به گزارش هنرآنلاین، او متولد اول تیرماه سال ۱۳۱۷ و دانش‌آموخته هنرستان موسیقی ملی بود. سال ۱۳۳۶ مدرک کارشناسی خود را از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و سال ۱۳۳۹ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت را از دانشکده حقوق ایران دریافت کرد. در ادامه تحصیلات دانشگاهی در ادبیات فارسی، روزنامه‌نگاری و علوم اداری از دانشگاه تهران مدرک دکتری گرفت و سال ۱۳۵۲ دکترای تخصصی را در رشته موسیقی‌شناسی از دانشگاه گوته وین اتریش اخذ کرد.

آریان‌پور پس از آن تحصیلات خود را در رشته تاریخ هنر در دانشگاه فرانکفورت پی گرفت و به ایران بازگشت. پس از انقلاب مجدداً ایران را ترک کرد و سال ۱۳۷۰ در بازگشت دوباره به اتفاق دکتر حسن ریاحی گروه موسیقی دانشگاه آزاد را راه‌اندازی کرد. وی در بهمن ۱۳۹۱ در مراسم پایانی بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر تجلیل و در دی‌ماه ۱۳۹۴ مراسم تجلیل امیراشرف آریان‌پور و رونمایی از کتاب او «موسیقی ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی» در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران برگزار شد.

مراسم تشییع و تدفین این موسیقیدان برجسته و پیشکسوت روز یکشنبه ۹ مرداد در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دفتر موسیقی، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در پیامی درگذشت استاد امیراشرف آریان‌پور، موسیقیدان و پژوهشگر پیشکسوت را تسلیت گفت. در متن پیام محمد اله‌یاری چنین آمده است:

استاد امیراشرف آریان‌پور، موسیقیدان و پژوهشگر پیشکسوت از جمع اهالی هنر موسیقی رخت سفر بربست. مرحوم آریان‌پور با پژوهش و نگارش کتاب‌های مرجع حوزه موسیقی از ماندگاران موسیقی ایران است و با کارنامه پرباری که داشت از تأثیرگذارترین معلمان موسیقی به شمار می‌رود که سال‌ها بی‌دریغ برای آموزش موسیقی کوشید و فرهنگ موسیقی و آموزش موسیقی را عاشقانه میراث‌داری کرد.

وی از نخستین مروجان هنر اپرا در ایران نیز بود و هنرش چند دهه بر تارک موسیقی درخشید. برگزاری مراسم یکصدمین سال تأسیس هنرستان موسیقی تهران در سال ۹۷ که با راهنمایی و حمایت او و همراهی پیشکسوتان موسیقی در دوره تصدی مسولیت دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری برگزار شد، فرصت همنشینی و بهره‌مندی از خاطراتش را برایم فراهم نمود.

 درگذشت این هنرمند گرامی را به جامعه هنری کشور، هنرمندان عرصه موسیقی و خانواده ایشان تسلیت گفته و برای آن مرحوم از درگاه احدیت مغفرت و برای بازماندگان صبر مسئلت دارم.