گروه موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری هشتمین جشنواره تکنوازان ساز دف با حضور علی‌اصغر خسروی (رئیس فرهنگسرای بهمن)، مهدی غلامی (دبیر هنری و عضو هیات داوران جشنواره)، فربد یداللهی، رضا دربندی، زانیار حسامی (هیات داوران)، حسن آزادفر، بهروز قهاری، سینا حدادی (هیات انتخاب) در سالن کنفرانس تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

قهر جشنواره موسیقی فجر با فرهنگسرای بهمن

علیر اصغر خسروی در ابتدای این نشست گفت: اتفاق امروز را به فال نیک می‌گیریم. چراکه برگزاری این جشنواره جز افتخارات فرهنگسرای بهمن است و از جناب غلامی که در چنین شرایطی در حال آمادگی برای برگزاری جشنواره هستند تشکر می‌کنم. همانطور که در جریانید دوره هفتم این رویداد موسیقایی، به صورت مجازی برگزار شد که جز افتخارات مدیریت موسیقی فرهنگسرای بهمن است. چراکه در شرایط کرونایی که همه چیز تعطیل شد همکارانم کار را تعطیل نکرده و هفتمین دوره را برای اولین بار به صورت مجازی برگزار کردند که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

وی با بیان اینکه جشنواره این دوره نیز همچون سال گذشته در سه رده سنی برگزار می‌شود، در ادامه صحبت‌هایش گفت:بنا بر این است که اگر شرایط مهیا باشد ما بخش‌هایی از این دوره را به صورت حضوری برگزار کنیم و منتظر دریافت مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت هستیم. باید بگویم قرار است مراسم اختتامیه این دوره را با حضور ۵۰۰ نفر از هنرمندان نوازنده برگزار کنیم که در نوع خود اتفاق خوبی است. تلاش دارم تمام امکانات لازم را برای هرچه بهتر برگزار شدن جشنواره فراهم کنم.

مدیریت فرهنگسرای بهمن با اشاره به اقدامات این مکان فرهنگی بیان کرد: وظیفه من به عنوان یک مدیر فرهنگی این است که شرایط و امکانات را فراهم کنم تا رویدادها در آن به بهترین شکل ممکن برگزار شود. به روز رسانی امکانات و ایجاد شرایط مناسب، سیاست بنده در فرهنگسرای بهمن است. به عنوان مثال سالن سنجری بعد از ۲۸ سال مورد مرمت قرار گرفته و الان در اختیار هنرمندان موسیقی است تا بعد از شرایط کرونایی فعالیت خود را آغاز کنند. 

وی افزود:تا سال ۹۳ سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن یکی از سالن‌های برگزاری جشنواره موسیقی فجر بود اما متاسفانه از آن سال به بعد از لیست خارج شد. الان این سالن امکانات مناسب و استانداردی دارد ولی جشنواره موسیقی فجر با اینجا قهر کرد. امیدوارم با برگزاری رویدادهایی این چنین دوباره جشنواره با اینجا آشتی کند تا مردم جنوب شهر تهران نیز بتوانند از موسیقی بهره ببرند. 

خسروی ادامه داد: امیدوارم شرایط روز به روز در فرهنگسرا بهتر شود و بزرگان رفت‌وآمد خود را در این مکان شروع کنند تا استعدادهای این منطقه نیز بتوانند از حضور آنها بهره ببرند. امیدوارم با کمک شما این اتفاق رخ دهد.

سال گذشته اولین جشنواره مجازی ایران را برگزار کردیم

فربد یدالهی عضو هیات داوران این جشنواره نیز در این نشست بیان کرد: از جناب خسروی که دوره هفتم را به صورت مجازی برگزار کردند تشکر می‌کنم. چراکه به روحیه مردم در آن شرایط کمک کردند و نگذاشتند چراغ موسیقی خاموش شود. باعث افتخارم است که در این دوره حضور دارم. از تلاش‌های دبیر مقتدر جشنواره که در حوزه موسیقی تلاش بسیار کردند نیز تشکر می‌کنم. امیدوارم این ویروس منحوس از کشور رخت ببندد و موسیقی نیز در فرهنگسرای بهمن رونق بیشتری بگیرد. امیدوارم جشنواره خوبی برای حوزه موسیقی و به خصوص جامعه دف‌نوازان کشور باشد.

5

مهدی غلامی دبیر هنری این دوره از جشنواره نیز در این نشست گفت: سال گذشته که همزمان با هفتمین دوره این رویداد بود، اولین جشنواره مجازی ایران را در فرهنگسرای بهمن برگزار کردیم که در آن بیش از ۴۲۰ اثر از سه کشور حضور داشتند و اتفاق خوبی شکل گرفت.

وی ادامه داد: هشتمین جشنواره دف‌نوازان از اردیبهشت ماه کار خود را آغاز کرد. ما ابتدا پیش خبر برگزاری این جشنواره را به آموزشگاه‌های موسیقی فرستادیم. جشنواره در سه رده سنی ۷ تا ۱۲ ،۱۳ تا ۱۹ و  بالای ۲۰ سال برگزار می‌شود. در هر رده ما منتخبان خانم و آقا داریم و هر کدام باهم مقایسه می‌شوند. از اردیبهشت که فعالیت را آغاز کردیم گوش به زنگ وزارت بهداشت بودیم تا بدانیم چطور جشنواره را برگزار کنیم. همانطور که صحبت شد اختتامیه را با حضور ۵۰۰ دف نواز و با استفاده از اساتید گروه‌های کرد حتما برگزار می‌کنیم.حتی اگر لازم باشد اختتامیه را در فضای باز برگزار می‌کنیم.امروز برنامه رونمایی پوستر را داریم که در آن پوستر برای آموزشگاه‌های مختلف نیز فرستاده می‌شود.

برگزاری جشنواره دف‌نوازی بهتر از جشنواره فجر

رضا دربندی دیگر عضو هیات داوران این جشنواره نیز در این نشست گفت: شما جشنواره دف‌نوازی را بهتر از جشنواره فجر برگزار کردید. چراکه هیات داوران این جشنواره درست انتخاب می‌شوند اما در جشنواره فجر چنین چیزی را شاهد نیستیم. فرهنگسرای بهمن از جمله مکان‌هایی است که خیلی برای ساز دف زحمت کشیده و این برای ما دف‌نوازان قابل تشکر است.

وی ادامه داد: جشنواره مجازی سال گذشته خیلی سر و صدا کرد و موفق بود. اما دو نکته مهم وجود دارد که اگر آن را در جشنواره داشته باشیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت. هر چقدر تعداد داوران بیشتر باشد، ضریب اشتباه کمتر است. البته دردسرهای خاص خودش را دارد اما من از آن تجربه خوشی دارم.

دربندی افزود: نکته دوم نقدی است که به همه جشنواره‌های موسیقی دارم. امیدوارم این دوره شاهد برگزاری جشنواره به صورت مسابقات المپیک، اول تا سوم مشخص نشود، چون در موسیقی با ورزش کشتی طرف نیستیم. اختلاف نوازنده‌ها خیلی کم است و این نگاه درستی نیست که رتبه‌بندی کنیم. جشنواره بیشتر مسئله انگیزشی است و بهتر است به جای اول تا سوم ۵ یا ۱۰ برگزیده معرفی کنیم.

اجرای ارزان خوانندگان پاپ و سنتی در فرهنگسرای بهمن

زانیار حسامی نیز در این نشست گفت: امیدوارم این جشنواره الگوسازی کند. به عنوان مثال ما در تئاتر بعد از دیدن اجرا یک نشست نقد و بررسی داریم. امیدوارم در موسیقی نیز چنین اتفاقی را داشته باشیم و به تحلیل اجرای نوازنده‌ها بپردازیم. کار خاص جشنواره می‌تواند ارائه یک نگاه خاص باشد که به نسل جوان بدهیم.

حسن آزادفر عضو هیات انتخاب این جشنواره نیز در این نشست گفت:برگزاری جشنواره در هر جایی بحث ضعف و قوت آن است. ما ساز دف را با ده سال قبل به هیچ وجه نمی‌توانیم مقایسه کنیم. شخصا موافق تفکیک خانم‌ها و آقایان برای بررسی آثار نیستم و بهتر است که به این موضوع دامن نزنیم.

غلامی دبیر هنری جشنواره نیز درباره تفکیک نوازنده‌های خانم و آقا در این دوره توضیح داد: در دوره ششم نظرسنجی را انجام دادیم و این نظر خانم‌ها بود که گفتند نباید صدای دف آنها با آقایان مقایسه شود. باید بگوییم به هیچ وجه موضوع دستوری در کار نبوده است. 

وی در پاسخ به نقدی که به فعالیت‌های فرهنگسرای بهمن در طول سال، نیز گفت: قبل از کرونا با خوانندگان پاپ و سنتی بسیاری برای برگزاری کنسرت ارزان در فرهنگسرای بهمن صحبت کردیم و با اکثر آنها به توافق رسیدیم. اما متاسفانه کرونا رخ داد و فرصت اجرایی آن فراهم نشد.

بودجه جشنواره به زودی اعلام می‌شود

خسروی مدیریت فرهنگسرای بهمن نیز در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم حضور نوازندگان خانم در هیات داوران و انتخاب توضیح داد: این موضوع درستی است که اگر امکانش باشد دوست داریم از یکی از شرکت‌کنندگان برگزیده دوره قبل در هیات داوران استفاده کنیم.

وی همچنین درباره سوالی که از بودجه جشنواره شد نیز گفت: بودجه جشنواره عدد بالایی نیست و اگر بگویم باورتان نمی‌شود. اما بهتر است آقای غلامی آن را اعلام کند. تنها به ذکر این نکته اکتفا می‌کنم که ما تمام تلاشمان در جهت آبرومند برگزار کردن این جشنواره است.

غلامی درباره بودجه جشنواره گفت: برای اعلام بودجه نیز نیاز است که به جمع‌بندی از حضور اسپانسرها برسیم و بعد آن را اعلام کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره موازی کاری با جشنواره‌ جوان نیز گفت: دبیر اجرایی اولین دوره جشنواره جوان من بودم و به هیچ وجه موازی کاری در جریان نیست. اتفاقا هرچقدر تعداد جشنواره‌های موسیقی بیشتر باشد اتفاق بهتری است. چراکه به این صورت طرفیت‌های بیشتری دیده می‌شود که به ارتقای موسیقی کمک می‌کند.

در بخش پایانی این مراسم از پوستر هشتمین جشنواره تک‌نوازان ساز دف رونمایی شد.

2