گروه موسیقی هنرآنلاین: چند روز پیش استودیو ضبط صدا و موسیقی رودکی با حضور سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر ارشاد و مهدی افضلی، مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی افتتاح شد. این استودیو که در مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی واقع شده به همت اُرُد انزابی‌پور، از مهندسان برجسته و بنام حوزه صدا طراحی شده که سال‌هاست در دنیای موسیقی فعالیت می‌کند.

اُرُد انزابی‌پور درباره طراحی استودیو بنیاد رودکی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اتاق بزرگی در محوطه آموزش بنیاد رودکی بود که گاهی اوقات برای ضبط‌های پراکنده استفاده می‌شد اما بعد که تصمیم گرفتند این مکان را به استودیویی مناسب تبدیل کنند، یک اشکالی داشت و آن بحث سازه‌ای ساختمان بود که ما از آن اطلاع چندانی نداشتیم اما آنطور که به نظر می‌رسید، صدا به راحتی بین اتاق‌ها و طبقات رد و بدل می‌شد. بنابراین اولین اقدام برای راه‌ انداختن استودیو این بود که باید کاری می‌کردیم صدا از طبقات و اتاق‌های دیگر وارد آنجا نشود و بعد به مساله داخل آن می‌پرداختیم.

وی افزود: در همین راستا ما آنجا فضایی دوجداره‌ طراحی کردیم که کاملا جدا باشد. الان یک دیوار داخلی درون آن است که اجازه می‌دهد صداها را مهار کند. نیازها برای آکوستیک داخل استودیو مقداری متنوع بود. به این خاطر که تصور می‌شد مثلا موسیقی ارکستری هم گاهی اوقات داشته باشیم. البته نه ارکسترهای بزرگ، بلکه سازهای ارکستری به تعداد کمتر. از طرف دیگر ممکن بود گفتار ضبط شود و بین آنها هم سازهای دیگر و آواز. این انتظارها گستره متنوعی از آکوستیک می‌طلبید. به این خاطر که ما برای گفتار تقریبا به آکوستیک نسبتا مرده‌ نیاز داریم و در مقابل برای سازهای ارکستری به آکوستیک زنده‌تر نیاز است.

انزابی‌پور با تاکید بر اینکه فضای استودیو رودکی برای ضبط ارکستر مناسب نیست و تنها برای سازهای ارکستری به تعداد کم می‌تواند استفاده شود، ادامه داد: بنابراین باید طراحی انجام می‌شد که بتواند همه این نیازها را پوشش دهد. احیانا هم این علاقه وجود داشت که در موارد خاصی بشود گروه‌های کوچکی برای اجراهای زنده با تعداد کم نوازنده اجرا کنند. در نتیجه لازم بود آکوستیک متغیر داشته باشیم تا پاسخگوی این نیازها باشد.

طراح استودیو بنیاد رودکی در ادامه گفت: علاوه بر این موارد بنیاد رودکی علاقمند بود معماری استودیو شکل مدرن داشته باشد و از حالت متعارفی که هست مقداری جدیدتر به نظر برسد. با در نظر گرفتن همه این موارد ما دنبال طرحی بودیم که اجرای آن خیلی پیچیده نباشد و در عین حال بتواند همه نیازها را پشتیبانی کند. به این ترتیب، از دوست عزیزم جناب مهندس مهرداد احمدزاده که طراحی باغ کتاب و خیلی مجموعه‌های دیگر را هم بر عهده داشته، دعوت کردم و خواستم در این زمینه کمک کند و ما اینجا را به اتفاق هم جلو ببریم.

وی افزود: به این ترتیب آکوستیک و کانسپت اصلی استودیو را من ارائه کردم و آقای احمدزاده آن کانسپت‌های آکوستیکی را به شکل معماری خوبی ترجمه کرد و بعد اینکه چگونه باید ساخته شود و راهنمایی‌های لازم را انجام داد. سپس من این اسناد و اطلاعات را خدمت دوستان بنیاد دادم و آنها نیز زحمت پیاده‌سازی را کشیدند. در حال حاضر نیز یک آکوستیک زنده‌ در آن استودیو برای سازهای ارکستری خیلی مناسب است و با تغییرهای ساده‌ می‌شود آکوستیک را خیلی مرده‌تر کرد که برای مواردی که علاقه داشتند استفاده کنند. البته یک گستره‌ای را شامل می‌شود و تنها این دو حالت نیست.

آیین+رونمایی+استودیوی+صدای+رودکی (1)

انزابی‌پور در ادامه بیان کرد: هنوز استودیو کاملا تمام نشده و موارد جزئی باقی مانده است که باید انجام شود تا بتوان درباره آن اندازه‌گیری انجام داد ولی الان تخمین کلی که ما داشتیم زمان حدود ۷ دهم ثانیه است که برای استودیویی با این اندازه زنده و خوب تلقی می‌شود.

طراح استودیو بنیاد رودکی در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره چالش‌هایی که برای متحرک بودن آکوستیک استودیو با آن مواجه بوده گفت: در این زمینه چالشی نداشتیم. صادقانه بگویم این بخش ماجرا که اتفاقا قسمت ساده‌ آن است هنوز اجرا نشده که من بتوانم به دو حالت عرض کنم چه وضعیتی دارد. هر چند قرار است تا یک هفته آینده پیاده شود. الان تنها حالت زنده را داریم که به نظرم بسیار وضعیت خوبی است. منتها آن حالت را هم باید پیاده کنند که بتوانیم این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم و بعد ببینیم چطور نتیجه می‌دهد.