به گزارش هنرآنلاین، مرحوم قره‌باغی اول بهمن ۱۳۲۲ در شهر تبریز به دنیا آمد و پس از گذراندن دوره اول متوسطه در دبیرستان بدر تهران، به تبریز بازگشت و از سال ۱۳۳۸ وارد هنرستان موسیقی شد. او در خرداد ۱۳۴۳ در قامت معلم موسیقی در مدارس کرمانشاه به استخدام وزارت فرهنگ درآمد.

قره‌باغی اواخر ۱۳۴۷ به پایتخت منتقل و در گروه اُپرای تهران مشغول شد و ضمن خوانندگی، پس از درس خواندن در ایتالیا گروه‌های کُر مدارس و چند گروه در دانشگاه را راه‌اندازی کرد و در گروه کُر فولکلوریک رادیو و تلویزیون و گروه کُر ملّی به سرپرستی اِولین باغچه بان فعالیت چشمگیر داشت.

استاد قره‌باغی در دوران پس از انقلاب با واحد موسیقی سازمان صدا و سیما همکاری کرد و در زمینه سرودسازی به ویژه سرودهای دفاع مقدّس فعال شد و از جمله استادان تاثیرگذار در عرصه موسیقی انقلاب بود. او یکی از نخستین پدیدآوران سروده‌های انقلابی بود و سرود «آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» را با موسیقی احمدعلی راغب و شعر حمید سبزواری خواند که از ماندگارترین سرودهای حماسی انقلاب اسلامی ایران است.

پیام تسلیت معاون هنری وزیر فرهنگ

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت اسفندیار قره‌باغی ملقب به «صدای انقلاب» را تسلیت گفت. به گزارش روابط عمومی معاونت امور هنری، در متن پیام محمود سالاری آمده است:

«درگذشت هنرمند فرهیخته انقلابی و خواننده آثار ماندگار سرودهای انقلابی مرحوم استاد اسفندیار قره‌باغی را تسلیت عرض می‌کنم. بی‌شک «صدای انقلاب» زیبنده ایشان بود و آثار ماندگار آن مرحوم از جمله «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» در ذهن و یاد هنردوستان و علاقه‌مندان موسیقی و انقلاب باقی خواهد ماند.

تعهد، وارستگی و بینش انقلابی مرحوم اسفندیار قره‌باغی با تربیت هنرمندان فراوان، جمع علاقه‌‌مندان به ایشان را در طول عمر  فعالیت هنری‌شان افزود و فقدان ایشان دل اصحاب فرهنگ و هنر را جریحه‌دار ساخت و اهالی هنر متعهد را داغدار کرد. اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده ایشان، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت مسئلت می‌کنم.»

پیام تسلیت مدیر کل دفتر موسیقی

محمد اله‌یاری، مدیر کل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ در پیامی درگذشت اسفندیار قره‌باغی را تسلیت گفت. او در این پیام نوشته است:

«خبر درگذشت خالق سرودهای حماسی و انقلابی، زنده‌یاد استاد اسفندیار قره‌باغی جامعه فرهنگی و هنری ایران اسلامی را به سوگ نشاند. نام استاد اسفندیار قره‌باغی در نیم قرن فعالیت هنری‌اش با هنر جهادی گره خورده و ایشان آنچه در طبق اخلاص داشت برای انقلاب گذاشت و «نغمه‌خوان انقلاب» نام گرفت. 

مرحوم قره‌باغی در همسویی با خواست مردم و همگامی با آرمان‌های انقلاب به زبان هنر، آثار قابل توجه و تأثیرگذاری خلق کرد که برخی از این آثار در ذهن و یاد اهالی عرصه هنر و پویندگان مسیر پر نور انقلاب فرهنگی ایران اسلامی ماندگار شده است.

اینجانب درگذشت هنرمند متعهد استاد قره‌باغی را به جامعه هنری، دوستداران و خانواده آن مرحوم تسلیت گفته و برای آن چهره ماندگار کشور، رحمت و مغرفت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی از درگاه خداوند مسئلت می‌کنم.»