به گزارش هنرآنلاین، در این مراسم، شریف لطفی، رییس هیئت امنای انجمن فیلارمونیک ایران با اشاره به حضورِ گسترده‌ی مردم در این مراسم گفت: این حضور باعث دلگرمی ماست. می‌دانیم که کشور‌های بزرگ دنیا دارای انجمن‌های فلارمونیک و انسان‌های فلارمونیک هستند. در کشور ما هم با آن‌که موسیقی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد و از حمایت‌های لازم برخوردار نیست، ما باید در عمل نشان دهیم که با وجود تمام سختی‌ها، به فکر ادامه دادن مسیر انجمن فیلارمونیک هستیم. وی در همین زمینه افزود: با همین نگاه، تمام اعضای انجمن بدون هیچ چشم‌داشت مالی در حال فعالیت هستند و تمام تلاش ما این است که ارکستر فیلارمونیکی در شانِ نامِ بزرگ ایران داشته باشیم.

نوین افروز برنده جایزه صلح آلبرت اینشتین و پیانیست هم در این مراسم گفت: امروز روز فوق العاده‌ای است و حضورم در این مراسم شبیه یک رویا است. هر فعالیتی که در انجمن در حال رخ دادن است بخاطر زحمات جناب لطفی و اقای میرزایی است. حمایت های این دو بزرگوار برای من بسیار ارزشمند و قابل ستایش است و امیدوارم مسیرِ انجمن فیلارمونیک ایران هر روز بهتر از روزِ قبل پیش برود.

در ادامه مراسم مرجان قنبری مهر نوازنده‌ی ویلن، درباره‌ی ضرورتِ حمایت مردم از فعالیت‌های انجمن فیلارمونیک ایران گفت: از همه می‌خواهم برای گسترش فعالیت‌های انجمن، ما را حمایت کنند. این یک نهاد مردمی است و تنها به کمک شما زنده است زیرا اساسا انجمن‌های مردمی با حمایت‌های مخاطبان است که زنده است.

شهرداد میرزایی مدیر عامل انجمن فیلارمونیکِ هم در این مراسم گفت: من امروز از دو بابت بسیار خوشحال هستم اول این‌که توانستیم  انجمن را  به یک نقطه شروعی برسانیم  و دوم اینکه فرهنگان فرشته جایگاهی  پیدا کرده است که توان برگزاری چنین مراسمی را دارد.

وی با اشاره به مصائبِ موسیقی در ایران گفت: ما باید بپذیریم که در ایران مشکلاتی هست و سختی‌هایی وجود دارد اما ما نباید صرفا درگیر انتقاد و اعتراض شویم و باید برای اصلاحِ امور و حرکتِ رو به جلو کاری کنیم. طبعا  هر فعالیتی فراز و نشیب‌های بسیاری دارد و دقیقا همین موضوع  هم هست که ضرورت یک سازمان مردمی را مهم‌تر می‌نماید. میرزایی ادامه داد: ما در تلاشیم تا با یک سیستم کاملا مردمی انجمن را پیش ببریم، ما یک انجمن جدید را ثبت نکردیم بلکه همان مسیر  انجمن  فلارمونیکی را که که قبلا  توسط افراد فرهیخته ثبت شده بود را می‌خواهیم ادامه دهیم، این بسیار مهم است که ما می‌خواهیم کارهایی که بزرگان ما انجام  داده‌اند را ادامه دهیم و تکمیل کنیم.

علی دهباشی هم در این مراسم با اشاره به تاریخچه انجمن فیلارمونیک ایران گفت: این انجمن نخستین بار آبان ماه ۱۳۳۲ خورشیدی، توسط «ادوارد ژوزف» که زاده‌ی خانواده‌ای مسیحی در کرمانشاه بود، راه‌اندازی شد. این انجمن نهادی ناسودبر و مردمی بود که همه‌ی درآمدهای آن برای گسترش و همگانی کردن موسیقی علمی از راه سامان دادن به کنسرت‌های ارکستر فیلارمونیک تهران استفاده می‌شد.

«حشمت سنجری» از سال ۱۳۴۳ خورشیدی، ریاست انجمن فیلارمونیک ایران و رهبری ارکستر فیلارمونیک تهران را عهده‌دار شد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ خورشیدی، بیشینه‌ی موسیقیدان‌های ارکستر، تهران را ترک کرده و تنها ده نفر از اعضای انجمن در ایران ماندند. انجمن فیلارمونیک ایران با پشتیبانی و پیگیری دکتر «عبدالحسین مستوفی» از ۱۳۷۳ خورشیدی مجددا آغاز به کار کرد و متعاقبا ارکستر فیلارمونیک تهران به مدیریت هنری و رهبری ارکستر «شریف لطفی»، در سال ۱۳۷۸ خورشیدی، زیر نظر انجمن فیلارمونیک ایران تشکیل شد. از سال ۱۳۹۳ خورشیدی، تلاش‌های جدی، با محوریت و انگیزه‌ی «شریف لطفی» و پیگیری دانشجویان و علاقمندان او بمنظور فعالیت دوباره‌ی انجمن از سر گرفته شد. «انجمن فیلارمونیک ایران» با همیاری شهرداد میرزایی، بهرام جمالی ، مرتضی دلیری و فؤاد قهرمانی سرانجام با شخصیت حقوقی مستقل، در سال ۱۳۹۷ خورشیدی مجددا آغاز به کار کرد.

در پایان این مراسم هم دو نوازیِ سنتور از سوی  هنرمندانِ انجمن فیلارمونیک ایران اجرا شد.