گروه موسیقی هنرآنلاین: نخستین همایش سایه‌روشن ارکستر ملی (برداشت‌ها از چیستی و جایگاه این ارکستر) در سه پنل با موضوع تبارشناسی اصطلاح ملی، ورود این اصطلاح به ادبیات موسیقی ایران و دلالت‌های آن، سازبندی و کارگان (رپرتوار) ارکستر ملی و ارکستر ملی، گذشته، حال و آینده سوم و چهارم خرداد در تالار رودکی برگزار شد.

بابک خضرایی، دبیر علمی همایش درباره روند شکل‌گیری آن گفت: تابستان 1400 در شورای هنری ارکستر ملی ایده‌ای مطرح شد که برای ادامه‌ کار ارکستر ملی و نگارش اساسنامه جدید، نیازمند مطالعات و آگاهی از نظر صاحبنظران هستیم و بر این اساس اعضای شورا پیشنهاد برگزاری همایشی به این منظور را مطرح کردند.

او در ادامه افزود: سپس از من به عنوان دبیر علمی این همایش دعوت شد و این افتخار را یافتم که در جلسات شورا شرکت کنم و مباحثی را با یکدیگر دنبال و پنل‌هایی را طراحی کنیم و صاحبنظران این حوزه را شناسایی و از آن‌ها برای برگزاری این پنل‌ها دعوت کنیم. براین اساس این همایش شکل گرفت.

دبیر علمی نخستین همایش سایه‌روشن ارکستر ملی یادآور شد: ما از مهرماه سال گذشته تا فروردین امسال جلسات متعددی را با اعضای شورا تدارک دیدیم و به مرور مباحث پرداختیم. البته برخی از این مباحث به دلایلی عملیاتی نشد اما بخش بیشتر آن‌ برای برگزاری پنل‌ها آماده شد. به صورت کلی طراحی این پنل‌ها بسیار زمانبر بود و بسیار به آن‌ها فکر شد.

او اضافه کرد: سپس فراخوانی به منظور ارسال مقاله‌ها منتشر شد و عده‌ای نیز مقالات خود را برایمان ارسال کردند و تعدادی از آن‌ها انتخاب و ویرایش و صفحه‌آرایی شد و امیدوارم در نخستین فرصت منتشر شوند.

خضرایی درباره نحوه انتخاب سخنران‌های پنل‌ها گفت: به این منظور به صورت کلی دو معیار را در نظر گرفتیم؛ نخست اینکه سخنرانان در حوزه‌های مورد بحث توانایی خود را اثبات کرده و دوم اینکه از طیف‌های گسترده و مختلف باشند. به این معنی که همانطور که قرار است ارکستر ملی متعلق به همه باشد، ما خیلی اصرار داشتیم گروه‌های مختلف فکری نیز در این پنل‌ها حضور داشته باشند.

او افزود: هر چند به دلیل محدودیت‌هایی از جمله اینکه بسیاری از سخنران‌ها در سفر یا خارج از کشور بودند یا مشکلات شخصی و مواردی چون بیماری و مسائلی از این دست داشتند، حضور بعضی صاحبنظران را از دست دادیم.

خضرایی درباره استقبال مخاطبان از برگزاری این سه پنل گفت: از آنجا که پنل‌ها جنبه تخصصی داشتند، طبیعتاً مخاطبان خاصی را دربر می‌گیرند. با توجه به اینکه در دو روز برگزاری پنل‌ها با شرایط تعطیلی تهران در پی آلودگی هوا مواجه بودیم، از سوی متخصصان و دانشجویان مقاطع مختلف رشته موسیقی استقبال خوبی از همایش شد.

او ضمن اشاره به اینکه مباحث مطرح‌شده در سه پنل ضبط شده است، تصریح کرد: تصمیم‌ بر آن است تا فیلم‌های سه پنل برگزارشده تدوین شود و در اختیار عموم قرار گیرد تا علاقه‌مندان بیشتری امکان بهره‌مندی از مباحث مطرح‌شده در همایش را داشته باشند.

خضرایی درباره برگزاری دوره‌های بعدی همایش گفت: امیدواریم دوره‌های بعد سایه‌روشن ارکستر ملی نیز برگزار شود و پیشنهاد من این است که همایش ادامه‌دار باشد تا شنونده آرای صاحبنظرانی باشیم که به هر دلیل در همایش غایب بودند و مباحث جامانده را نیز پیگیری کنیم.