سرویس موسیقی هنرآنلاین: رقابت‌های جشنواره موسیقی جوان در شاخه ساز کمانچه شنبه ۱۵ شهریور در خانه هنرمندان آغاز شد و نفرات برگزیده در دو رده سنی الف و ب مشخص شدند. ادامه این رقابت‌ها امروز در رده سنی ج برگزار خواهد شد.

سعید فرج‌پوری آهنگساز و کمانچه‌نواز برجسته کشورمان که در کنار مهدی آذرسینا تیم داوری این بخش از رقابت‌ها را تشکیل می‌دهد، بعد از برگزاری رقابت‌های گروه الف و ب حضور جوانان شرکت‌کننده در این بخش را باورنکردنی توصیف کرد و به هنرآنلاین، گفت: فکر نمی‌کردم در زمینه کمانچه چنین استقبالی را از سوی جوان‌ها شاهد باشیم و این شور و اشتیاق برایم جالب توجه بود.

او افزود: حدود ۲۵-۳۰ سال پیش که ما وارد این عرصه شدیم، سعی کردیم کارهای مثبتی در این حوزه انجام دهیم که این حرکت ادامه پیدا کرده و امروز به جایی رسیدیم که سطح نوازندگی بسیار پیشرفت کرده و ما شاهدیم که نوجوان ۱۲-۱۳ ساله به زیبایی هرچه تمام‌تر ردیف می‌نوازد. حتی حالت نشستن و حرکت انگشتان این نوازنده‌های جوان برایم قابل تصور نبود.

داور جشنواره موسیقی جوان درخصوص نحوه آزمون‌ها در بخش کمانچه، گفت: در بخش نهایی رقابت‌ها تاکید ما بیشتر بر موسیقی دستگاهی و ردیفی بود که برگزیدگان بخش الف و ب مشخص شدند و امروز هم رقابت‌های گروه سنی ج برگزار خواهد شد.

فرج‌پوری در ادامه به موضوع آینده کاری استعدادهای جوان موسیقی کشورمان اشاره کرد و گفت: در کنار این خوشحالی از اقبال پرشور جوانان به موسیقی خصوصا موسیقی ایرانی، یک بخش ناامیدکننده هم وجود دارد و آن چشم‌انداز مبهم و نامناسبی است که در برابر این استعدادهای جوان وجود دارد. او ادامه داد: اغلب این جوانان هنرمند، علیرغم عشق و نبوغی که دارند، وقتی صحبت از آینده به میان می‌آید، ابراز ناامیدی می‌کنند، چرا که فردا این نوازنده‌های با استعداد باید وارد بازار کار شوند تا بتوانند ادامه بدهند، ولی متاسفانه آینده خوبی در انتظارشان نیست، چون گروه‌هایی که بتوانند به لحاظ مالی خودشان را اداره کنند انگشت‌شمارند. بنابراین سیستمی باید وجود داشته باشد تا این افراد را به کار جذب کند. مراکزی مثل صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری یا هر سازمان دیگری که قادر است این امکان را برای جوانان با استعداد عرصه هنری مهیا کند.

این مدرس کمانچه افزود: به لحاظ فرهنگ‌سازی هم اگر به موضوع نگاه کنیم، شکوفا شدن هنری مثل موسیقی می‌تواند تنش‌های موجود در جامعه را کم کند؛ خصوصا که موسیقی ایرانی به لحاظ معنوی یک موسیقی بی‌همتاست. مگر ما ادعا نمی‌کنیم که به معنویات توجه می‌کنیم؟ خب این موسیقی هم معنوی و عرفانی است و گسترش آن می‌تواند به بالارفتن معنویت در جامعه کمک کند و از خشونت و پرخاشگری‌های رایج کم کند. پس بیایید لااقل از این نوع موسیقی حمایت کنیم.

سعید فرج پوری که معتقد است جشنواره موسیقی جوان هنرمندان جوان را به جامعه هنری معرفی می‌کند و نهادهای دولتی و بخش های خصوصی باید بعد از این جشنواره از این هنرمندان حمایت کنند افزود: خوشبختانه جشنواره موسیقی جوان هر سال که می گذرد نسبت به سال‌های قبل از نظر کمی و کیفیتی بهتر می‌شود البته من سال گذشته در این جشنواره حضور نداشتم ولی امسال با قطعیت می‌گویم که از نظر کیفیتی بهتر شده است.

این نوازنده در ادامه بیان کرد: هنرمندان جوان بسیار رشد کرده‌اند و همه ما معتقدیم که این هنرمندان آینده خوبی خواهند داشت. من اصلا انتظار نداشتم که با این همه استعداد روبه رو شوم و باید به این هنرمندان جوان تبریک بگویم زیرا بسیار زحمت کشیدند که خوشبختانه این زحمات به نتیجه رسیده است.

فرج‌پوری با اشاره به اینکه این جشنواره ها به هنرمندان جوان بسیار کمک می‌کند، تاکید کرد: این جشنواره ها باید در سال چندین بار برگزار شود زیرا از این راه می‌توانیم جوانان هنرمند را به جامعه معرفی کنیم.

سعید فرج‌پوری افزود: برای جامعه هنری نعمت بزرگی است که جوانان امروز به سمت موسیقی سنتی می‌روند و مهم این است که به کمک این جوانان موسیقی سنتی را نهادینه کنیم.

عضو هیات داوری هشتمین جشنواره موسیقی جوان خاطرنشان کرد: اساتید موسیقی از حضور در این جشنواره و دیدن این جوانان هنرمند و با استعداد لذت می‌برند زیرا علاقه و استعداد این هنرمندان همه ما را به وجد آورده است. همچنین وظیفه همه ما این است که بعد از این جشنواره این جوانان را در برگزاری کنسرت و تولید آثار موسیقایی پشتیبانی کنیم.