گروه موسیقی هنرآنلاین: نخستین دوره آیین تئاتر و موسیقی علی معلم (تندیس حافظ) با اجرای فرزاد حسنی و با حضور چهره‌هایی چون رضا بهرام، فرزاد فرزین، سالار عقیلی، محمد رحمانیان، امیر دژاکام و جمعی از بزرگان عرصه موسیقی و تئاتر بعد از ظهر روز گذشته در سالن همایش ایرانیان آغاز شد تا بامداد امروز ادامه پیدا کرد.

فرزاد حسنی که اجرای این مراسم را برعهده داشت، برنامه را با یادی از علی معلم آغاز کرد.

در بخش بعدی این مراسم امید معلم به بیان نکاتی درباره نخستین جشن تئاتر و موسیقی حافظ پرداخت و گفت: «برگزاری این جشن آرزوی دیرینه پدر بود اما بدون حضور شما این مجلس که اولین دوره‌ آن در حال برگزاری است، منور نمی‌شد. واقعیت اینکه در جامعه ما همواره هنرمندان در معرض آسیب قرار دارند. گاهی باید یادآوری کنیم که هنرمند همچون درختی است که به بار نشستن آن سال‌ها به طول می‌انجامد.

وی با بیان اینکه ما باید یاد بگیریم که چطور از هنرمندان خود تقدیر کنیم، ادامه داد: شاید دلیل برگزاری چنین رویدادهایی همین تقدیر از هنرمندان است. در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که هنرمندان زیادی در آن حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به ملک شعرای بهار، حافظ، شاملو و بسیاری دیگر اشاره کرد.

دبیر جشن حافظ در ادامه با تاکید بر این نکته که متاسفانه در این سال‌ها غر زدن را پیشه خود کردیم و از مسئله مهمی چون حفظ ارزش هنرمند غافل شدیم، درباره برگزاری اولین آیین تئاتر و موسیقی جشن حافظ گفت: نکته نخست درباره هدف از شکل‌گیری این جشن شاید در یک مصرع یا بیت از شعرهای حضرت حافظ نهفته باشد:  «عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی عشق دانند که در این دایره سرگردانند» ما در این جامعه نیازمند عشق هستیم.

وی با یادآوری کم‌لطفی‌ها به عرصه موسیقی و تئاتر عنوان کرد: می‌دانم که عرصه موسیقی و تئاتر مدت‌ها مهجور مانده است. پدر همیشه می‌خواست تئاتر که یکی از بهترین‌هاست و موسیقی که در جهان بهترین است مورد توجه قرار گیرد. قطعا کاشتن این نهال که آن را آغاز کردیم بی‌آسیب نخواهد بود اما امیدوارم این نهال در آینده نزدیک تبدیل به سرو بلندی مانند جشن سینمای حافظ شود.

معلم اضافه کرد: ما در این دوره برای دو بخش تئاتر و موسیقی فراخوان منتشر کردیم و آثاری که بر اساس فراخوان ثبت‌نام شده بودند را مورد بررسی خود قرار دادیم. تلاش می‌کنیم تا فراخوان این جشن را در سال‌های بعد زودتر منتشر کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم، از تعدادی از هنرمندان جانباز در عرصه موسیقی تقدیر به عمل آمد.

در ادامه این برنامه آذر معماریان نیز در سخنانی بیان کرد: امیدوارم جشن تئاتر و موسیقی هم با حضور گرم شما مانند جشن حافظ در عرصه سینما و تلویزیون که تاکنون ۲۱ دوره آن برگزار شده است، ادامه پیدا کند.

معرفی برگزیدگان اولین دوره جشن موسیقی و تئاتر حافظ

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف جشن موسیقی و تئاتر حافظ معرفی شدند.

به این ترتیب جایزه استعداد تازه تئاتر ایران (نشان علی معلم) به سمن قناد اهدا شد.

جایزه بخش بهترین تنظیم ایرانی را نیز حسام ناصری برای قطعه «عروج» از آن خود کرد.

محمد رحمانیان برای نمایشنامه «شب سال نو» تندیس حافظ بهترین نمایشنامه‌نویس را کسب کرد و آن را به دیگر نامزدهای این بخش اهدا کرد.

همچنین بهروز صفاریان برای قطعه «من رو بشناس» تندیس بهترین تنظیم پاپ را از آن خود کرد.

تندیس حافظ در بخش بهترین دستاورد فنی نیز به سارا اسکندری برای طراحی گریم نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» رسید.

تندیس حافظ بهترین آهنگساز ایرانی و تلفیقی نیز به پویا سرایی برای قطعه «بغض» اهدا شد.

تندیس حافظ در بخش بهترین کارگردانی تئاتر به پویا سعیدی و مسعود صرامی کارگردانان نمایش «لانچر ۵» اهدا شد.

حامد دهقان و امیر ماهان برای قطعه «عاشقی ممنوع» تندیس حافظ بهترین آهنگساز پاپ را بدست آوردند.

تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد به سجاد افشاریان برای نمایش «بک تو بلک» رسید. افشاریان پس دریافت تندیس حافظ در سخنانی گفت: «آقای علیرضا نادری انشالله هرجا که هستی گوشتان صدا کند و ما را (از کارهای خود) محروم نکنید و بازهم اجرا بروید.»  

محمدسعید میرزایی برای قطعه «فصل پریشانی» تندیس بهترین ترانه را از آن خود کرد.

تندیس حافظ بهترین خواننده پاپ به رضا بهرام برای قطعه «عاشقی ممنوع» و فرزاد فرزین برای قطعه «ماسک» اهدا شد.

تندیس حافظ بهترین بازیگر زن برای بازی در نمایش «رگ» به الهه شه‌پرست اهدا شد.

سالار عقیلی تندیس حافظ بهترین خواننده ایرانی و تلفیقی را برای قطعه «ققنوس» کسب کرد. او پس از دریافت تندیس حافظ، بخشی از یکی از قطعات خود را برای مخاطبان به صورت بداهه و زنده اجرا کرد.

تندیس حافظ بهترین قطعه سال به علیرضا قربانی برای قطعه «عروج» اهدا شد.

در بخش‌هایی از این مراسم علی زندوکیل و حمید حامی به اجرای زنده قطعات موسیقایی خود پرداختند و با استقبال کم‌نظیر مخاطبان مواجه شدند. همچنین آیتم نمایشی نیز در این برنامه گنجانده شده بود که آنچنان مورد استقبال قرار نگرفت.