گروه موسیقی هنرآنلاین: رضا مهدوی دبیر سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در گفت وگو اختصاصی با هنر آنلاین از حضور داوران خارجی و داوران زن موسیقی دان برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر خبر داد.

وی در این گفت وگو از برنامه های جدید در این دوره از جشنواره و انتقال تجربه برای رسیدن به یک ساختار مدون در امر اجرای هر چه بهتر این رویداد هنری سخن گفت.

رضا مهدوی با اعلام حضور داوران خارجی در این دوره از جشنواره گفت: بخش رقابتی با حضور داوران خارجی آثار ایرانی را به داوری می نشینند.

این موسیقیدان در ادامه گفت: این روند باید شکل معکوس هم داشته باشد یعنی جشنواره موسیقی در سال های بعد باید این امکان را برای خود فراهم کند تا بتواند آثار خارجی توسط داوران ایرانی مورد داوری قرار گیرند و حضور موسیقی دانان خارجی تنها شکل میهمان نداشته باشد و آثار آنها هم وارد بخش رقابتی شود.

دبیر  جشنواره سی و نهم موسیقی فجر، بنیان امسال جشنواره را خانواده عنوان کرد و گفت: سبک زندگی خانواده ایرانی اسلامی را محوریت جشنواره قرار داده ایم و تمامی آهنگسازان چه آن هایی که در سبک غربی فعالند و چه غیره اگر با تم ایرانی آهنگی را با فرم سونات به جشنواره عرضه کنند در بخش جایزه باربد داوری می شوند و تندیس جشنواره را خواهند برد.

این مدرس دانشگاه یکی از  خلاقیت های این دوره از جشنواره  را اختصاص بخشی از جشنواره  به کارهای نوستالژی و قدیمی عنوان کرد و گفت:  با هدف الگوی سازی و تجدید خاطره با آثار بزرگان موسیقی، سالنی را به این کار اختصاص داده ایم و اجرای داخلی و خارجی آنها را به نمایش می گذاریم.

رضا مهدوی در خصوص تحولات در بخش پژوهشی در سی و نهمین دوره جشنواره بین المل موسیقی فجر گفت: هر سال بخش پژوهشی به عنوان یک بخش گفتگو محور و تبادل اطلاعات محدود می شد .ولی امثال برای افزایش انگیزه حضور پژوهشگران و رونق این بخش ، برای اولین بار موسیقی پژوهی را به بخش رقابت وارد کرده ایم در بخش های مقالات ، پایان نامه های ارشد و رساله های دکترا.

دبیر جشنواره سی و نهم از دایمی شدن دبیرخانه اطلاع داد و گفت: با توجه به معایب انتخاب های  لحظه ای دبیر جشنواره و عدم امکان فرصت و زمان لازم برای برنامه ریزی  بهتر تصمیم بر آن شده است، از امسال با پایان جشنواره سی و نهم دبیر خانه تعطیل نشود و فعال کار جشنواره چهلم از فردای اختتامیه جشنواره سی ونهم آغاز  شود.