به گزارش هنرآنلاین، کنسرت موسیقی و آیین رونمایی از ساز ابداعی «زریاب» ساخته کومار عربی ساعت ۲۰ روز جمعه اول دی ماه سال ۱۴۰۲ در فرهنگسرای ابن سینا تهران برگزار می شود.

در توضیحات تکمیلی این برنامه آمده است:

ساز زریاب ساختاری ترکیبی از سه‌تار و گیتار و عود است و با هدف دسترسی همزمان نوازنده به صداهای مختلف ساخته شده است.

در این ساز همزمان با گیتار زریاب فضایی کلاسیک و فلامنکو با سه‌تار فضایی موسیقی سنتی ایرانی و با گیتار فرت لس آن فضای شرقی را می توان تجربه کرد. ضمن اینکه در قسمت دسته سه‌تار زریاب فرت‌بندی ساز جهت دقت بالاتر با فرت فلزی نصب شده و جای آن ثابت است و جهت کوک کردن دقیق ساز از ماشین هد استفاده شده است.

این ساز از نظر راحتی نوازنده و دسترسی نوازنده پوزیسیون‌های پایینِ ساز محاسبات دقیقی داشته و نوازنده به راحتی به همه نت‌های ساز دسترسی دارد، قسمت‌های تزینی ساز با ده‌ها قطعه کوچک انواع چوب‌های مختلف ساخته شده است. ضمن اینکه ساختار بدنه ساز ترکیبی از هر سه ساز است.

کومار عربی از جمله هنرمندانی است که فعالیت خود را از سال ۷۶ از نوجوانی در شهر سنندج با ساختن و نواختن سازهای سنتی مانند سه‌تار، تار و دیوان شروع کرد. وی مدتی را نیز به یادگیری نواختن ویولن پرداخت.

این هنرمند در سال ۸۴ به ساز گیتار علاقه مند شد و مسیر خود را به سمت ساختن و نواختن گیتار تغییر داد. البته در سال‌های بعد تجربیاتی چون نوازندگی گیتار در گروه‌هایی چون گیتار زمان، یا آوا، سلین، صلح را ادامه داد. این در حالی است که آموزش گیتار کلاسیک، تنظیم قطعات موسیقی و رهبری ارکستر و تشکیل کانون موسیقی همنوا از دیگر فعالیت های عربی در عرصه موسیقی محسوب می شود.

کومارعربی چون ساختن و نواختن با سازهای مختلف را تجربه کرده، علاقه‌مند بود که سازی ابداع کند که ترکیبی از سازهای شرقی، پاپ، سنتی و کلاسیک باشد.

فرهنگسرای ابن سینا در شهرک قدس(غرب)، خیابان ایران زمین شمالی، جنب شهر کتاب ابن سینا واقع شده است.