سرویس موسیقی هنرآنلاین: بهروز وجدانی پژوهش‌گر و مولف موسیقی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موسیقی محرم گفت: موسیقی ایران شامل موسیقی کلاسیک و سنتی، موسیقی محلی و موسیقی پاپ است که دهه‌های قبل بیشتر مداحان از موسیقی سنتی و محلی استفاده می‌کردند در نتیجه استفاده از این دو نوع موسیقی سبب شده بود همه مردم با نواهای عاشورا ارتباط خوبی برقرار کنند.

وجدانی در ادامه بیان کرد: در گذشته موسیقی سنتی را همراه با شعرهای فاخر اجرا می‌کردند در نتیجه موسیقی محرم بسیار پربار بود و همه سعی می‌کردند هر سال در این حوزه بیشتر پیشرفت کنند.

این پژوهش‌گر افزود: نوحه‌خوانانی که می‌خواستند موفق باشند در ابتدا با ادبیات و موسیقی آشنا می‌شدند سپس اقدام به نوحه‌خوانی در ایام محرم می‌کردند زیرا آشنایی با این دو حوزه سبب می‌شد تسلط کافی داشته باشند و در هنگام تاسوعا یا عاشورا براساس حال و هوای همان زمان موسیقی را اجرا کنند.

بهروز وجدانی با اشاره به اینکه در گذشته موسیقی همراه با تعزیه اجرا می‌شد، تاکید کرد: متاسفانه امروزه بهره‌گیری از دو حوزه موسیقی سنتی و محلی در ایام محرم کم شده است و فقط در شهرهای کوچک از این دو نوع موسیقی در ایام سوگواری استفاده می‌کنند که این موضوع سبب شده است ضربه‌های جبران‌ناپذیری به موسیقی مذهبی ما بخورد.

وجدانی با اشاره به اینکه مداحان امروزی از اشعار ساده استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: اشعار ساده و سطح پایین فهم شنونده را بالا نمی‌برد و بسیاری از کارشناسان با این موضوع مخالف هستند، همچنین نوحه‌خوانان امروز بیشتر از موسیقی پاپ استفاده می‌کنند که این موضوع سبب شده است با گذشته کاملا فاصله بگیریم.

این پژوهش‌گر با اشاره به اینکه اشعار باید مخصوص ایام محرم باشد، بیان کرد: اگر موسیقی محرم به درستی ارائه نشود تاثیرات مخربی می‌گذارد در نتیجه این نوع موسیقی باید مخاطب را به پیام عاشورا نزدیک کند. همچنین بهتر است در ایام محرم و صفر از ادبیات عاشورایی استفاده کنیم.

بهروز وجدانی گفت: موسیقی محرم امروز بیان‌کننده پیام شهدای کربلا نیست در نتیجه مسئولین فرهنگی باید از مداحان بخواهند بیشتر با موسیقی و ادبیات آشنا شوند تا این مشکلات به مرور زمان برطرف شود.