گروه موسیقی خبرگزاری هنرآنلاین: جشنواره موسیقی نواحی در دومین شب برگزاری خود در تالار رودکی تهران میزبان اقوام مختلفی بود از مازندران و لرستان تا آذربایجان و قوچان و حتی از جنوب، شهر خورشید سوزان، بوشهر هنرمندانی به اجرا پرداختند.

سعدی صادقی سرپرست گروه موسیقی سیلم از مازندران که شب گذشته در این جشنواره به هنرنمایی پرداخت در گفتگو با خبرنگار هنر آنلاین با تأکید بر لزوم برگزاری باشکوه جشنواره موسیقی نواحی گفت: برپایی جشنواره موسیقی نواحی سبب می‌شود تا جوانان هنردوست و هنرمند  باانگیزه رقابت بیشتر به سمت سازهای محلی گرایش پیدا کنند و در این مسیر برگزاری جشنواره‌ها یکی از عوامل اصلی تشویق و حتی ترقی ساز های محلی است علاوه بر این برگزاری این دست از جشنواره ها سبب می شود تا جوانان به صورت علمی با سازهای موسیقی محلی آشنا شوند.

صادقی در خصوص نحوه برگزاری جشنواره گفت: این جشنواره در ابعاد فرهنگی جایگاه بالایی دارد و بهتر بود تا تالار وحدت را به آن اختصاص می‌دادند تا مخاطبان بیشتری را برای نمایش فرهنگ و هنر اصیل ایرانی در کنار خود داشته باشیم.

مدیر گروه نوازندگان سیلم با تأکید بر اهمیت تبلیغ و تروج آن در رسانه‌ها در حفظ آیین‌های کهن ایرانی که موسیقی محلی بخشی از آن است، گفت: هرچقدر به این موسیقی اهمیت بیشتری بدهیم به فرهنگ خود ارج نهاده‌ایم. تالار وحدت علاوه بر ظرفیت بیشتر مکان خودنمایی بیشتری دارد تا رهگذران را به این سؤال وادارد که اینجا چه خبر است اما تالار رودکی در طبقه سوم است و جز میهمانان همیشگی این جشنواره برای سایرین مغفول باقی می‌ماند.

صادقی در ارتباط با شیوه‌های جذب جوانان به سمت موسیقی محلی گفت: یکی از راه‌های جذب ، قائل شدن امتیاز ویژه برای کسانی است که قصد دارند تا کنسرت موسیقی محلی برگزار کنند. کاهش هزینه کنسرت و یا حمایت‌های مالی نیز می‌تواند خود یک عامل تشویقی برای حضور بیشتر جوانان به این سمت باشد.

این هنرمند عرصه موسیقی محلی در پاسخ به این سؤال که جوان امروز به دلیل تغییر سبک زندگی و شنیداری توانسته میراث دار مناسب برای موسیقی محلی باشد گفت: فضای موسیقی محلی در شهرستان‌ها بسیار خوب است و به‌خصوص در مازندران جوانان رغبت بسیاری به موسیقی محلی دارند. و نسل جدید به موسیقی محلی خطه خودشان علاقه‌مندند.

این هنرمند در ادامه گفت: به‌طورکلی گرایش خانواده‌ها و جوانان به سمت به موسیقی افزایش‌یافته است و این فرهنگ گرایش به سمت موسیقی در میان خانواده جاافتاده است این گرایش در همه بخش‌های موسیقی وجود دارد و محدود به بخش خاصی نیست حتی می‌توان ادعا کرد که در مازندران گرایش به موسیقی محلی در میان جوانان بیشتر از ادوات موسیقی دیگر است.

صادقی در جواب به لزوم اهمیت حفظ ساز محلی گفت: ساز محلی گویای فرهنگ آن منطقه و قوم محلی است و با زندگی مردم گره‌خورده است و باید آن را حفظ کرد چرا که موسیقی محلی روایت شفاهی از فرهنگ بومی است.

وی در پایان گفت: ما برای اجرای امشب از کمانچه للوا که یک ساز نی  محلی مازندرانی است ،«دوتار» مازندرانی ، ساز کوبه‌ای، ساز نوارِ و دایره بهره گرفتیم.