سرویس موسیقی هنرآنلاین: شامگاه یکشنبه 26 مرداد تالار وحدت مملو از جمعیت مشتاقی بود که برای دیدار و تشویق اعضای گروه آوازی آمده بودند؛ هنرمندان بی‌ادعایی که ماه گذشته با به‌دست آوردن دو مدال نقره و یک برنز موفق شدند پرچم ایران را سه بار در هنگامه رقابت‌های بین‌المللی و در جمع کشورهایی بالا ببرند که هنر کُر ریشه در فرهنگ و تاریخ‌شان دارد.

هنرمندان و مسئولان بسیاری نیز میهمان جشن گروه آوازی تهران بودند. نادر مشایخی، محمدرضا شجریان، پیروز ارجمند، فریدون شهبازیان، حمیدرضا نوربخش، محمدرضا صادقی، نسرین ناصحی، شهلا میلانی و بسیاری دیگر از هنرمندان عرصه موسیقی کشور آمده بودند تا با حضورشان دست‌مریزادی بگویند به تلاش‌های این جوانان افتخارآفرینان.

نمایش فیلم کوتاهی از گروه آوازی تهران که شامل صحبت‌های میلاد عمرانلو درباره ایده پایه‌گذاری یک گروه آکاپلا و صحنه‌های تمرین گروه و همچنین تصاویری از اختتامیه مسابقات جهانی لتونی و سپس مراسم استقبال در فرودگاه تهران بود، آغازگر مراسم بود. سپس پیروز ارجمند رئیس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که گروه آوازی تهران را در سفر لتونی همراهی کرده بود، به عنوان نخستین سخنران مراسم پشت تریبون قرار گرفت.

با مخروبه‌ای به نام دفتر موسیقی مواجه بودیم / تاسیس انجمن ملی گروه‌های کر ایران

پیروز ارجمند ضمن اشاره به جزئیاتی درخصوص رقابت‌های جهانی لتونی و سایر شرکت‌کنندگان این مسابقات، به برشمردن برخی دستاوردها و تاثیرات مثبت حاصل از این سفر و پیروزی گروه آوازی تهران در مسابقات جهانی گروه‌های کر پرداخت و اظهار داشت: در این سفر دیدارهایی با رئیس انجمن جهانی گروه‌های کر، وزیر فرهنگ و هنر چین و تعدادی از استادان بین‌المللی این رشته داشتیم و در بررسی‌هایی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که نیاز به تدوین یک سند راهبردی برای گروه‌های کر در ایران داریم. در همین راستا و طبق توافقاتی که با وزارت آموزش و پرورش داشتیم به زودی انجمن ملی گروه های کُر ایران آغاز به کار می‌کند و طبق توافقاتی که کردیم رئیس انجمن جهانی کر و رئیس بخش آسیایی این انجمن امسال به ایران سفر می‌کنند. سفر رئیس و کارشناسان این انجمن به شکل‌گیری انجمن ملی کر ایران کمک خواهد کرد.

ارجمند سپس به آغاز به کار مجدد ارکستر سمفونیک تهران اشاره کرد و افزود: گروه کر ارکستر سمفونیک نیز در حال برگزاری آزمون‌های خود است و به زودی در کنار ارکستر سمفونیک، گروه کر هم فعالیت‌اش را به طور رسمی آغاز می‌کند. رهبری گروه کر ارکستر سمفونیک را آقای دکتر حمید عسکری بر عهده دارد.

رئیس دفتر موسیقی ارشاد در ادامه سخنانش به برخی مشکلات دفتر موسیقی در دوران مدیریت خود اشاره کرد و گفت: در دولت جدید ما با مخروبه‌ای به نام دفتر موسیقی مواجه بودیم و بسیار طول کشید تا رسیدیم به نقطه صفر. ولی این موضوع که ارکستر سمفونیک آزمون‌هایش را پشت سر گذاشته و به زودی فعالیت مجددش را آغاز می‌کند نشان از رسیدن دوره خوبی در موسیقی ماست. به نظر من هیچ سفیری در ارتباط میان کشورها بهتر از هنر نیست و من به خودم می‌بالم که چنین گروهی با این حسن اخلاق و سطح هنری سفیر ایران در دنیا بوده است.

ارجمند افزود: با اتفاقی که برای گروه آوازی تهران افتاده، ما می‌توانیم زمینه را برای رشد گروه‌های کر بسیاری آماده کنیم. ما امسال شاهد حضور چند گروه موسیقی خارجی در ایران خواهیم بود و تا سال آینده خبرهای خوشی برای شما خواهم داشت.

در پایان رئیس دفتر موسیقی اعلام کرد: هدیه ما به این گروه در وهله اول این است که دفتر موسیقی همه هزینه‌های گروه آوازی را برای شرکت در دور بعدی این رقابت‌ها، که در روسیه برگزار می‌شود، تقبل می‌کند. همچنین پیش‌بینی می‌کنم در دوره بعد، 5 گروه را برای شرکت در رقابت‌ها همراهی کنیم که این موضوع با تشکیل انجمن ملی کر ایران امکان‌پذیر خواهد شد.

تشکر عمرانلو و اجرای دو قطعه

بعد از دکتر ارجمند، میلاد عمرانلو دقایقی با میهمانان خود سخن گفت و طی این سخنرانی کوتاه از دفتر موسیقی که بخشی از هزینه‌های این سفر را تامین کرد، از پیروز ارجمند، خانه موسیقی و از اعضای گروه آوازی به خاطر اینکه برای این مسابقات شخصا هزینه کردند تشکر کرد. در این بخش از مراسم گروه آوازی تهران برای اجرای دو قطعه به روی صحنه رفت. این دو قطعه جزو قطعات اجرا شده در بخش( mix chamber choir ) مسابقات لتونی بودند که الحق زیبا و شنیدنی بودند.

این موفقیت یک مسئله کمّی نیست

آهنگساز برجسته ایرانی نادر مشایخی سخنران بعدی جشن بود. مشایخی به ارزشمند بودن این موفقیت و سطح کیفی گروه آوازی تهران اشاره کرد و افزود: این موفقیت یک مسئله کمّی نیست. مدال طلا یا نقره برای من مهم نیست. مهم این است که گروه آوازی با این موفقیت دو مطلب را نشان داد؛ یکی اینکه ما هم می‌توانیم گروه کر داشته باشیم؛ اگرچه از لحاظ صدایی زبان‌مان طوری است که نمی‌توانیم صدای سَر بخوانیم. و دوم اینکه به جوانان نشان داد که فقط خودشان هستند و خودشان؛ و هر وقت که بخواهند می‌توانند شروع کنند.

مشایخی سپس بیتی از حافظ را قرائت کرد: به وقت سرخوشی از آه و ناله عشاق/ به صوت و نغمه چنگ و چغانه یادآرید. این یعنی از صداهایی که هیچ‌گونه جنبه عاطفی ندارند، موسیقی درست کنید و این کاری است که بچه‌های گروه آوازی تهران کرده اند.

یاد ندارم که به دنبال مدال روی صحنه رفته باشند

محمدرضا صادقی خواننده سولیست ارکستر سمفونیک و مدرس آواز کلاسیک سخنران دیگر مراسم بود که به سابقه همکاری خود با گروه آوازی اشاره کرد و گفت: گروه آوازی تهران در سال 84 تاسیس شد و من در سال 85 به دعوت آقای عمرانلو برای تمرین هفتگی صداسازی کلاسیک به گروه پیوستم. با دیدن پشتکار گروه و همبستگی فکری و آوازی بچه‌ها، آینده روشنی را برایشان تصور می‌کردم و همین‌طور هم شد. هیچ وقت یاد ندارم که به دنبال مدال روی صحنه رفته باشند. همیشه می‌خواستند نام ایران را پاس بدارند؛ چه در صحنه ملی و چه بین المللی.

باید این خبر را با بوق و کرنا اعلام کنیم

محمدرضا شجریان، رئیس شورای عالی خانه موسیقی سخنران بعدی بود. شجریان صحبت از گروه آوازی را اینطور شروع کرد: روزی که خبر این موفقیت را از طریق مهرداد ناصحی شنیدم، از خوشحالی در پوست خودم نمی‌گنجیدم. چون این جوان‌ها با دست خالی به آنجا رفتند. ده پانزده سال است که بدون هیچ اسپانسری خودجوش کار می‌کنند و دل‌شان برای این می‌تپد که برای سرزمین خودشان کاری بکنند.

او افزود: این کار کوچکی نیست. در داخل ایران شاید گروه‌های بسیاری مقام بیاورند، اما در عرصه‌های جهانی رقیب بسیار زیاد است. مثلا کشور چین فقط 6000 نفر شرکت‌کننده در این مسابقات داشته؛ من وقتی خبر را شنیدم به دوست عزیزم حمیدرضا نوربخش گفتم حمیدجان، ما بایدخبر موفقیت بچه‌های ایران را با بوق و کرنا اعلام کنیم.

شجریان سپس به موضوع دشواری سبک آکاپلا اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی ساز نباشد، هماهنگ بودن و گرفتن نت‌ها خیلی سخت است. آفرین به شما جوان‌ها که اینقدر با استعداد هستید و می‌توانید کاری را ارائه کنید که اصلا جزو فرهنگ ما نیست.

اهدای تقدیرنامه‌ها

نوبت به اعطای تقدیرنامه‌ها رسید و آقایان محمدرضا شجریان، حمیدرضا نوربخش (رئیس خانه موسیقی)، پیروز ارجمند (رئیس دفتر موسیقی)، فریدون شهبازیان (آهنگساز)، نادر مشایخی (آهنگساز) و خانم‌ها شهلا میلانی و نسرین ناصحی (از اعضای هیأت مدیره کانون خوانندگان کر) به روی سن رفتند و با اعطای لوح سپاس از اعضای گروه آوازی تهران تقدیر کردند.

سمیرا محسنی، یلدا نوری، روشنک کی‌منش، گلناز نویدان، مهدیه صفدری، سولماز جوان‌بخت، شیوا سروش، نازنین روستا، مهرداد ناصحی، محمدرضا ارد‌زاده، مهدی ابطحی، فرهاد خزری، علی مصیبی، نوید یزدانیان، حامد فقیهی و رهبر گروه آوازی تهران میلاد عمرانلو اعضای گروه آوازی تهران بودند که در این مراسم لوح سپاس دریافت کردند.

پایان‌بخش شب جشن گروه آوازی تهران اجرای 4 قطعه دیگر از قطعات اجراشده در رقابت‌های جهانی بود. این 4 قطعه عبارت بودند از "ساری گلین"، "کراس چرمی"، "گود نایت" و "گنجیشکک اشی مشی" که از بخش‌های فولک و پاپ انتخاب شدند.