به گزارش هنرآنلاین، احمدعلی راغب که در جشنواره امسال مورد تقدیر قرار خواهد گرفت در گفتگو با ستاد خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گفت: 35 ساله بودم که انقلاب شد و قبل از آن نیز فعالیت های گلهایی داشتم؛ منتهی بعد از انقلاب موسیقی آئینی را وارد موسیقی کردم. تحقیقات در زمینه موسیقی آئینی انجام داده بودم و به آگاهی در این زمینه رسیده بودم و به همین واسطه بیش از 1300 قطعه ساخته ام که در آنها یک میزان موسیقی غربی نخواهید یافت.

این آهنگساز درباره کارکرد جشنواره موسیقی فجر تصریح کرد: جشنواره موسیقی فجر جشنواره ای است که موسیقی کشورمان را بر مبنای فرهنگی- هنری- تاریخی و اعتقادی مخصوصا از دوره اسلام به بعد مورد ارزیابی قرار می دهد. ارزش این جشنواره در کاربردی و رابردی بودن آن است چرا که نیم نگاهی برای تعریف خط مشی ها نیز دارد. احمدعلی راغب گفت: سبک های مختلف موسیقی ایرانی، کلاسیک، محلی ، ارکسترال و سایر ژانرهای موسیقایی در این جشنواره مورد ارزیابی قرار می گیرد و کارنامه ای را ارائه می دهد که می تواند راهگشا باشد و مسیر آینده را نیز تا حدودی مشخص کند.

آهنگساز آثاری چون «بانگ آزادی» در ادامه افزود: همچنین جشنواره موسیقی فجر در زمینه سازهای اصیل بومی، محلی و منطقه ای نگاهی خاص دارد و در کنار آنها مقام ها و موسیقی های مختلف را به جامعه می شناساند. از این ارزیابی ها فرمول خاصی به وجود می آید که چشم انداز آینده را ترسیم می کند و می توان بر مبنای آن سیاستگذاری کرد. وی تاکید کرد: ما به جهت اینکه دارای پیشینه تاریخی کهن هستیم، در زمینه کارکرد موسیقی به خصوص از انقلاب 57 به بعد بر اساس اعتقادات مذهبی به موسیقی نگاه کرده ایم و از آن به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهدافی که داشته ایم ،استفاده کرده ایم.

راغب گفت: از آنجا که ایرانی هستیم و اعتقادات شدید مذهبی داریم در زمینه موسیقی نیز می بایست به نوعی آموزش ها را مد نظر قرار دهیم که جوان ها فرهنگ اصیل خودشان را فراموش نکنند. در واقع انتظار می رود آموزش ها به گونه ای باشد که ما را به فرهنگ خودمان معتقدتر کند و از یک هنرمند، هنرمندی آگاه بسازد.

این آهنگساز ادامه داد: در واقع باید شرایطی به وجود بیاید که جوانان به سمت موسیقی ایرانی بیشتر گرایش پیدا کنند؛ البته ما موسیقی غربی را رد نمی کنیم، غربی ها نیز به موسیقی ما علاقه نشان می دهند منتهی باید فرهنگ کشورمان در میان جوان هایمان بیشتر شناخته، درک و گسترش داده شود.

آیین پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، اول اسفند از 3 پیشکسوت موسیقی ایران همچون احمد علی راغب، امیر اشرف آریان پور و منصور نریمان در تالار وحدت تقدیر می کند.