به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، باوجودی که در 15 شهریورماه گروه همنوازان حصار برای دومین شب در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت، اجرای دومین شب آن نیز همچنان با استقبال بسیاری مواجه شد.

کنسرت با این جمله از علی قمصری آغاز شد: امیدوارم بتوانیم شب خوبی را در کنار شما داشته باشیم و اجرایی خوب و بی‌نقص را در کنار شما تجربه کنیم.

در ابتدای کنسرت قطعه‌ای بدون حضور ساز توسط خوانندگان به اجرا درآمد که نام آن "سکوت" بود. "سکوت" با وجودی که در سکوت مطلق برگزار شد توانست سکوت سالن را بشکند.

بعد از اجرای "سکوت"، قمصری که برای اولین بار در جایگاه خواننده نشسته بود، با چهار خواننده زن، به همراهی پرداخت و قطعات گروه همنوازان حصار را با اجرای دو شعر از احمد شاملو به نمایش گذاشت تا علاوه بر نوازندگی و آهنگسازی، صدای خود را نیز به رخ بکشد. قطعه "چه بگویم، سخنی نیست" و "تنگنا" با اجرای ماهرانه قمصری از نوازندگی تار و زخمه‌هایی که بر آن می‌زند گویای تمامی مهارت‌هایی است که سال‌ها بر آن‌ها همت گماشته است.

البته این کنسرت نیز مانند دیگر کنسرت‌های قمصری و طبق همیشه بود که ساز و آواز برابر با یکدیگر بوده و هیچ یک از دیگری جلو نزده و ارجحیت ندارند، و سازهای کوبه‌ای نیز در این میان جایی برای خود باز کرده بودند تا به یمن حضور همایون نصیری صدایی زیباتر از گروه "همنوازان حصار" بشنویم و همین مسئله موجبات تشویق تماشاگران را بیشتر فراهم کند.

اجرای قطعه "تنهای ما" با شعری از شاعر همیشه‌ها هوشنگ ابتهاج، شور و شعف خاصی در مخاطبان همیشگی قمصری ایجاد کرد تا او انرژی بیشتری برای اجرای "باران" با شعری از همین شاعر داشته باشد.

سپس "نقش او" از این گروه به اجرا درآمد. شعر این قطعه از سروده‌های محمدعلی بهمنی است که از مجموعه اشعار شعرای معاصر انتخاب شده تا کلکسیون اشعار قمصری از آثار معاصر شاعران را تکمیل کند.

پس از اجرای "نقش او" با شعر محمدعلی بهمنی، گروه همنوازان حصار به اجرای سلسله‌وار قطعاتی پرداختند که خاصیتی روایت گونه داشت. پیش از این قمصری مدعی شده بود که کنسرت جدیدش مملو از تفاوت خواهد بود او با این کنسرت و چهار زن خواننده داشت، توانست موجبات تفاوت‌های اساسی را فراهم کند.

البته عمده ویژگی این اجرا حضور سازهای کوبه‌ای و از جمله نوازندگی همایون نصیری است که در کنار دیگر سازها و تعلق‌خاطر نداشتن آهنگساز به فضاهای کلاسیک سنتی و استفاده او از قالب‌های جدید موسیقی سنتی را نویدبخش بود.

"چهارمضراب ابوعطا" قطعه‌ای دیگر بود که علاوه بر استقبالی که همراه داشت، با شور و هیجان خاصی اجرا شد.

و اما پایان کنسرت با قطعه "بی‌قرار" بود که در واقع شکوه اجرای روز 15 شهریور گروه همنوازان حصار بود. "بی‌قرار" با شعری از هوشنگ ابتهاج می‌رفت تا حسن ختام برنامه‌ای باشد که کلیشه‌ها را شکسته و نویدبخش روزهای خوبی از موسیقی سنتی ایران است.

- اجرای گروه همنوازان حصار از معدود اجراهایی است که طی دهه اخیر از اشعار شعرای معاصر و بخصوص اشعار نیمایی استفاده کرده و موفق عمل کرده است. می‌توان گفت با توجه به اینکه بسیاری از گروه‌ها طی این چند ساله اخیر چنین اقدامی کرده‌اند، این گروه از معدود گروه‌های موفق در استفاده از چنین رویکردی بوده است.

- از آنجایی که قمصری در نشست خبری و گفت‌وگوهای خود اعلام کرده بود خود به‌عنوان خواننده در این کنسرت حضور خواهد داشت، توقع می‌رفت در این اجرا، او به اجرای قطعات آوازی خواهد پرداخت، اما حضور او بیش از هر چیزی در کنار چهار خواننده خانم، در جایگاه همخوان به شمار می‌رفت و آن‌گونه که گفته بود خوانندگی نکرد.

- تنها تفاوتی که این اجرای گروه"همنوازان حصار" با اجراهای قبلی آن داشت، عدم حضور همایون شجریان بود.

- قمصری در تلاش است ترکیب جدیدی از خوانش موسیقی ایرانی را به مخاطبان همیشگی خود عرضه کند که هم از آن استقبال می‌شود و هم مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

- قمصری در پایان گفت: اگر امروز خوب خواندیم و خوب ساز زدیم برای این بود که هم کسانی که در کنار من هستند خوب هستند و هم کسانی که پشت صحنه فعالیت می‌کنند مانند موسسه حامی گستر و حامیان مالی که حمایت‌کننده ما بوده‌اند.

- گروه همنوازان حصار در این کنسرت هشت قطعه اجرا کرد که سه قطعه بی‌کلام بود. چه بگویم سخنی نیست، چهارمضراب ابوعطا، تنهای ما، نقش او، بی‌قرار و ... عنوان این قطعات هستند.

- اشعار این کنسرت از شاعرانی همچون شاملو، گروس عبدالملکیان، اخوان ثالث، محمدعلی بهمنی و ابتهاج انتخاب شده بود که بیشتر در آواز شوشتری و ابوعطا اجرا شدند.

- خواننده‌های زن در این اجرا عبارت بودند از بهرخ نوروزی، سحر محمدی، مژده بهرامی، هاله سیفی‌زاده که با قمصری همخوانی می‌کردند.

گزارش تصویری مرتبط