گروه موسیقی خبرگزاری هنرآنلاین: جشنواره موسیقی نواحی در دومین شب برگزاری خود در تالار رودکی تهران میزبان اقوام مختلفی بود از مازندران و لرستان تا آذربایجان و قوچان و حتی از جنوب، شهر خورشید سوزان، بوشهر هنرمندانی به اجرا پرداختند.

ابراهیم جرجانی هنرمند و پژوهشگر موسیقی ترکمن در مصاحبه با خبرنگار هنرآنلاین در ارتباط با مسیر رشد موسیقی محلی از ابتدای انقلاب تا امروز گفت: این موسیقی بعد از انقلاب بسیار رشد کرده است و در چند سال اخیر استقبال و گرایش جوانان به این موسیقی بی‌نظیر بوده است. بکر و خالص بودن موسیقی محلی بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل دولت و اهالی موسیقی محلی بسیار تلاش می‌کنند تا این هنر حفظ شود.

این هنرمند اهل ترکمن در ارتباط بااهمیت جشنواره‌ها در حفظ موسیقی محلی گفت: جشنواره‌ها در حفظ هنر بکر موسیقی محلی جایگاه بسیار بااهمیتی دارند بنابراین نباید به برگزاری سالیانه این جشنواره ها اکتفا کرد و باید در سال چند باره برگزاری کنیم تا بتوان جوانان بیشتری  را به سمت این سبک از موسیقی تشویق کنیم.

این نوازنده در ادامه گفت: این جشنواره امکان پخش آنلاین ندارد و بسیاری از علاقه‌مندان شرایط دیدن برنامه را پیدا نمی کنند. پخش آنلاین در معرفی این هنر بسیار بااهمیت است. تلویزیون می تواند در بخش استانی و کشوری  در معرفی این هنر بکر و خالص نقش مهمی داشته باشد و  می توان با  پخش ماهانه و یا هفتگی، شرایط بهتری برای ترویج و تبلیغ این هنر  فراهم کرد.

این هنرمند در پایان گفت: تا امروز از این هنر حمایت‌شده است اما درعین‌حال حق این هنر است تا برای حفظ این هنر ایرانی پشتیبان باشد. هنرمند باید برای ورود به این عرصه موسیقی انگیزه داشته باشد، بنابراین پشتیبانی چه به لحاظ مادی و معنوی از این هنر بسیار حائز اهمیت است.

گروه نوازی هنرمندان ترکمن در جشنواره شانزدهم موسیقی نواحی   به سرپرستی ابراهیم جرجانی و با همراهی میثم شاعری، حاجی محمد ایری و حمید بک زاده روی صحنه رفت. در این بخش ابتدا تک‌نوازی نی زبانک و زنبورک به اجرا درآمد. بخش دوم تک‌نوازی کمانچه و بخش سوم موسیقی با کلام با اجرای قطعات «زیبا گُزل» و «تَشنید» بود و در پایان تک‌نوازی دوتار با آهنگ «دوست‌محمد» به اجرا درآمد.