گروه موسیقی هنرآنلاین: خالقی در گفتگو با هنرآنلاین درباره این قطعه گفت: همه می‌دانیم کادر درمان شرایط خوبی ندارد و خیلی تحت فشار است. دایی بنده نیز یکی از اعضای کادر درمان بود که زمستان سال گذشته بر اثر ابتلا به کرونا، طی دو روز از دنیا رفت. علاوه بر این تعدادی از هنرجویان، دوستان و اقوام دیگرم نیز، پزشک، پرستار و عضوی از کادر درمان هستند که مواردی از سختی کارشان را با من در میان گذاشته‌اند.

وی افزود: بنا به همین موضوعات و باتوجه به اینکه کارم با هنر پیوند دارد، تلاش کردم حرکت کوچکی را برای دلگرمی کادر درمان انجام دهیم. چرا که واقعا نمی‌توان به راحتی از کنار مواردی به این شکل گذشت. بر همین اساس کلیپی را در حد بضاعت خود آماده کردم که تقدیم عزیزان کادر درمان می‌کنم.

خالقی همچنین درباره چگونگی شکل‌گیری این کلیپ نیز بیان کرد: برای این کار عکس‌هایی از بیمارستان را تهیه و سعی کردیم در تنظیم اثر ماجرا را ترسناک نشان ندهیم و روی به امید دادن ببریم. چراکه به هر حال کرونا باتوجه به اتفاقاتی که در حال رخ دادن بوده، به اندازه کافی ترسناک هست. خواستیم بگویم با تمام این اتفاقات عزیزان کادر درمان در حال فعالیت هستند و جشن تولد و سال تحویل خود را نیز در همان بیمارستان جشن می‌گیرند. خلاصه اینکه تمرکز خود را در ایجاد انرژی مثبت قرار دادیم. حتی شخصا در کلیپ لباس روشنی پوشیدم که جلوه بدی نداشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره استفاده متفاوت از ساز سه‌تار در این قطعه توضیح داد: ده دوازده سالی است که درگیر این سبک هستم. سبکی که من به آن روش سه‌تار می‌زنم، سبک جدید و خاصی است. اگر کلیپ را دیده باشید، متوجه می‌شوید که این قطعه حتی در بحث نوازندگی و فرم اجرا، خارج از قواعد موسیقی ایرانی آماده شده است.

این نوازنده درباره اینکه چطور به این سبک رسیده است، گفت: این داستان به طور خیلی اتفاقی شکل گرفت. سال‌ها پیش در حال آماده کردن موسیقی فیلم کوتاهی بودم که تصمیم گرفتم از آکوردهای سه‌تار استفاده کنم. با توجه به بازخوردهایی که پس از آن کار از عوامل و افراد دیگر گرفتم، متوجه شدم که گویا کار جالبی است. به این ترتیب مقداری جدی‌تر پی این قضیه را گرفتم و با اتفاقات خیلی خوبی مواجه شدم.

خالقی ادامه داد: بازخوردها به صورتی بود که سبب شد به درخواست دوستان که می‌خواستند اطلاع بیشتری از این سبک پیدا کنند و متوجه آن شوند، خرداد ماه سال گذشته برای اولین بار کتابی را با نام «آکوردنوازی سه‌تار» منتشر کردم تا دوستان بتوانند استفاده کنند. خیلی‌ها شاید در حد چند آکورد ساده روی سه‌تار گرفته باشند ولی کاری که من کردم این بود که تمام آکوردها را به طور کامل و با فرم‌های مختلف دارم. از همه مهمتر روی آکوردهای ایرانی خیلی وقت گذاشتم و حتی برای آنها اسم انتخاب کردم.

وی در ادامه افزود: مهمترین وجه تمایز کاری که من انجام می‌دهم، این بود که اصلا هیچ دستی به ساختار سه‌تار نزدم. یعنی سه‌تار همان سه‌تار بوده و در ساختمان آن هیچ تغییری ایجاد نشده است. مهمترین مسئله کوک است که آن را نیز تغییر ندادم و فقط در شیوه نوازندگی این اتفاق رخ داده است.

این نوازنده تار و سه‌تار در پایان گفت: این پژوهش نزدیک به ده دوازده سال طول کشید. تمام تلاشم این است که قابلیت ساز سه‌تار را نشان دهم. اکنون نیز هیچ سبک خاصی را دنبال نمی‌کنم و ممکن است یک کار کلاسیک یا بلوز و راک از من بشنوید. در حقیقت می‌خواهم بگویم با این سه‌تار که همه فکر می‌کردند نمی‌توان با آن آکورد یاد گرفت و برای یاد گرفتن آکورد و همزمان زدن و خواندن، حتما باید به سراغ گیتار رفت، هرکاری را می‌توان انجام داد. علاوه بر این ما آکوردهای ایرانی داریم که به خاطر داشتن ریز پرده‌ها در سه تار می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. پس ما با سه‌تار می‌توانیم همه موسیقی‌ها را کار کنیم، علاوه بر موسیقی ایرانی کشور خودم.

حجم ویدئو: 32.45M | زمان ویدئو: 00:03:55