سرویس موسیقی هنرآنلاین: گروه موسیقی کامنت یکی از گروه‌های پرطرفدار و جوان‌پسند سال‌های اخیر است که با ارائه سبک خاصی از موسیقی حال و هوایی امروزی به فضای موسیقی کشور بخشیدند. کامنتی‌ها شامگاه جمعه 11 مهرماه در سالن اریکه ایرانیان به دیدار دوستداران جوان‌شان رفتند تا با اجرای قطعات آلبوم "رفته از دست" عطش این علاقه‌مندان را سیراب کنند.

لطافت و گوش‌نوازی موسیقی کامنت خیلی‌ها را به یاد گروه‌های پروگراسیوراک قدیمی می‌اندازد، گرچه کامنت نه پیچیدگی ملودیک و تنوع ریتم پروگراسیو راک را دارد و نه المان‌های موسیقی الترناتیو. اما درگیر تکنیک‌های دیگران نمی‌شود. از نگاه عامیانه هم یک موسیقی ساده شنیده خواهد شد که شاید به نظر تکنیکی نباشد، اما گوش‌نوازتر است.

کیان پورتراب سرپرست گروه کامنت درخصوص این شباهت‌ها می گوید: نمی‌خواهم موزیک‌مان شبیه آنها باشد. دراصل امبیانت (Ambient music) بودن موزیک‌ برای ما اهمیت بیشتری دارد، چون فکر می‌کنم موزیک روز دنیا و بیشتر گروه‌های راک هم به سمت امبیانت می‌رود. مثلا موسیقی پست راک(Post Rock) بیشتر از پروگراسیو راک به درونیات و حس واقعی ما نزدیک است.

در واقع نباید میزان پیچیدگی موسیقی را با مقدار و تعداد عوض شدن ریتم در یک قطعه سنجیده شود. شکی نیست که موسیقی کامنت را نمی‌توان در ژانر موسیقی‌های اینسرومنتال و تکنیکی قرار داد ، ولی به جز ریتم، چیزهای دیگری در این موسیقی وجود دارد که باعث جذابیت و پیچیدگی می‌شود، مثل ملودی، هارمونی، تنظیم، نوانس، صداسازی و...

هدفِ گروه کامنت این نیست که یک موسیقی اینسرومنتال و پیچده تولید کند. شاید هماهنگی اعضای گروه از لحاظ صدا دهی، حتی بدون متریال پیچیده کاری است بسیار سخت‌تر و با ارزش‌تر.

نقطه قوت کامنت جدای از موسیقی ساده، کلام یا متن ترانه است. لغات آنقدر ساده است که نیازی به آنالیز ندارد و به همین دلیل شنونده در مواجهه با آن احساس نزدیکی می‌کند.

در آثار کامنت وکال نقش بارزتری از صداهای دیگر ایفا نمی‌کند. اینجا وکال یک المان است که در کار حل شده و به صدا دهی بهتر موسیقی کمک می‌کند. در واقع وکال نقش اینسترومنت را بازی می‌کند. ولی چون زبانش مشترک است، مخاطب راحت‌تر درکش می‌کند.

گروه کامنت که از گروه‌های فعال در موسیقی راک است، اردیبهشت ماه امسال نخستین آلبوم رسمی خود را با عنوان "رفته از دست" در پردیس قلهک رونمایی کرد. بعد از آلبوم‌های "میرم بالاتر" و "دایره‌ها" که در فضای مجازی منتشر شدند، "رفته از دست" در واقع سومین آلبوم این گروه است که بعد از انتشار رسمی بیش از پیش بر محبوبیت کامنت افزود.

کیان پورتراب (وکال، گیتار آکوستیک)، نیما رمضان (گیتار الکتریک)، بردیا امیری (درامز)، اشکان آبرون (کیبورد) و آرین کشیشی (گیتار بیس) اعضای گروه کامنت در کنسرت 11 مهر بودند

کنسرت گروه کامنت روز 17 مهرماه نیز در دو سانس 18:30 و 21:30 در سالن اریکه ایرانیان برگزار می شود.