ارسلان کامکار آهنگساز و نوازنده عود در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین در پاسخ به این پرسش که چرا موسیقی سنتی ما همپای ادبیات نوی ما پیش نرفته است، گفت: موسیقی سنتی غیرقابل تغییر است؛ زیرا اگر نو و جدید شود دیگر موسیقی سنتی نیست. موسیقی سنتی مانند هر سنت دیگری باید براساس معیارهای گذشته پیش رود و اگر بخواهیم آن را تغییر دهیم کلیت این نوع موسیقی نیز از بین می‌رود.

این آهنگساز در ادامه افزود: موسیقی سنتی سالهای زیادی با اشعار کهن تلفیق شده است؛ پس در نتیجه همه مخاطبان این نوع موسیقی را با اشعار حافظ، مولانا و ... می‌شناسند. شاید ما بتوانیم موسیقی‌های دیگر را دچار تحول کنیم اما موسیقی سنتی باید مانند گذشته پیش رود و این روند حتی در 700 سال آینده هم به همین روال خواهد بود.

این نوازنده عود خاطرنشان کرد: اشعاری که در موسیقی سنتی از آن استفاده می‌کنیم باید دارای وزن و قافیه باشد و این ویژگی‌ها فقط در درون شعر کهن وجود دارد، همچنین آهنگسازی بر روی اشعار نو بسیار سخت است و کار را برای آهنگساز دشوار می‌سازد اما آهنگسازی بر روی اشعار کهن ساده و راحت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اشعار کهن با روح موسیقی سنتی سازگار است، گفت: در اشعار نو تلفیق شعر و موسیقی، تلفیق کلمه، تلفیق محتوا و... بسیار سخت است و اشعار نو باید در موسیقی‌های جدید و امروزی استفاده شود؛ زیرا این نوع موسیقی‌ها از سنت دور است.

ارسلان کامکار در پایان گفت: موسیقی به اندازه شعر همپای شرایط اجتماعی پیش نمی‌رود، البته بسیاری از موزیسین‌ها در تلاش هستند تا یک هماهنگی بین شعر، موسیقی و شرایط اجتماعی به وجود آورند، همچنین پذیرش این موضوع در موسیقی برای مخاطبان سخت و دشوار است؛ زیرا روحیه مخاطب را مشوش می‌کند پس در نتیجه روحیه مخاطب باید در نظر گرفته شود.