ملیحه سعیدی، نوازنده قانون و موسیقیدان در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره نوروزخوانی گفت: یکی از آیین هایی که در روزهای پایانی سال به بهانه استقبال از سال جدید برگزار می شود، نوروز خوانی است .در این آیین باستانی چاووش خوانان با خواندن اشعاری در وصف بهار در خیابان‌ها و معابر، رسیدن نوروز باستانی را به مردم خبر می‌دهند و آنها را برای میزبانی بهار آماده می سازند.

این نوازنده در ادامه افزود: موسیقی نوروز فرا رسیدن فصلی از تحول و نورستگی و طراوت و شادابی را در گوشه و کنار طبیعت خبر می دهد و نوروزخوان ها با آواها و نواهای فرح بخش به استقبال سال جدید و نوروز باستانی می روند.

این نوازنده قانون در ادامه بیان کرد: در گذشته کودکان و نوجوانان سنین 10 تا 18 سال از روستاها به شهر می آمدند و در وصف شکفته شدن شکوفه‌ها آمدن بهار را به مردم خبر می دادند، همچنین نوروز خوانان در قالب گروه و دسته های یک ، دو یا سه نفره به خانه ها می روند و با سردادن ترانه "بهار آمد خوش آمد" مژده رسیدن طبیعتی نو را سر می دهند.

ملیحه سعیدی در ادامه تاکید کرد: موسیقی نوروز و بهاریه خوانی مانند گذشته وجود ندارد و بهتر است بگوییم که نوروزخوانی سقوط کرده است البته در روستاهای کوچک نوروزخوانی بیشتر از شهرهای بزرگ اجرا می شود پس در نتیجه باید از فراموشی این آداب و رسوم ارزشمند جلوگیری کنیم.

سعیدی در ادامه خاطرنشان کرد: موسیقی نوروز در تمامی دستگاهها قابل اجرا است و بیشتربه صورت بی کلام و همراه با سازهای محلی اجرا می شود.