به گزارش هنرآنلاین، در ابتدای این نشست علیزاده، مدیر کل ارشاد کرمان و مدیر اجرایی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: با اینکه دوره سیزدهم همزمان با شیوع بیماری کرونا شد اما به همت مسئولان، چراغ این جشنواره خاموش نشد و سال قبل جشنواره موسیقی نواحی ایران آنلاین برگزار شد. خوشبختانه تهدیدها تبدیل به فرصت شد و ما خارج از مرزهای ایران هم در بستر فضای مجازی مخاطب داشتیم. امسال با دشواری و همچنان با وجود اپیدمی با همراهی مدیران عالی شاهد برگزاری جشنواره چهاردهم در کرمان و میزبان ۱۱۰ هنرمند و عوامل اجرایی در استان هستیم.

وی درباره بخش اجرایی جشنواره توضیح داد: امسال تصمیم گرفتیم تغییراتی نسبت به دو سال گذشته داشته باشیم و محل برگزاری جشنواره را که پیش از این کاروانسرای گنجعلی‌خان بود به باغ‌موزه وزیری انتقال دادیم که یکی از مراکز تاریخی کرمان مربوط به دوره قاجار است. معتقدیم باغ‌موزه محلی شایسته برای میزبانی جشنواره است. تمام ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان در اختیار جشنواره قرار خواهد گرفت و تعامل خوبی در سطوح مختلف استان داشته‌ایم. رفسنجان، سیرجان و شهر بابک هم به احتمال زیاد میزبان جشنواره خواهند شد و در حال رایزنی با ستاد کرونا درباره میزبانی‌ها هستیم.

در بخش دیگر این نشست، محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره در سخنانی گفت: امسال برای اولین بار موضوع «وحدت در کثرت موسیقی اقوام ایران» را شعار جشنواره انتخاب کرده‌ایم تا این تنوع و رنگارنگی را در ایران فرهنگی اجرا کنیم. از سوی دیگر بحث سنت به عنوان هویت اقوام و بحث «اصالت» به عنوان حامی ماندگار ارزش‌های قوم‌شناسانه و بحث غیرایستایی بودن سنت از جمله محورهای اصلی این دوره هستند. سامانه «بامک» در حد توان مشغول رصد هنرمندان است و تاکنون نزدیک به ۳۰۰ هنرمند در این سامانه ثبت شده‌اند. اما امیدوارم این روند حتی بعد از برگزاری جشنواره نیز ادامه پیدا کند.

نیکنام ‌انزابی، مدیر عامل انجمن موسیقی نیز در سخنان کوتاهی با تقدیر از عوامل جشنواره گفت: خیلی از بزرگان در حوزه موسیقی نواحی را به صندوق اعتباری هنر معرفی کردیم و از سوی دیگر با راه‌اندازی سامانه بامک نهایت تلاش خود را انجام می‌دهیم تا در روزهای خوش و ناخوش هنرمندان موسیقی نواحی همراه آنان باشیم.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به شکل غیر رقابتی روزهای بیست و نهم مهر تا دوم آبان در شهر کرمان برگزار می‌شود.