گروه موسیقی هنرآنلاین: میلاد عمرانلو رهبر گروه کُر تُنال از تهران و یانیا کناپیچ، رهبر گروه کُر آنسامبل مدرسه موسیقی واراژدین در پروژه‌ای مشترک قطعه «بابا یِتو» Baba Yetu که قطعه‌ای آفریقایی به زبان سواحیلی به معنی «دعایی برای خداوند» است انتخاب کردند که با حضور این دو گروه در محل باغ‌موزه سینما در تهران و قلعه تراکوشچان واراژدین ضبط و اجرا شد.

در بیانیه مشترک این دو رهبر کُر از ایران و کرواسی آمده است: در این زمانه سخت که اکنون با آن روبه‌رو هستیم و زمانه‌ای که ارتباطات انسانی به کمترین حد رسیده، ضروری است روحیه خود را بازیابیم و به آغاز بازگردیم تا به خود بازگردیم. به همین دلیل موسیقی آفریقا را انتخاب کردیم؛ این مهد مشترک انسانیت و این نقطه اتصال همه مردم دنیا. اعضای آنسامبل همه از دانش‌آموزان مدرسه واراژدین هستند در حالی که گروه کُر تُنال تهران از موسیقیدانان جوان و باتجربه‌تر تشکیل شده‌اند.

ضبط صدا و تصویر هر یک از گروه‌ها جداگانه انجام و سپس همگی با هم به شکل ویدئویی ترکیب شد. این ویدئو که در مکان‌هایی زیبا مانند باغ‌موزه سینمای تهران و قلعه Trakošćan همچنین مناظری از ایران و کرواسی گرفته شده، شما را با نوای موسیقی سواحیلی به سفری از کرواسی تا ایران می‌برد. این دو گروه با این آواز همصدا شده‌اند که انسان‌ها قلبهاشان و اندیشه‌هاشان با هم است و با یکی کردن دو فرهنگ از ایران و کرواسی و در عین حال زیبا به همگان نشان می‌دهند ما با هر تفاوتی یکسانیم.»

اجرای موسیقی دو گروه تهران و وارژادین از تلویزیون ملی کرواسی نیز پخش شد. ترجمه آهنگ Baba Yetu (پدر ما) به زبان سواحیلی – آفریقایی به این شرح است:

ای که در بهشت هنر می‌آفرینی

نام تو مقدس است

رزق روزانه ما را به ما بده

گناهان ما ببخش، همانطور که ما هم

دیگران را که به ما ستم کردند، می‌بخشیم

این کار ما را برای همیشه از وسوسه و بدی نجات می‌دهد

پادشاهی تو بر جهان می‌آید و اراده‌ات

همان‌طور که در بهشت است، روی زمین هم جاری می‌شود

آمین

حجم ویدئو: 9.82M | زمان ویدئو: 00:03:54