانه‌ای برای تولید کار خوب نیست، باید کار خوب تولید شود و خواننده باید تلاش کند که باز هم کار خوب تولید کند.

هدف‌ از نام‌گذاری آلبوم به این صورت چه چیزی بود؟

"من هنوز" جمله ناتمامی بود که جای خالی را با خیلی چیزها می‌شد پر کرد اما داستان این که اسم آلبوم " 01:11 " باشد این بود که من به این عدد خیلی بر می‌خوردم .

انتخاب همکارانتان در این آلبوم سلیقه شما بود یا مشاور خاصی داشتید؟

به طور مثال با محمد کاظمی در این آلبوم پنج قطعه دارم، من قبل از اینکه این آلبوم تولید شود دو سه تا تک ترک با ترانه‌های محمد ساختم که در کارهای خود من بازتاب خوبی داشت و مخاطبین ارتباط بیشتری با آنها برقرار کردند.

خودتان را بیشتر تنظیم‌کننده می‌دانید یا خواننده؟

هردو

خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند که ماهان بهرام‌خان در تنظیم با تنطیم‌کننده های شاخص موسیقی برابر است نظر خودتان در این‌باره چیست؟

به نظرم اصلا نباید افراد را با هم مقایسه کرد به خاطر اینکه در موسیقی بعضی‌ها اشتباه فکر می‌کنند، بعضی‌ها فکر می‌کنند که مثلا آقای ایکس آمده است برای رقابت یا اینکه جای کس دیگری را بگیرد. به نظر من موسیقی به همه احتیاج دارد.

ماهان بهرام خان چقدر به ماندگاری خودش مطمئن است؟

نمی‌دانم، به نظرم یک مقدار زود است برای پاسخ دادن به این سوال برای اینکه من 6 سال نبودم و هنوز یک ماه هم از انتشار آلبوم جدیدم نگذشته پس به نظرم یک مقدار فرصت لازم است تا مشخص شود.

بازتاب آلبوم در این مدت چطور بود؟

خیلی خوب بود ، شرکت هم رضایت داشت.

چند وقت طول کشید تا ترانه‌های آلبوم به مرحله صدور مجوز برسند؟

فکر می‌کنم که کمتر از دو یا سه ماه طول کشید تا مجوز شعر و موسیقی صادر شود و جا دارد که از مسولین محترم در وزارت ارشاد و حراست هم تشکر کنم.

با توجه به اینکه سلیقه‌های مردم هر روز در حال پیشرفت است، دوست نداشتید که تغییراتی در آلبوم ایجاد کنید؟

در ارتباط با تغییرات عرض کردم که آلبوم قبل از اینکه برای صدور مجوز فرستاده شود تغییرات ایجاد شده بود اما در ارتباط با تغییراتی که نسبت به زمان ممکن است ایجاد شود تا کار به روز بماند، چرا خیلی اذیت‌کننده بود و خیلی از قطعات آلبوم تنظیم مجدد شدند. بودند قطعاتی که شش یا هفت بار تنظیم مجدد شدند.

یکی از آفت‌های موسیقی پاپ امروز تقلید کردن است نظر شما در مورد تقلید یا کاور کردن یک قطعه چیست؟

به نظرم تقلید چیز دیگری است و الهام گرفتن چیز دیگر. اگر برداشت و حال و هوا درست باشد و بتوانید قطعه‌ای را به نحو احسن به مرحله اجرا برسانید باید نسخه کاور بهتر از نسخه اصلی باشد.

آلبوم جدید را شروع کردید؟

بله ، به صورت تک آهنگ تولید می‌کنم و اگر مناسب فضای آلبوم بود در آلبوم قرار می‌دهم.

چه زمانی قرار است که بر روی استیج بروید؟

در حال حاضر شدیدا درگیر انتخاب اعضای گروه هستم، با توجه به فضای کاری‌ام باید موزیسین خوب پیدا کنم و با یکسری جوان با انگیزه ارتباط برقرار کردم و در حال کار کردن هستیم و به امید خدا اگر به نتیجه برسیم به زودی بر روی صحنه خواهیم رفت.

در فضای امروزه موسیقی، خواننده‌ها به جای اینکه پشت هم باشند بر ضد هم عمل می‌کنند شما جزء کدام دسته هستید؟ چرا در موسیقی مثل سینما، خواننده‌ها از یکدیگر حمایت نمی‌کنند؟

تا دو سال پیش این فضا فقط بین خود اهالی هنر بود اما امروزه مخاطب عادی هم در جریان فضای حاکم بر موسیقی و سینما هست، شخصا همیشه سعی کردم از بزرگترها و هنرمندان یاد بگیرم و احترام قائل باشم و اگر می‌خواهم کاری هم انجام بدهم به عنوان خواننده نباشم بلکه به عنوان یک مخاطب اگر کار یا موسیقی را که می‌خواهم گوش کنم.

به عنوان سوال آخر، با توجه به اینکه صحبت‌هایی در زمینه مجاز شدن سبک رپ مطرح شده، آیا حاضر هستید دوباره با گروه "0111" فعالیت کنید؟

البته من مطمئن نیستم که این اتفاق بیافتد اما اگر هم اینطور باشد باید شرایط را در نظر گرفت، هر اتفاقی ممکن است که بیفتد، چرا که نه ! شاید بتوانیم کار خوبی تولید کنیم