به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، از آنجا که روز دوم این رویداد با تجدید میثاق اهالی موسیقی با سردار حاج قاسم سلیمانی بر سر مزار ایشان همراه بود و این دیدار در صفحه اینستاگرام جشنواره پوشش داده شد، اینستاگرام این پست را تعلیق و علاوه بر تذکر اجرای لایو شب گذشته این رویداد را نیز مسدود کرد. این در حالی بود که باغ‌موزه وزیری شامگاه اول آبان میزبان جمعی از علاقمندان موسیقی نواحی ایران در سومین شب این رویداد بود.

مجتبی قنوانی آغازگر اجراهای شب سوم بود و برای دقایقی حاضران را میهمان موسیقی عربی کرد، سپس فواد توحیدی برای معرفی گروه دوم روی صحنه حاضر شد و در سخنانی گفت: در این دو شب، اجراهایی از کرمان داشتیم اما امشب نوبت جیرفت است و‌ قرار است موسیقی از این حوزه بشنویم. سپس هوشنگ کردستانی و گروهش روی صحنه آمدند و نوای آواز و نی‌انبان در فضا پیچید.

در ادامه مراسم علیرضا میرخسروی (اتنوموزیکولوژ) روی صحنه آمد و توضیح داد: هم‌اکنون شاهد اجرای بخشی حشمت رهنما خواهیم بود که ایشان به سه زبان کردی، ترکی و فارسی و همین‌طور شادیانه و سوگ می‌خوانند. بخشی حشمت رهنما از نسلی است که با زحمت فراوان آموزش می‌دیدند و واقعا این نوع آموزش منحصر به فرد بوده است. موسیقی نواحی مثل دیدن تاریخ مدون است و موسیقی هر قومی ریشه در تاریخ آن قوم دارد.

بعد از اجرای بخشی رهنما، نوبت موسیقی حوزه چهارمحال و بختیاری رسید و میرخسروی در این باره گفت: شاهد اجرای گروهی از قوم بختیاری هستیم که سبکی بی‌نظیر از موسیقی نواحی ایران است. در این موسیقی سوگ، شادیانه و موسیق حماسی را همزمان داریم و باید این موضوع را هم در نظر گرفت که قوم بختیاری منظومه‌های زیادی برای روایت کردن دارند. ما در خیلی از مناطق خاندان‌های هنری را داریم که پدر و پسر و اجداد این هنر را ادامه داده‌اند و امشب خاندان فتحی و داریوش اسکندری را روی صحنه می‌بینیم.

پس از این اجرا فواد توحیدی (پژوهشگر موسیقی نواحی ایران) در سخنانی گفت: قرار است موسیقی از اهواز بشنویم و مقامی که مخصوص اهواز است که خاصیت منحصر به فردی دارد؛ طوری که شعر و شاعر را زنده نگه می‌دارد. امشب «ربابه» موسی مطیری را می‌شنویم.

در بخش دیگری از مراسم نوید وزیری (اتنوموزیکولوژ) در سخنانی گفت: اجرای بعدی یک رپرتوار حرکتی موسیقی است که مربوط به رقص است و خیلی مهم است موسیقی زیست اجتماعی داشته باشد و تنها دارای زیست موزه‌ای نباشد.

سپس خان محمد آدینه‌پور و نائب‌علی صحرا روشن روی صحنه آمدند و‌ قطعاتی از موسیقی شمال خراسان اجرا کردند. در ادامه محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) روی صحنه رفت و در سخنان کوتاهی گفت: در روند انتخاب آثار و گروه‌ها برای حضور در جشنواره سعی کردیم تمام گروه‌ها را رصد کنیم و تعدادی نوجوان را هم‌ دعوت کردیم که انتظار ما از آنها در همان حد نوجوان است.

Navahi5

مراتی در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: ما انقدر برای ما موسیقی اقوام ارزش و اهمیت قائل هستیم که برای هنرمندان قضاوت قائل نیستیم و میان آنها داوری نمی‌کنیم و‌این غیر رقابتی بودن جشنواره در سایه رنگین‌کمان اقوام با کمال احترام برگزار می‌شود.

او درباره سهم بانوان در این رویداد گفت: قطعا ما  دوست داریم، نیمی از این جدول سهم اجرای بانوان باشد اما گروه‌ها و هنرمندان بر اساس  ثبت نام در سامانه بامک انتخاب شده‌اند و ثبت نام بانوان در این میان ناچیز بود. هم‌اکنون یک نوازنده نوجوتن اهل شمال خراسان روی صحنه خواهد رفت و مقام «الله» را اجرا می‌کند که مقام سختی است.

سپس مریم اسمعیل‌زاده با دوتار روی صحنه رفت و این اجرا به شدت مورد استقبال حاضران قرار گرفت. در ادامه، فاروق رحمانی (پژوهشگر موسیقی نواحی) از گروه خداداد شکل زهی و صدیق زردکوهی دعوت کرد روی صحنه بیایند و قطعاتی از موسیقی بلوچی اجرا کنند.

اجرای آخر شب سوم نیز به عاشق حسن اسکندری و‌ موسیقی حوزه قره‌باغ اختصاص داشت تا رنگین‌کمان موسیقی نواحی کامل شود.