سرویس موسیقی هنرآنلاین: رضا مهدوی موسیقی‌دان و نوازنده سنتور در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین درباره موسیقی محرم گفت: به طور کلی واژه مداحی اشتباه است، زیرا این واژه به معنای ستایشگری است و بیشتر برای منقبت‌خوانی و نعت‌خوانی ائمه اطهار استفاده می‌شود.

مهدوی در ادامه بیان کرد: در ایام محرم و صفر ذکرخوانی باید انجام شود و به افرادی که ذکر می‌خوانند ذاکران حسینی می‌گویند در نتیجه زمانی‌ که کسی ذکر تاریخی می‌خواند در واقع موعظه می‌کند و روضه می‌خواند.

این موسیقی‌دان با اشاره به اینکه موسیقی محرم از مسیر اصلی خود دور شده است، افزود: موسیقی محرم در گذشته یعنی از اوایل انقلاب تا پایان دهه 60 سیر اصولی و صعودی داشت که برگرفته از فرهنگ و مذهب ما بود. نمونه‌های فاخری وجود دارند مانند میرزا حسین بابا مشکین، عارف قزوینی، حسین قوامی، مرحوم سیدجواد بدیع زاده و.... که ذاکران حسینی بودند و موسیقی محرم را به اوج رساندند.

این نوازنده سنتور با اشاره به اینکه ذاکران حسینی از خانواده‌های مذهبی بودند، تاکید کرد: ذاکران حسینی پای وعظ بزرگان می‌نشستند و براساس اصل عاشورا، ذکرخوانی و موعظه می‌کردند به همین دلیل مردم همیشه با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کردند زیرا بیانگر فرهنگ و مذهب بوده است.

رضا مهدوی در ادامه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال استاد صبا در ایام محرم و صفر همیشه از شاگردان خود می‌خواست که به احترام امام حسین (ع) پای منبرها بنشینند و وعظ‌ها را بشنوند و بهره بگیرند به همین دلیل استاد تجویدی و یا همایون خرم آثار فاخری در این زمینه ارائه کرده‌اند که ماندگار شده است.

این نوازنده گفت: قطعه "عاشورا" جواد معروفی با اینکه بی‌کلام است ولی زمانی‌که می‌شنویم تداعی‌کننده دشت نینوا است و یا اثر "نینوا" حسین علیزاده بسیار تاثیرگذار است که به "نینوای کربلا" مشهور شده است.

این موسیقی‌دان با اشاره به اینکه نگاه مداحان بعد از دهه 60 مدرن شده‌اند، افزود: برخی مداحان امروز موسیقی آن ور آب را گوش می‌کنند و از اشعار ناب کاملا دور شده‌اند. بهتر است بگوییم مداحان امروزی بیشتر شبیه خوانندگان پاپ هستند. همچنین نوع حسین گفتن‌های این افراد خیلی بد است و اصلا در شان و مقام امام حسین (ع) نیست.

مهدوی بیان کرد: متاسفانه کسانی‌که به خیال خودشان مداحی می‌کنند با امامان بسیار خودمانی شده‌اند که این کار اشتباه است، مثلا از الفاظ "امام جون" استفاده می‌کنند که در قرآن آمده است پیامبر را با هر اسمی نباید صدا بزنیم در نتیجه این مشکلات و بی‌توجهی‌ها موسیقی محرم را از مسیر اصلی خود دور کرده است.

رضا مهدوی در پایان گفت: ما باید براساس فرهنگ دینی نام‌ها را درست ادا کنیم در صورتی‌که افراد به اصطلاح مداح از الفاظی استفاده می‌کنند که در شان فرهنگ عاشورایی نیست.