حسین زمان خواننده در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره دفاع مقدس گفت: من در طول هشت سال دفاع مقدس در کنار رزمندگان حضور داشتم و این برای من افتخار بزرگی است. حضور در مناطق جنگی یکی از بهترین خاطرات من است و خدا را به این خاطر شکر می‌کنم.

این خواننده در ادامه با اشاره به اینکه چند قطعه موسیقایی از آلبوم‌های وی به موسیقی جنگ اختصاص دارد، گفت: تاکنون قطعاتی از جمله "شب دلتنگی" را که بیان‌کننده دوران انقلاب و جنگ است و "پرنده" که بیان‌کننده مقام شهید و سوز عشق و درباره جانبازان شیمیایی است، ارائه داده‌ام. من هشت سال از نزدیک این مسائل را لمس کردم و با این کارها می‌خواستم بزرگی و عظمت جایگاه شهیدان و جانبازان را بیان کنم.

زمان در ادامه درباره موسیقی دوران جنگ گفت: در دوران جنگ بیشتر از خواننده بدون ساز استفاده می‌شد و بیشتر هنرمندانی که صدای خوبی داشتند مجبور بودند با محدودیت‌های زیادی کارهای خود را به‌صورت ارکسترال اجرا کنند. در بیشتر مواقع این قطعات به‌صورت ویدئو‌کلیپ‌های مناسب می‌توانستند تأثیرگذارتر باشند، اما از صداوسیما پخش نشد. اگر در موسیقی جنگ از گروه‌های موسیقی و کلیپ‌های پرمحتوا استفاده بیشتر و مناسب‌تری می‌کردیم، می‌توانستیم بهترین آثار را در زمینه جنگ ارائه دهیم و با این کار حق مطلب را به زیبایی ادا کنیم.

این هنرمند در ادامه خاطرنشان کرد: در آن دوران هنرمندان با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو بودند و به‌راحتی نمی‌توانستند آثاری را که در رابطه با جنگ و دفاع مقدس بودند ارائه دهند. با وجود این که برخی از آن‌ها از نزدیک شرایط را در مناطق جنگی لمس کرده بودند، اما به دلیل برخی تنگ‌نظری‌ها نمی‌توانستند به‌راحتی جنگ و دفاع مقدس را در قالب موسیقایی به تصویر بکشند. به‌طور کلی در آثاری که درباره جنگ منتشر شده است هدف، بیشتر جنبه تحریکی و تهییجی بوده است؛ در صورتی که این آثار باید جنبه تفهیم و تبیین داشته باشند تا بتواند ارزش‌های دفاع و مبارزه از میهن را به‌خوبی بیان کند.

این خواننده در ادامه درباره خاطرات خود در دوران جنگ و دفاع مقدس گفت: یادم می‌آید ما یک ماه در جزیره مجنون محاصره شده بودیم و من تنها یک ضبط کوچک داشتم که هر روز با صدای استاد شجریان خلوت می‌کردم. من زیر بارش خمپاره و گلوله توپ با موسیقی و صدای ایشان آرامش پیدا می‌کردم.