به گزارش هنرآنلاین، جلسه مشترک کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و خانه موسیقی در خانه موسیقی برگزار و به لزوم هماهنگی برنامه ها و سیاست های موسیقی نهادها، نظارت تخصصی بر آموزش موسیقی کشور و آفت‌های مدیریت های سلیقه‌ای موسیقی پرداخته شد.

در این جلسه اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیات مدیره خانه موسیقی درباره مسایل و برنامه های موسیقی بحث و گفت و گو کردند.

محمد حسین ایمانی خوشخو؛ رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بررسی مسایل هنر در این کمیسیون گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی عالی ترین مرجع تصمیم گیری فرهنگی است و تاکنون در حوزه های فرهنگی و آموزشی تصمیم های مهمی داشته است. با توجه به نبود جایگاه مشخص برای مباحث هنری، نابسامانی ها در حوزه مسایل هنری، تعدد تصمیم گیری و نبود وحدت رویه و سیاست کلان در حیطه هنری شورا به این نتیجه رسید که جایگاه رسمی برای حوزه هنر داشته باشد. بنابراین کمیسیون هنر و معماری تشکیل شد و این کمیسیون با حضور هنرمندان و استادان رشته های مختلف و مدیران با تجربه فعالیت می‌کند.

ایمانی خوشخو با اشاره به اهمیت هنر موسیقی گفت: موسیقی با تاریخ و فرهنگ ما عجین است و بسیاری از مسایل ملی، ارزشی و انقلابی در قالب هنر موسیقی بیان شده و می‌شود اما متاسفانه هنوز این هنر در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته است.

در کنار تهیه سندهای توسعه هنرها، تدوین سند توسعه موسیقی از برنامه های کمیسیون هنر و معماری است که اگر این سند به نحو مناسب تهیه و تصویب شود می تواند مبنای فعالیت ها و برنامه های موسیقی کشور قرار گیرد و فعالیت های موسیقی در همه نهادها و مراکز هماهنگ شود.

البته در این مسیر از نظرات هنرمندان و استادان موسیقی و خانه موسیقی نیز استفاده خواهد شد و تصویب این سند می تواند ناهماهنگی ها و تشتت در سیاست ها و برنامه های موسیقی نهادها و مراکز مختلف را از بین ببرد و شاهد هماهنگی در زمینه موسیقی باشیم.

وی ادامه داد: در این سند به مسایل حمایت از موسیقی، اقتصاد و آموزش موسیقی، حضور موسیقی در عرصه بین المللی و ... مورد توجه قرار گرفته است.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در حدود دو سال فعالیت کمیسیون مباحث و مسایل رشته های مختلف بحث و بررسی شده و تهیه سندهای توسعه رشته های مختلف هنری از مهمترین برنامه های کمیسیون است.

داریوش پیرنیاکان؛ عضو هیات مدیره و سخنگوی خانه موسیقی در این جلسه با ارائه گزارشی از خانه موسیقی گفت: خانه موسیقی سال 1378 راه اندازی شد و در این سال ها نقش موثری را در حوزه موسیقی داشته است و امروز خانه موسیقی 14 هزار عضو و 10 کانون تخصصی و غیر تخصصی دارد. بیمه هنرمندان موسیقی سراسر کشور، برگزاری کلاس های موسیقی از فعالیت های خانه موسیقی است. در سال هایی آزمون آموزشگاه های موسیقی نیز توسط خانه موسیقی برگزار می شد که این امر به لحاظ تخصصی بسیار تاثیرگذار بود و نظارت تخصصی آموزشگاه ها را نیز داشت اما چند سالی است که این آزمون ها توسط خانه موسیقی برگزار نمی شود.

پیرنیاکان ادامه داد: موضوع اجتماعی موسیقی مساله مهمی است و این موجب می شود فعالیت ها و برنامه های حوزه موسیقی به نحو مناسب انجام نشود و ضرورت دارد که یک قانون واحد و هماهنگ برای موسیقی تدوین شود که دخالت و ایجاد مانع در حوزه موسیقی را از بین ببرد.

داوود گنجه ای؛ عضو هیات مدیره خانه موسیقی نیز در این جلسه گفت: آزمون و خطا در حیطه موسیقی دیگر جایز نیست و می بایست از تجربه های موفق استفاده شود. مرکز حفظ و اشاعه موسیقی نقش تاثیرگذاری داشت و استادان صاحب سبک امروز دانش آموخته این مرکز هستند و می توان این شیوه و مرکز را احیا کرد.

تقی ضرابی؛ دیگر عضو هیات مدیره خانه موسیقی گفت: وقتی فرهنگ مادر در جامعه تضعیف شود مشکلات ناشی از خرده فرهنگ های بیگانه بیشتر می شود، پس ضرورت دارد که معرفت بر جامعه حاکم شود و به این منظور نیاز به برنامه ریزی بلندمدت و کوتاه مدت داریم. بی شک با برنامه ریزی در حوزه موسیقی، موسیقی ما می تواند در اروپا و امریکا جایگاه ممتازی پیدا کند.

حسن ریاحی؛ هنرمند پیشکسوت موسیقی و دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در این جلسه گفت: متاسفانه در حوزه موسیقی برنامه وجود ندارد و مشخص نیست که می خواهیم در حوزه موسیقی به کجا و چه مقصدی برسیم. البته جوانان مستعد و ظرفیت های خوبی وجود دارد و آموزش موسیقی نیز موفق بوده است اما به برنامه ریزی نیاز داریم که در این زمینه خانه موسیقی بسیار می تواند کمک کند.

حمیدرضا نوربخش؛ مدیر عامل خانه موسیقی نیز گفت: مدیریت های سلیقه ای موسیقی را آزار می دهد و امیدواریم با تصویب سند موسیقی هماهنگی در سیاست ها و برنامه های نهادها و مراکز محقق شود. نبود هماهنگی در نهادها به لحاظ سیاست ها و برنامه ها موجب شده بارها کنسرت های موسیقی لغو شود که تبعات مادی و معنوی بسیاری هم دارد. جایگاه بررسی و رسیدگی به این امر کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است و امیدوارم این مساله برای همیشه حل شود. عدم نظارت تخصصی در حوزه آموزش موسیقی نیز از مشکلات این حوزه است که پیامدهایی دارد و امیدواریم با سند توسعه نظارت منظم تخصصی بر آموزش نیز انجام شود.

اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه جلسه دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را درباره مسایل حوزه موسیقی و سند توسعه موسیقی بیان کردند.