طواق سعادتی سرپرست گروه خیوه لی در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: نوروزخوانی یکی از مهم ترین موسیقی و آداب و رسوم های ترکمن ها است و محتوای موسیقی ترکمن‌ها در این ایام نیز اشعار خوانندگان ترکمنی درباره رویش مجدد گیاهان، زنده شدن طبیعت و گل و گیاه است پس در نتیجه نوروز خوانی به معنای امید به زندگی است.

سرپرست گروه خیوه لی در ادامه افزود: نوروخوانی در میان ترکمن ها همراه با اشعار شاعران کلاسیک است که محتوای آن فرا رسیدن نوروز و جان گرفتن دوباره طبیعت است و نخستین روز بهار به عنوان "تازه بیل"، به عید شیدایی ترکمن ها معروف شده است. همچنین شاعران نامدار و پر آوازه ای چون مختومقلی، شیدایی و ... درباره نوروز و طبیعت، به عنوان همدم انسان اشعاری سروده اند و این اشعار، بینش عمیق عرفانی و فلسفی آنان را نسبت به انسان و جهان طبیعت آشکار می‌سازد.

طواق سعادتی در ادامه بیان کرد:همچنین در نوروز از سازهایی مانند " نی هفت بند " و " دوتار کمانچه " استفاده می شود زیرا به کمک این سازها می توانند به رقص و پایکوبی بپردازند ، همچنین این سازها سینه به سینه از نسل های گذشته به ترکمن ها رسیده است که به کمک آن شادی را به یک دیگر منتقل می کنند.

سرپرست گروه خیوه لی در ادامه تاکید کرد: همچنین آنان سفره‌های هفت سین گسترده‌ای پهن می‌کنند و چند نوازنده ساز می نوازند که همه مردم ترکمنستان بخصوص ترکمن ها در کنار هم به پیشواز بهار می روند.

سعادتی در ادامه گفت: بیشتر اشعار نوروز خوانی ها را نعت ائمه اطهار و همچنین اشعاری با محتوای بهار و مژده عید تشکیل می دهند و محتوای آنها را فقط بهاریه ها تشکیل می دهد.نوروز خوان های ترکمن ها فضایی شاد را با اجرای دو خوانی هایشان برای مردم به وجود می آورند.