به گزارش هنرآنلاین، در این مراسم که با حضور پرشور علاقه مندان در روستای بان زلان با حضور هیات داوران و مسئولان شهرستانی برگزار شد، در رده سنی نونهالان ارشا کاکایی رتبه اول و ثمر عباسی و سپنتا احمدی به ترتیب دوم و سوم شدند.

در رده سنی نوجوانان هم سیدسیروان یادگاری و سارا کاکایی به صورت مشترک رتبه اول را کسب کردند، رها افضلی و ایوب عباسی و یوسف عباسی و کیارش بازی دار هم به ترتیب و به صورت مشترک رتبه دوم و سوم را به دست آوردند.

یاسمین محمدی، امیرحسین محمدی و کیا صفری در رده جوانان الف به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند و همچنین در رده جوانان ب گروه داوران جهاندار ملکی و آتوسا فرهادی مشترکا دوم و مهسا لطفی هم سوم شد.

در بداهه نوازی جوانان همایون کاکی اول امیرحسین شمس دوم و حافظ کریمی سوم شد و در بداهه نوازی نوجوانان هم سیدابوالفضل دوستی به مقام نخست رسید.

در هفتمین جشنواره کهن آواهای تنبور بیش از ۳۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در رده سنی نونهالان هفت اثر، نوجوانان ۱۲ اثر، جوانان الف هفت اثر و در رده سنی جوانان ب هم هفت اثر راهی مرحله نهایی شدند و این در حالی است که در بخش بداهه نوازی هم هفت اثر به مرحله نهایی راه یافت که درپایان و در مجموع به ۱۵ نفر از کسانی که نمرات لازم را کسب کردند در بخش های مختلف جوایزی اهدا شد.

کهن1

پاسداری و حفظ موسیقی باستانی تنبور و دیگر آواهای کهن کرُدی، شناسایی، معرفی، تشویق و راهنمایی استعدادهای جوان، سپاسگزاری و قدردانی از استادان پیشکسوت تنبور و سایر موسیقی‌های کهن کُردی، تشویق و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها در جهت حفظ فرهنگ و هنر بومی خود از اهداف این جشنواره است.

خانه تنبور، یک مرکز فرهنگی هنری غیردولتی است که به همت «علی اکبر مرادی» از اساتید موسیقی و چهره ملی ایران اهل کرمانشاه در مدت زمانی به طول ۱۰ سال در روستای بان‌زلان گوران بنا نهاده شده است. روستای بان‌زلان در ایل گوران و بخش گهواره و شهرستان دالاهو و در استان کرمانشاه قرار دارد.

هدف از تأسیس این خانه، معرفی، آموزش، شناسایی و حفظ و نگهداری ساز تنبور و فرهنگ مرتبط با آن است.

خانه تنبور ۲۲ شهریورماه سال ۱۳۹۶ با حضور هنرمندان برجسته موسیقی از سراسر ایران افتتاح و همزمان نخستین جشنواره کهن آواهای تنبور در آن برگزار شد.

شهرستان دالاهو با حدود ۴۰هزار نفر جمعیت در ۱۰۰ کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است.