به گزارش هنرآنلاین، سراج درباره جزئیات کنسرت "وداع" که همزمان با ایام سوگواری سیدالشهداء برگزار می‌شود‌، توضیح داد: به زعم بنده این قبیل برنامه‌ها در جای دیگری رقم زده می‌شود و افراد صرفا آن را انجام می‌دهند، از روی تقدیر قرعه به نام ما افتاد و خدا را شاکرم که چنین توفیقی پیدا کردم. از میرزمانی هم تشکر می‌کنم که بعد از رایزنی با چند آهنگساز قرعه به نام ایشان افتاد.

او درباره تسلط مداحان به موسیقی مذهبی گفت: مداحان را در کلاس‌های آواز دیده‌ام آنها را آدم‌های کم حوصله‌ای شناختم، کمتر پیش می‌آید که مداحان ملودی‌هایی حساب شده استفاده کنند در صورتی که مداحان قدیم با موسیقی آشنایی کامل داشتند.

سراج درباره کم کاری‌هایش در سال‌های اخیر گفت: کار موسیقی باید براساس یک اتفاق،‌ شعر و یا فضایی باشد که تشنگی را برای انجام کار ایجاد کند. اما اثری با عنوان "مسیحا" به زودی به دست مردم خواهد رسید. .

این خواننده موسیقی ایرانی درباره کنسرت "وداع" با آهنگسازی سید محمد میرزمانی ‌گفت: شکل‌گیری این کار براساس جلسه‌ای بود که با آقای تفرشی تهیه کننده این کنسرت داشتیم و قرار شد کاری را به صورت ارکستر سنتی و آواز داشته باشیم. اما از آنجا که این اجرا با ایام سوگواری اباعبدالله مصادف شد دیدیم که بهتر است چنین کاری را در این فضا ادامه دهیم.

سراج اضافه کرد: میرزمانی هم پارتی‌تور قدیمی را بازنویسی کرد و ارکستر را رهبری می‌کند. امیدواریم در نهایت بتوانیم برنامه‌ای درخور سیدالشهداء ارائه دهیم.

او با بیان اینکه با اصطلاح مناسبتی برای این کنسرت موافق نیست‌، در پاسخ به سوال ایسنا گفت: در آثار مناسبتی کاری را برای یک روز ضبط می‌کنند اما آن کار پس از اجرا تا ابد رو به فراموشی می‌رود. من فکر می‌کنم اگر کاری با دل انجام نشود جذابیتی ندارد و به دل هم نمی‌نشیند.

این خواننده یادآور شد: کنسرت وداع بر مبنای یک سفارش نبوده است و تمام روند این کنسرت از جمله شعر و ملودی با حساسیت انتخاب شده‌اند که به طور قطع دلنشین خواهد بود.

خواننده آلبوم راه بی‌نهایت در ادامه سخنانش گفت: "وداع" حاصل هشت سال تلاش است و مدت‌ها بود که دوست داشتم این کار را انجام دهم اما توفیق پیدا نمی‌کردم. در این اثر از اشعار عمان هم استفاده کرده‌ام که یک شاعر ویژه است در آثار او هم حماسه وجود دارد و هم لطافت غزل و حکمت شعر دیده می‌شود. سراج یادآور شد: آثار عمان یک بیان صریح نیست بلکه یک بیان هنری است که ناخودآگاه در فضای شعر قرار می‌گیرد. همین طور حماسه در عین لطافت بیان خواهد شد.

او اضافه کرد: در این کنسرت از کلام شعرای معاصر نیز بهره برده‌ایم. نی‌نامه اثر قیصر امین‌پور نیز در این کار اجرا می‌شود که از شاهکارهای شعر ایران است.

سراج در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه موسیقی‌های مذهبی توسط خوانندگان پاپ به گونه‌یدیگری روایت می‌شود، گفت: ظرف و مظروف باید با یکدیگر سازگاری داشته باشند شعر حافظ چه تایپ شود و چه با خط نستعلیق نوشته شود هر دو قابل خواندن است اما کدام یک دلنشین‌تر هستند. اگر این رابطه حفظ شده و ملودی در خور شعر باشد کار شنیدنی‌تر خواهد شد.

سراج همچنین از اجرای دکلمه در کنار موسیقی خبر داد و گفت: بخش عمده و سنگین کار ما دکلمه بوده و از وحید جلیل‌وند که صدای گرمی دارد خواستیم با ما همراهی کند.

سید محمد میرزمانی که به عنوان آهنگساز کنسرت "وداع" در این نشست حضور پیدا کرده بود در سخنانی گفت: این کار پیش از این به صورت آلبوم منتشر شد و بارها خواستیم با سراج اجرای زنده داشته باشیم اما توفیق حاصل نشد.

مدیرکل دفتر موسیقی ادامه داد: در بازنگری دوباره قطعات به رنگ آمیزی غنای بیشتری دادم تا تفاوت رنگی و صوتی تا با سایر انسامبل‌ها داشته باشد. سعی کردم ترکیب جدیدی کار کنم که بیشترین نقش را ساز‌های نی‌ و کمانچه ایفا می‌کنند. البته در کنار این دو از سازهای بادی مثل هورن هم استفاده کردم و امیدوارم ترکیب دلنشینی داشته باشد.

او درباره حجم سازهای ارکستر نیز گفت: ارکستر از نظر حجم متوسط است و سازهای زهی و فلوت و... به همراه سنج و دمام استفاده خواهد شد.

او درباره نوازندگان ارکستر هم گفت: نوازندگان از پیشکسوتان و نامداران جامعه موسیقی هستند برای مثال علی رحیمیان، مایستر ارکستر است. ظهیرالدینی، کریم قربانی و خورشیدفر هم ما را همراهی می‌کند. به گزارش ایسنا این کنسرت هفت و هشت دی، ساعت 20 در سالن همایش‌های برج میلاد اجرا خواهد شد و تفرشی تهیه کننده این کنسرت اظهار امیدواری کرد تا برنامه‌های موسیقی سال‌های آینده نیز در ایام سوگواری ادامه پیدا کنند.