سرویس موسیقی هنرآنلاین: علیرضا میرعلینقی پژوهشگر موسیقی در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین درباره موسیقی رمضان، گفت: به طور کلی ما تا 20 سال گذشته هیچ ژانر مشخصی با عنوان موسیقی رمضان نداشتیم. چند سال پیش به پیشنهاد چند پژوهشگر موسیقی نواحی این عنوان برای موسیقی ایام رمضان انتخاب شد.

علیرضا میرعلینقی در ادامه بیان کرد: همان طور که قبلا هم گفتم ما تا دو دهه پیش اصلا موسیقی رمضان نداشتیم. البته یک سری دعا و مناجات بوده که مختص ایام رمضان بوده است ولی عنوان موسیقی رمضان برای این نوع موسیقی وجود نداشته است.

میرعلینقی در ادامه با اشاره به اینکه اصطلاح موسیقی رمضان جدید است، تاکید کرد: این اصطلاح به پیشنهاد هوشنگ جاوید انتخاب شده است که به نظر من اصلا پیشینه‌ای ندارد. به عنوان مثال ما زمانی‌که درباره موسیقی تعزیه صحبت می‌کنیم منظومه‌ای از شعر، موسیقی و نمایش در ذهن ما نقش می‌بندد، اما وقتی درباره موسیقی رمضان صحبت می‌کنیم چیزی به ذهن ما نمی‌رسد.

این پژوهشگر موسیقی افزود: به نظر من موسیقی که با اهداف و آئین ماه رمضان هم سو باشد باید از نظر محتوا و شیوه اجرا نیز مناسب باشد. برای مناجات نمی‌توانیم از ریتم تند استفاده کنیم زیرا این دو باید با یک دیگر همخوانی داشته باشند.

علیرضا میرعلینقی در پاسخ به این پرسش که آیا در این ایام از موسیقی خاصی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: به طور کلی به لحاظ رعایت مسائل مذهبی باید از نوع خاصی از سازهای کوبه‌ای استفاده کنیم، همچنین این نوع موسیقی باید در دستگاه‌های خاصی اجرا شود.