حسین علیشاپور، خواننده در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین در پاسخ به این پرسش که تکنیک صداسازی تا چه میزان می‌تواند منجر به بهبودی صدای هنرجوی آواز شود، گفت: به طور کلی صداسازی به معنای ساخته و پرداخته کردن صدا، فراهم کردن امکاناتی برای صدا، راهنمایی و فرم‌دهی صدا است که اگر در مسیر درست و به دور از تقلید باشد مفید خواهد بود.

این خواننده در ادامه افزود: به طور کلی صداسازی نباید منجر به تقلید شود، زیرا در آواز هر خواننده‌ای باید صدای مخصوص خودش را داشته باشد و بتواند به کمک صدا آواز خود را به درستی ارائه دهد. همچنین صداسازی دارای چند پایه اساسی است که شامل شیوه تنفس، بیرون دادن صدا از دیافراگم و... است که این مسائل باید توسط اساتید به هنرجویان آموزش داده شود؛ در نتیجه صداسازی به معنای آن نیست که هنرجو مانند استاد خود بخواند و از آن تقلید کند.

علیشاپور خاطرنشان کرد: به نظر من صداسازی کارکرد ذهنی دارد و با توجه به ذهنیتی که به کمک معلم برای هنرجو ایجاد می‌شود باید بتواند صدای خود را از جای درستی استخراج کند تا بتواند آواز مناسبی ارائه دهد در غیر این صورت اگر به معنای تقلید باشد، نادرست است و من با این موضوع کاملا مخالف هستم.

حسین علیشاپور در ادامه بیان کرد: همچنین اگر صداسازی به معنای آموزش صدای هنرجو مشابه صدای دیگری باشد نادرست است زیرا کمکی به هنرجو نمی کند در نتیجه هنرجو از مسیر اصلی خود خارج می شود یعنی اینکه گمراه می‌شود و نمی‌تواند هنر خود را به درستی ارائه دهد.

این خواننده تاکید کرد: به طورکلی صدا عامل مستقلی در انسان است و من تا به امروز ندیدم دو صدا کاملا شبیه هم باشد در نتیجه اگر هنرجوی بخواهد از صدای خود تقلید کند به گلو و حنجره خود آسیب می‌زند پس اساتید این حوزه باید به درستی آموزش دهند.

علیشاپور در ادامه گفت: اساتید به جای آموزش تقلید کردن باید مفاهیم و مباحث اساسی به هنرجوی خود آموزش دهند به عنوان مثال هنرجو باید کم فشار بخواند و عضلات گلوی محل استخراج صوت نیست بلکه برای آواز خواندن باید از عضلات شکمی استفاده کنیم، همچنین هنرجویان باید توجه داشته باشد که هرکسی باید جنس صدای خودش را داشته باشد و آن را پرورش دهد.

حسین علیشاپور در پایان افزود: به طورکلی صداسازی در حوره آواز ایرانی مناسب کسی است که صدای خوبی دارد یعنی ذاتا خوش صدا است در نتیجه اگر هنرجویی صدای خوبی نداشته باشد این کلاس‌ها و صداسازی برایش نتیجه‌ای ندارد پس باید از هر چیزی به درستی استفاده کنیم.