به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین: هنرمند پرچم دار مملکت است و در دل مردم جای دارد و برای احساس مردم ساز می‌زند و شعر می‌گوید و اگر شعرش در قامت زنان بنشیند، سمفونی مادرانگی را به رخ می‌کشد.

بر همین اساس  دو سالی هست که جایزه‌ای به تندیس‌های جشنواره موسیقی فجر اضافه شده تا توجه ویژه‌ای به هویت بخشی زنان ایران داشته باشد، هویت بخشی که می توان آن را  در قطعه سمفونی «ساحت حماسه»  با نام «مادران» سید محسن حسینی دید. قطعه ای که حماسه  زنان  را به آواز تبدیل کرده است تا رنج مادران شهدا و درد مشترک آن‌ها را در دل‌ها ماندگار کند؛  ذوقی که به ردیف اضافه شد و در آواز محسن حسینی نشست و  توانست دومین جایزه وزیر با نام «گوهرشاد» را از آن خود کند.

سید محسن حسینی خواننده آواز ایرانی در گفتگو با هنر­آنلاین در ارتباط با نفس جایزه «گوهرشاد» گفت: این جایزه با هدف یادآوری جایگاه زنان در فضاهای هنری به شکلی که عفاف و پاک‌دامنی زنان بیشتر نمود پیدا کند، در میان جوایز جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان تندیس جایزه گوهرشاد تعریف شد.

این خواننده آواز ایرانی در ارتباط با سمفونی «ساحت حماسه» به‌عنوان برنده تندیس گوهرشاد این دوره از جشنواره موسیقی توضیح داد: قطعه‌ای از این سمفونی بانام «مادران» است با این شعر: کی می‌رود از یاد این شهر/ فریاد درد آهنگ موشک/ آه از شبی که شد پریشان » باز این شعر فضایی را می‌چرخد و به این بیت می‌رسد « آه از غم آن مادری که / با طفل در آغوش جان داد/ طفلی که جای گهواره تابوت جسمش را تکان داد».

وی در ادامه افزود: این یک کار ارکستری بسیار جذاب است و فضای سورئال  دارد که خواننده با این بیت « آه از غم آن مادری که / با طفل در آغوش جان داد»،  آواز می‌خواند و به‌طورکلی مفهوم جایگاه زنان در عرصه هنر و فعالیت‌های هنری زنان در دل این تندیس نهفته است.

+اختتامیه+سی_ونهمین+جشنواره+بین+المللی+موسیقی+فجر22

حسینی با تأکید بر اینکه زنان به‌واسطه ویژگی‌های زنانگی خود به فطرت نزدیک‌ترند و درعین‌حال موسیقی نیز یک امر فطری است، بیان کرد: جایزه گوهرشاد یعنی توجه ویژه به حس و حال و جایگاه زنان  در دل موسیقی، موضوع مهمی که تا پیش‌ازاین به آن توجه نمی‌شد.

این خواننده در ادامه تأکید کرد: من با تمام وجودم این جایزه را به زنانی تقدیم کردم که امسال درگروه بانوان اجرای موسیقی داشته‌اند اجراهایی که با گریه همراه بود و مانند اجرای «قد قامت یاران» یا «سوگ شفق» داستان امام حسین را روایت می‌کند. وجه تفاوت در این اجراها حس و حال زنانگی در ترکیب با هنر جلوه‌ای خاص را پدید می آورد که هرسال بر اهمیت این تندیس یعنی جایزه گوهرشاد افزوده‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: چند سالی است که حضور  زنان در عرصه موسیقی پررنگ‌تر شده است و به وجود و جایگاه زنان در عرصه موسیقی توجه ویژه‌تری می‌شود و«گوهرشاد» یک جایزه به‌جا و پربرکت است.

حسینی در ارتباط با جریان موسیقی ایران در آینده گفت: امسال جشنواره خیلی متفاوت‌تر و پرشورتر از همیشه برگزاری شد و جریان موسیقی ایران با همین دست‌فرمان اگر جلو برود آینده خوبی خواهد داشت چرا که امروز در عرصه موسیقی کسی سکان‌دار است که خودش موسیقی و فضای آن را می‌شناسد و درعین‌حال مدیر خوبی است. سمیعی تجربه  هنر و مدیریت خوب را با هم ترکیب کرده است و توانسته جریان موسیقی را برمدار درستی قرار دهد.