گروه موسیقی هنرآنلاین: در شامگاه روز بیست و چهارم بهمن ماه در در دومین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر این رویداد هنری میزبان هنرمندانی از دیار هندوستان بود. هنرمندانی که بر روی قالیچه سنت ها نشستند و قطعه­‌هایی را نواختند که از دل فرهنگ و سنت هندوستان برآمده بود.

راهیش بهاراتی به همراه گروهش از هندوستان در دومین شب اجراهای جشنواره بین المللی موسیقی  فجر راهی تالار وحدت شدند تا ترانه‌­های راجیستان را اجرا کنند.

راهیش بهاراتی در حاشیه جشنواره بین‌­المللی موسیقی درباره اهمیت جشنواره ها به هنرآنلاین توضیح داد: جشنواره نقش راهبردی برای همه اقشار جامعه دارد و این فرصت را برای موسیقی­دان ها و مردم فراهم می­ کند تا فرهنگ دو ملل به هم نزدیک­تر شوند.

وی درخصوص جایگاه موسیقی ایرانی در هند توضیح داد: آنچنان شناختی از موسیقی ایرانی در هند وجود ندارد. به هر حال نمی­‌توان به سبقه این موسیقی بی­توجه باشیم. در گذشته­‌های دور بسیاری از موسیقیدان‌­های ایرانی به هند مهاجرت کردند و نام­ آور موسیقی ایرانی بوده‌­اند. مثل موسیقی مقامی و صوفی که بعدها با موسیقی هندی ترکیب شد و پیشینه چند صد ساله دارد. طبیعتا ممکن است شناخت کمی از موسیقی ایرانی در هند وجود داشته باشد اما موسیقی هندی از موسیقی ایرانی تاثیر پذیرفته است.

این هنرمند هندی در خصوص تجربه حضور خود در ایران گفت: این گروه تورهای بین المللی بسیاری را تجربه کرده است و در کشورهای بسیار زیادی کنسرت برگزار کرده و بسیار خوشحالیم که در این جشنواره حضور داریم در عین حال  جشنواره درهمه گیری هنر نقش مهمی را ایفا می کند. ذائقه موسیقایی ایرانیان بسیار دلنشین است و فرهنگ یک میراث مشترک بین ملت هاست و موسیقی می تواند پیام آور عشق و صلح و دوستی باشد.

بهاراتی درباره این سوال که آیا تمایل دارند با هنرمندان ایرانی اجرای مشترک داشته باشند یا خیر گفت: من عاشق ایران و فرهنگی ایرانیان هستم و البته که بسیار علاقه­ مندم که در ایران اجرا داشته باشم. در شروع اجرا مخاطبان محجوب بودند و انرژی و حرکت موسیقی توانست بین مخاطب و صحنه ارتباط ایجاد کند و خیلی همکاری خوبی بین مخاطب و عوامل اجرا برقرار شد و این معجزه موسیقی است،  ما بسیار علاقه مندیم تا زمینه همکاری با هنرمندان ایرانی فراهم شد.

این نوازنده از دیار هند، در پاسخ به این سوال که کدامیک از موسیقیدان ­های ایرانی را می­شناسند، گفت: با دو برادر به نام شمیرانی که در اروپا از  نوازندگان ساز­های سنتی هستند ارتباط داریم و علاقه­مندیم تا با سایر هنرمندان ایرانی هم ارتباط برقرار کنیم. انرژی که از موسیقی ایرانی دریافت می­ کنیم سرشار از انرژی و عشق است و امیدوارم که این ارتباط در آینده شکل بگیرد.

از نظر ساز­بندی و فرم موسیقی که درجشنواره فجر اجرا کردند توضیح داد: این موسیقی برای نشان دادن حرکت و احساسات است و این موسیقی برای اتفاقات مهم در زندگی مثل تولد یک نوزاد و یا موسیقی حماسی به کار می رود.

گفتنی است، بهاراتی طی سال‌های گذشته در بیش از ۱۱۰ کشور به صحنه رفته که براساس آمار ارابه شده تعداد کنسرت‌هایش به عدد ۲ هزار و ۵۰۰ رسیده است. ضمن اینکه همکاری با هنرمندان مطرح دنیای موسیقی و برگزاری کنسرت مشترک با آنها از جمله فعالیت‌هایی است که در کارنامه فعالیت‌های این هنرمند به چشم می‌خورد.

این نوازنده و آهنگساز در سال ۲۰۱۹ بود که به جهت فعالیت موثرش در پروژه ساخت پل‌های دوستی بین هندوستان و بیش از ۱۱۰ کشور از طرف یونسکو به عنوان سفیر فرهنگی راجستان انتخاب شد. او همچنین در سال ۲۰۱۷ توسط نخست وزیر راجستان عنوان افتخار راجستان را کسب کرد.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی، همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر در حال برگزاری است.