گروه موسیقی هنرآنلاین: حسین علیزاده در ابتدای این نشست گفت: روز بسیار خوبی است؛ چون ما به خاطر کسی اینجا جمع شدیم که در تمام این سال‌ها شاهد آثار ایشان بودیم. در دبستان با هم به یک مدرسه می‌رفتیم و یار دبستانی من است و در تمام این سال‌ها شاهد فعالیت‌های ارزنده او بودم. به خاطر دارم که برادرِ خانم افتاده (حسین) را خیلی اذیت می‌کردم، چون از دوستان خوبم بود و همیشه با اسم افتاده او شوخی می‌کردم و به خاطر همین شوخی همه در هنرستان، افتاده‌ها را دوست داشتند. با محسن افتاده برادر دیگر ایشان، در هنرستان موسیقی همکار بودیم؛ او به قدری دلسوز هنرستان بود که گاهی من او را دلداری می‌دادم. وقتی قرار شد مدتی مسئولیت هنرستان را قبول کنم، از او کمک گرفتم، چون او هم تمام دغدغه‌اش هنرستان بود.

وی افزود: اکنون قرار است درباره مینا افتاده صحبت کنیم؛ چهره‌ها در موسیقی چند جنبه دارند، اول کسانی که خیلی دیده می‌شوند و شاید شکلی که بیشتر با مخاطب ارتباط دارد، همین باشد. اما شهرت مینا افتاده خیلی معنوی‌تر از شکل هنرمندی است که روی صحنه می‌رود. او در تمام این سال‌ها خیلی ریشه‌ای و در سکوت و بدون ادعا کار کرده است. می‌داند با نسل جوان باید چطور رفتار کند و به همین دلیل یک نمونه از شاگردان خوب ایشان نداریم که از ایشان ناراضی یا خاطره‌ای بد از او داشته باشد.

نشست نکوداشت خانم مینا افتاده

علیزاده با تاکید بر اینکه خانم افتاده در زمینه‌های مختلف به فعالیت‌های ارزنده پرداخته است، روز نکوداشت او را روز مقدس خواند و گفت: بعد از سال‌های پرتلاطمی که گذشت، در هنرستان دختران افتخار همکاری با ایشان را داشتم. اما بعد از اتفاقاتی هنرستان را ترک کردم و سپس افرادی را به عنوان مدیر هنرستان انتخاب کردند که اصلا شایستگی آن را نداشتند. این اتفاقات از آن جهت بوده که موسیقی دچار سختگیری‌های نابخردانه است.

این استاد موسیقی در بخش پایانی صحبت‌هایش بیان کرد: مینا افتاده وقتی سر کلاس می‌رود، خودش با خدای خودش که موسیقی است خلوت کرده و از کارش لذت می‌برد. او می‌داند همه ما دوستش داریم و قدر او را می‌دانیم. من آدمی تا این اندازه محبوب ندیدم و از صمیم قلب به او و خودمان تبریک می‌گویم که چنین انسانی را کنار خود داریم.

در ادامه این مراسم یک گروه از هنرستان موسیقی به اجرای قطعاتی پرداختند که یکی از آنها قطعه‌ای از فیلم «مادر» مرحوم علی حاتمی ساخته ارسلان کامکار بود.

درسی که از مینا افتاده باید آموخت

محمدرضا فیاض (آهنگساز و مدرس موسیقی) در ادامه این نشست بیان کرد: من خودم با زرنگی شاگردی خانم افتاده را کرده‌ام و از ایشان آموخته‌ام. زرنگ بودم چون بدون شهریه از ایشان بسیار آموختم و قصد دارم در این روز آن را با شما در میان بگذارم. بارها شاهد این بودم که در گزینش اینکه من به عنوان شخص چه جایگاهی دارم و به عنوان نهاد چه رفتاری باید بکنم؟ خانم افتاده همواره نهاد را انتخاب کرده‌اند. این درسی است که من عمیقا از خانم افتاده آموختم که اگر قرار است در بزنگاه‌ها اتفاقی رخ دهد، فقط از راه نهاد عمل کنیم.

نشست نکوداشت خانم مینا افتاده

اجرای سنتور یکی از هنرجویان خانم مینا افتاده بخشی دیگر از این مراسم بود. 

مینا افتاده: تدریس کردم تا نهال موسیقی قطع نشود

در بخش دیگر مراسم، مینا افتاده در صحبت‌هایی ضمن تشکر از حاضرین گفت: وقتی هنرستان درس می‌خواندیم، از استادان خود عشق و مهر را یاد گرفتم و سعی کردم آن را به هنرجویانم منتقل کنم. همیشه در درجه اول برای ارتباط با هنرجویان با آنها دوست شدم و بعد اگر توانستم چیزی به آنها یاد دهم.

وی ادامه داد: همیشه علاوه بر مشکل زن بودن در جامعه، موسیقی کار کردن زن‌ها نیز مشکل دیگری به آن اضافه کرده است. به عنوان مثال ابتدای انقلاب چالش‌هایی داشتیم مبنی بر اینکه در مدرسه پسرانه نمی‌توانستیم تدریس کنیم. من زمانی قبول کردم تدریس کنم که اکثر افراد یا به تبع شرایط موجود حاضر نبودند یا مهاجرت کرده بودند. در واقع این کار را انجام دادم تا این نهال قطع نشود. افرادی در این جمع حضور دارند که ۴۰ و خرده‌ای سال پیش به آنها درس دادم و از این بابت بسیار خوشحالم و از همه تشکر می‌کنم.

نشست نکوداشت خانم مینا افتاده

در بخش پایانی این مراسم، از مینا افتاده، از استادان برجسته و بنام موسیقی ایران با حضور دیگر استادان موسیقی چون حسین علیزاده تقدیر به عمل آمد.